(15.50 hodin)

(pokračuje Páralová)

Zásah se týká právě pouze důchodů, které byly přiznány za aplikace přechodného ustanovení § 76, tedy podle pravidel obsažených v nařízení vlády č. 557/1990 Sb., o mimořádném poskytování starobního důchodu některým horníkům. Nové ustanovení § 76 se ve svých důsledcích - i když nepřímo - dotýká ustanovení § 71 odst. 4 zákona o důchodovém pojišťění, který je vyjádřením zásady rovnosti před zákonem, neboť zaručuje aplikaci stejných pravidel výpočtu stejným způsobem, nehledě na do jisté míry nahodilou okolnost vzniku nároku na důchod.

Novelou § 76 dochází k průlomu do základních pravidel, na nichž jsou založena přechodná ustanovení zákona o důchodovém pojištění. Navrhovaná právní úprava by založila zjevnou nerovnost mezi subjekty, kterým byl původně přiznán důchod podle stejných pravidel. Je třeba se zamyslet nad tím, zda přenášení dříve platných výhod do nové právní úpravy pouze pro určitou část pojištěnců neznamená naopak porušení ústavní zásady rovnosti před zákonem zejména ve vztahu k ostatním pojištěncům, kteří takových výhod nepožívají.

Návrh novely zákona je z hlediska věcné úpravy nesystémový a z pohledu vývoje legislativy anachronický a nekoncepční. Jedná se postupně o trojnásobnou výjimku. Kromě toho se návrh svými důsledky dostává do rozporu s ústavním pořádkem. Z hlediska ryze právního, resp. legislativního, nelze nalézt ani minimální oporu pro jeho zdůvodnění. Návrh se stává srozumitelným, teprve překročíme-li rovinu práva a začneme přihlížet k politickým souvislostem. Je pak obtížné reagovat právě v politické rovině na tento legislativní akt jinak než konstatováním, že se jedná o populismus směrem k jedné nátlakové skupině.

Návrh je zjevně ovlivněn politickými postoji dřívějšího pojetí přístupu k hornické profesi, a je proto neslučitelný s principy, na nichž je založena současná legislativa důchodového pojištění.

Za této situace je velmi sporné přijetí návrhu podpořit, zejména když výsledek případné snahy o jeho následné zrušení v řízení před Ústavním soudem nelze nikdy s naprostou jistotou předvídat. I z hlediska ryze politického je zajisté přijatelnější zablokování přijetí takového návrhu než pozdější odstranění již uznané výhody.

Vážené kolegyně a kolegové, předestřela jsem před vámi jak důvody pro přijetí předložené novely, tak závažné důvody pro její zamítnutí. Domnívám se, že otázka, kterou si každý z nás musí položit, je zásadní a nejednoduchá. Proto se domnívám, že bychom o případném zamítnutí měli rozhodovat až v dalších čteních po důkladném zvážení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji paní poslankyni Páralové a otevírám obecnou rozpravu. Ptám se, zda se do ní někdo hlásí. Hlásí se pan poslanec Hofman.

 

Poslanec Jiří Hofman: Vážené dámy a pánové, omlouvám se, že i já do toho vstupuji. Neřekl jsem a také netvrdím, že bývalá vláda nebo bývalé Ministerstvo práce spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu při tvorbě nařízení vlády č. 557 měly špatný úmysl. Toto nařízení bylo vyrovnané první rok po přijetí zákona č. 155/1995 Sb. Pak v důsledku růstu mezd a v důsledku jiného přepočtu vyměřovacího základu pro důchod bylo pro tyto lidi vysoce nevýhodné a diskriminovalo je při odchodu do důchodu. Právě proto se snažím tímto návrhem zákona tuto nevědomou chybu, která se tehdy udělala, napravit.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu. Prosím paní zpravodajku, aby se vyslovila na závěr.

 

Poslankyně Alena Páralová: Vážená paní místopředsedkyně, návrh na zamítnutí nepadl. Padl pouze návrh na zkrácení lhůty o 20 dnů. Ráda bych ještě předložila návrh na přikázání k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Budeme se nejprve zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.

Na žádost z pléna vás odhlašuji a prosím o novou registraci.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 58 a ptám se, kdo souhlasí s přikázáním tohoto návrhu k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 58 byl tento návrh přijat, když z přítomných 121 poslanců se 115 vyslovilo pro a jeden byl proti.

 

Navrhovatel poslanec Hofman navrhl zkrátit lhůtu pro projednání tohoto návrhu ve výboru o 20 dnů.

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 59, které zahajuji a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 59 byl tento návrh přijat, když z přítomných 126 poslanců hlasovalo 82 pro, 23 proti.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a lhůta pro jeho projednání byla zkrácena o 20 dnů.

 

Dalším bodem je

19.
Návrh poslankyně Aleny Páralové na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 775/ - prvé čtení

 

Návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 775 a stanovisko vlády k němu jako sněmovní tisk 775/1. Prosím, aby předložený návrh za navrhovatele uvedla paní poslankyně Alena Páralová. Vidím, že navrhovatel a zpravodajka minulého zákona ani nemuseli opouštět stolek zpravodajů, protože se i tohoto návrhu budou účastnit oba. Paní navrhovatelko, máte slovo.

Prosím o klid! (V sále je velký hluk.)

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila s návrhem novely zákona č. 65/1965 Sb., zákoníku práce. Předkládám ji na základě mnoha podnětů veřejnosti a zastavím se pouze u některých návrhů změn.

Jistě je vám známo, jaké problémy vyvolala úprava, kterou sněmovna zapracovala do § 73 odst. 2. Oč jde? Nařízení vlády stanoví, že vyšší platové tarify o 25 % se týkají zaměstnanců úřadů, které jsou vyjmenovány právě v tomto paragrafu. V tomto odstavci byly již v původní úpravě mezi vyvolenými úřady s vyšším platem okresní úřady, zatímco obecní úřady zde zařazeny nebyly.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP