(14.30 hodin)
(pokračuje Jičínský)

Vážení kolegové, buďme tedy tady střízliví, ne proto, že bychom měli tuto vládu bůhvíjak chválit tam, kde máme na mysli, že nedělala dobře. Ale naše činnost jako parlamentních stran, bez ohledu na to, zda jsme stranou vládní, nebo stranou opoziční, podléhá také určité kritice médií a setkáváme se tu v médiích, opět, jak říkám, bez ohledu na to, zda patříme k vládní straně, nebo k opozičním stranám, s tím, že určitá část médií, zejména pod vlivem prosazující se bulvarizace tisku, projevuje obecný despekt k institucím parlamentní demokracie vůbec, k Parlamentu i k politických stranám. A v tomto směru tedy záleží na nás, bez ohledu na to, jestli jsme opozice, nebo vláda, jaký celkový dojem vytvoříme svou činností mezi občany. Zda tedy bude převládat ten dojem, který vytvářejí média, která o Poslanecké sněmovně píší jako o panoptiku, anebo zda se nám podaří v občanech prosadit názor, že tato Poslanecká sněmovna, jakkoli nás podle stranické příslušnosti dělí mnohé, ale přece jenom je si vědoma své odpovědnosti vůči občanům a snaží se tento svůj závazek vůči nim plnit.

A na konec bych chtěl říci, že já jsem přesvědčen, že za ty tři roky nejenom vláda, ale i Poslanecká sněmovna udělala velký kus práce. Pan premiér také Poslanecké sněmovně za to poděkoval, pokud mě paměť neklame. A jestliže velká část vládních návrhů prošla, pak je to vítězství nejenom této vlády, ale i vítězství parlamentní demokracie, vítězství zdravého rozumu i vítězství odpovědnosti vůči lidu této země. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Pana poslance Krejčího poprosím, aby ještě chvíli zůstal připraven, protože udílím přednostně slovo místopředsedovi sněmovny Ivanu Langerovi.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážená paní předsedající, pane předsedo vlády, členové vlády, kolegyně a kolegové. My v tuto chvíli projednáváme zprávu o činnosti, kterou sama o své činnosti sepsala vláda České republiky, a myslím, že z logiky věci vyplývá, že
je-li ten, jehož činnost má být hodnocena, sám svým hodnotitelem, není možné z objektivních důvodů považovat takovéto hodnocení za objektivní a nepodjatý pohled na skutkový stav věci. A proto také podle mého hlubokého přesvědčení svět kolem nás se zdaleka nepodobá obrazu, který nám maluje tato vláda ve své Zprávě o stavu realizace Programového prohlášení a o činnosti vlády od března roku 2000 až do současnosti.

Je samozřejmě stejně tak možné namítnout, že ani pohled opozičního politika nemusí a nemůže být dokonce považován za objektivní, neboť rolí opozičního politika je být velmi kritický, velmi negativní vůči činnosti vlády. A já s takovýmto pohledem souhlasím, a proto ve svém vystoupení, které by mělo mít za cíl hodnocení vlády, navrhuji zvolit úplně jiný způsob, abychom se dobrali co možná nejobjektivnějšího pohledu na to, co nám vláda od okamžiku své existence dosud převedla a ukázala.

Metodika, jak toho dosáhnout, jak docílit toho nejobjektivnějšího pohledu, je podle mého názoru relativně jednoduchá. Nabízím srovnání mezi tím, co je obsaženo v programovém prohlášení vlády ze srpna 1998, a tím, co je, resp. mnohdy co není, obsaženo v textu Zpráva o stavu realizace Programového prohlášení a o činnosti vlády České republiky od března 2000 do současnosti. Myslím, že to je metoda, jak je možné se nad dvěma texty stejného autora, kterým je tento kolektivní orgán, dobrat možného objektivního posouzení skutečné činnosti či nečinnosti vlády.

Nehodlám se ve svém vystoupení věnovat zprávě jako celku, nýbrž pouze jedné jeho části, a zaměřím se na kapitolu "Bezpečnost". Ve svém hodnocení této kapitoly hodlám tedy postupovat podle způsobu, který jsem již zmiňoval. Nejprve ocituji příslušný závazek vlády, který si sama napsala do svého programového prohlášení, následně jej srovnám s tím, jak se s tímto svým závazkem vyrovnala v předložené zprávě, a k tomu bych si dovolil přidat své slovní hodnocení, resp. hodnocení podle školní stupnice, tak jak jsme na to zvyklí někteří z nás z našich dětských let, stupněm 1 až 5.

Závazek první, který je obsažen v programovém prohlášení vlády ze srpna 1998 v kapitole "Bezpečnost": "Vláda urychleně připraví novelizace a přijetí příslušných zákonů za účelem zrychlení a zkvalitnění trestního řízení a zvýšení možnosti postihu ekonomických trestných činů."

Tato urychlená novelizace - a teď se již vracím k realitě - byla přijata výhradně a pouze díky obrovskému úsilí této Poslanecké sněmovny poté, co velmi nekvalitní původní vládní předloha byla zamítnuta, a tato novelizace příslušných zákonů byla přijata nikoliv urychleně, nýbrž až v letošním, třetím roce existence této vlády. Mé subjektivní hodnocení zní: pozdě, ale přeci, a klasifikace ve stupni 1 až 5 je tedy 2. Myslím si, že chvalitebně je odpovídající hodnocení plnění tohoto závazku vlády.

Závazek druhý: "Vláda učiní opatření ke zlepšení činnosti policie, jejího personálního složení a odborné přípravy a také sociálního a finančního zajištění policistů. Uskuteční razantní opatření proti přebujelému byrokratickému aparátu Ministerstva vnitra a policie, odstraní dvojkolejnost v jejich činnostech a zajistí spolupráci jejich složek. K zajištění tohoto úkolu budou vytvořeny příslušné systémové, organizační i personální podmínky." Tolik vládní prohlášení.

Skutečnost zprávy, kterou projednáváme: Vláda o plnění tohoto úkolu ve své zprávě mlčí. Já konstatuji, že nic z tohoto záměru splněno nebylo, neboť i nadále existuje dvojkolejnost řízení v resortu Ministerstva vnitra, i nadále existují duplicitní instituce na úseku Ministerstva vnitra a policejního prezidenta, a myslím, že tedy byrokracie si v tomto resortu spokojeně pobrukuje. Mé hodnocení zní tedy: nesplněno. Slovo nesplněno má jediný možný ekvivalent na stupnici 1 až 5, tedy nedostatečně.

Závazek třetí: "Vláda zajistí trvalý a účinný boj proti korupci na všech úrovních a bude trvat vždy na vyvození trestněprávní, finanční a politické odpovědnosti." Tolik vládní prohlášení.

Skutečnost je následující: Vláda svůj závazek zmiňuje tím, že ministr vnitra informoval vládu o "opatřeních" a aktivitách v boji proti korupci", ovšem o tom, jaké jsou výsledky těchto opatření a aktivit, vláda ve své zprávě mlčí. Oproti tomu z nedávno zveřejněného výsledku průzkumu společnosti Transparency International vyplývá, že v uplynulém roce se Česká republika v hodnocení korupce propadla z loňského 42. na 47. místo. Slovní hodnocení zní: mohlo to dopadnout ještě hůře, klasifikace 4 - dostatečně.

Závazek čtvrtý: "Vláda bude důsledně postupovat proti projevům rasismu, xenofobie a jiným projevům nesnášenlivosti."

Skutečnost: Vláda o plnění, resp. možném neplnění této své priority z programového prohlášení v této své zprávě mlčí. Oproti tomu ministr vnitra alespoň několikrát v minulosti slovně deklaroval svůj nesmlouvavý postoj vůči těmto jevům. Nicméně kromě objevu více používání možností prostředků operativní techniky nic konkrétního dosud nepředložil. Slovní hodnocení tedy zní: málo, ale alespoň něco. Stupeň: dobře.

Závazek pátý: "Vláda přizpůsobí vízovou a přistěhovaleckou politiku evropským standardům ochrany zájmů státu a podnikne nezbytná opatření k odhalování trestné činnosti mezi cizineckými komunitami."

Skutečnost této zprávy zní, že vláda v ní připomíná pouze fakt, že došlo k nárůstu počtu žadatelů o azyl, ovšem nic více.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP