(14.40 hodin)
(pokračuje Langer)

Podotýkám, že původní vládou předložený cizinecký zákon musel být velmi urychleně novelizován pro svoji přespřílišnou byrokratičnost do přijatelné podoby, nicméně ona nezbytná opatření, ke kterým se vláda zavázala ve svém programovém prohlášení, v této zprávě obsažena nejsou, zpráva o nich cudně mlčí, takže je těžké provést hodnocení. Já jsem se o nějaké pokusil, říkám: alespoň něco, hodnocení - dobře.

Závazek šestý: "Podstatnou podmínkou pro vstup do NATO je důsledné naplnění nového zákona o ochraně utajovaných skutečností. V této souvislosti je vláda připravena přijmout zásadní opatření, která se týkají zřízení, postavení a vlastního chodu Národního bezpečnostního úřadu."

Skutečnost: Zpráva se o plnění tohoto úkolu vůbec nezmiňuje. Realita: Po nekonečných průtazích byla zakoupena Národnímu bezpečnostnímu úřadu vlastní budova, ovšem v žádném případě rozhodně ne nejlacinější a už vůbec ne budova pro činnost úřadu nejvhodnější. Vlastní činnost NBÚ vyvrcholila nedávným odstoupením bezpečnostního ředitele tohoto úřadu, ostrým sporem mezi NBÚ a BIS a velkými pochybnostmi o způsobu provádění bezpečnostních prověrek. Hodnocení plnění tohoto závazku vlády zní: Je to špatné a obávám se, že to bude ještě horší, tedy dostatečně.

Závazek sedmý: "Vláda předloží návrhy novel zákonů o zpravodajských službách, o Bezpečnostní informační službě, o Vojenském obranném zpravodajství a návrh zákona o kontrole zpravodajských služeb Parlamentem České republiky."

Skutečnost: Zpráva vlády se tomuto problému vůbec nevěnuje. Realita: Do dnešního dne nebyla poslanecké sněmovně předložena ani čárka, ani slovo, ani jeden paragraf těchto novel zákonů, ke kterým se vláda zavázala, že je předloží. Hodnocení tedy musí znít pouze tak, že i ten, kdo nic nedělá, může něco pokazit, a tedy nedostatečně.

Závazek osmý: Zpráva vlády, aniž by to bylo uvedeno jako její záměr v programovém prohlášení, zmiňuje v kapitole "Bezpečnost" reorganizaci služby Kriminální policie ČR, ke které došlo s účinností od 15. ledna tohoto roku. Touto změnou mělo být slovy vlády v její zprávě dosaženo sjednocení a efektivní koordinace při řízení složek policie podílející se na boji s trestnou činností. Jsem přesvědčen, že takovéto hodnocení je třeba jednoznačně a razantně odmítnout, neboť opak je pravdou, a zcela stranou ponechávám způsob, jakým bylo k této reorganizaci přistoupeno, prakticky utajeně. O reorganizaci se příslušný parlamentní výbor dozvěděl až následně a teprve následně ministr vnitra vysvětloval svůj záměr. Já jen musím konstatovat, že tento nový systém vytváří další dva nefunkční stupně řízení. Je tedy složitější a současně navíc vytváří tzv. úzké informační hrdlo, které neznamená nic jiného než vysoké riziko zneužití citlivých informací, a je tedy jako takový tento systém rozhodně méně funkční než původní. Hodnocení nemůže znít podle mne nijak jinak, než že nepromyšlené změny jsou změnami k horšímu, a tedy nedostatečně.

Pokud bych měl shrnout těchto osm bodů, ke kterým se vláda zavázala ve svém programovém prohlášení a se kterými se různým způsobem vyrovnává nebo nevyrovnává ve své zprávě o činnosti za uplynulý rok, zní to tedy dvě, pět, tři, čtyři, tři, čtyři, pět, pět, což jsem si dovolil spočítat, pane premiére, a vyšla mi průměrná známka čtyři, tedy dostatečně.

Dá se jistě namítnout, že čtyřka je docela dobrá známka. Já si to ovšem nemyslím a obzvlášť si to nemyslím v případě, jde-li o hodnocení činnosti vlády v tak citlivém resortu, jako je resort vnitřní bezpečnosti nebo bezpečnost státu.

Pan premiér ve svém úvodním vystoupení, kterým uváděl tuto zprávu vlády, použil příměr o padajícím letadle, kterým má být tato zem předtím, než se vlády ujala ČSSD, a zjevně přirovnal sebe a svoji vládu k pilotovi, který zabránil pádu tohoto letadla. Já bych si dovolil prostřednictvím paní předsedající premiérovi této vlády doporučit, aby ten pilot nebo ten člen posádky, který je zodpovědný za oblast bezpečnosti, ještě nějaký čas zůstal na zemi, působil v trenažéru, protože kdyby vzletěl do vzduchu, mohl by ohrozit nejen sebe, ale i ostatní pasažéry.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Předseda vlády to jistě slyšel. Pan poslanec Krejčí bude dále připraven, protože nyní přednostně hovoří ministr vnitra. Pana poslance si píši jako asi devátého přihlášeného do rozpravy. Hovoří ministr Stanislav Gross.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, vážení kolegové, členové vlády, paní poslankyně, páni poslanci, se zájmem jsem si vyslechl hodnocení pana stínového ministra vnitra Ivana Langera v oznámkování a v tom, jak co bylo plněno, a pokusím se zareagovat pokud možno jenom na to, co zde bylo řečeno, protože nic víc nemusím dodávat. Jenom s tím, co tady bylo řečeno, se dá poměrně jednoduše dokázat, že v některých případech to je záměrné zkreslování faktů, v jiných případech je to nepravdivé informování veřejnosti a sněmovny a v jiných případech to je možná neznalost, což u stínového ministra vnitra chápu, protože ten v trenažéru ještě sedí a já předpokládám, že tam bude ještě sedět hodně dlouho.

V každém případě k tomu prvnímu, co zde bylo konstatováno. Urychlení trestního řízení že bylo schváleno Poslaneckou sněmovnou jenom díky a výhradně díky Poslanecké sněmovně. Myslím si, že k tomu nemá smysl nic jiného dodat, protože jediný, kdo se pokusil tuto věc prosadit, byly dvě politické síly ve sněmovně. Byla to vláda, která nadvakrát předložila novelu trestního řádu, a byl to poslanecký klub KSČM, který také předložil svoji představu, byť nebyla nakonec projednána a byla stažena. Ale nezaznamenal jsem, že by stínová vláda ODS něco takového předložila, takže moje hodnocení nemůže být jiné než to, že stínová vláda ODS je méně potentní než poslanecký klub KSČM v tomto konkrétním bodě.

Co se týče dalšího bodu, otázka zlepšení sociálního a finančního zajištění policistů, otázka dvojkolejnosti. Zde bylo konstatováno "nedostatečně" s tím, že bylo řečeno, že z tohoto se nesplnilo vůbec nic. To považuji za v lepším případě - já jsem životní optimista, vždycky se snažím spíš na každého člověka dívat v tom lepším světle - neinformovanost pana stínového ministra vnitra, protože když vezmu jenom první fakt, kdy bylo řečeno, že nebylo nic splněno, tak co se týče zlepšení sociálního zajištění příslušníků policie, jak bylo v programovém prohlášení vlády, tak mohu pouze říci, že k 1. 1. tohoto roku se průměrný příjem příslušníka Policie ČR zvýšil o 1150 až 1170 Kč z měsíce na měsíc. Nehovořím o některých jiných záležitostech, jako je otázka ošatného a podobných záležitostech. Ale bylo řečeno, že se zde nezměnilo vůbec nic. Já konstatuji, že stínový ministr vnitra neví o tom, že příslušníkům policie se zvýšil příjem k 1. 1. tohoto roku, což je mi líto.

Co se týče dvojkolejnosti, např. na výkonu státní správy v oblasti střelných zbraní a střelivu byla udělána taková organizační opatření, aby dvojkolejnost na úseku Ministerstva vnitra a policejního prezidia byla odstraněna. I zde je prokazatelné, že neznalost stínového ministra vnitra zapříčinila klasifikaci pět u této části programového prohlášení vlády.

Další část - boj proti korupci. Bylo řečeno, že Ministerstvo vnitra pouze informovalo vládu a že společnost Transparency International posunula Českou republiku na stupnici níže.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP