(14.50 hodin)
(pokračuje Gross)

Tady mohu konstatovat pouze k tomu druhému faktu, tzn. k posunu na stupnici níže: ano, je to věc, která nás netěší, ale posunuli jsme se do míst, kde jsme byli za vlády předchozí, za vlády, která zde vládla v roce 1998, protože tehdy se Česká republika právě v těchto místech té stupnice pohybovala, což nepochybně nechci říci jako fakt ospravedlňující, ale jen pro informaci těch, kteří by snad nyní mohli přijít k iluzi, že za vlády ODS a tehdejších jejích koaličních partnerů na tom byla Česká republika o poznání lépe. Ale uznávám, že je to věc, ze které radost mít nemůžeme, byť samozřejmě to hodnocení není exaktní, ale je pocitové, nicméně i pocitové záležitosti jsou důležité.

Co se týče toho, že Ministerstvo vnitra pouze informovalo vládu. Ono to není tak, že Ministerstvo vnitra pouze informovalo vládu, ono je to tak, že Ministerstvo vnitra zpracovalo tzv. protikorupční program, a je to tak, že Ministerstvo vnitra po odsouhlasení vládou tento protikorupční program poslalo všem parlamentním politickým stranám a vláda požádala všechny parlamentní politické strany včetně té strany, kterou reprezentuje stínový ministr vnitra, o to, aby pomohly v realizaci tohoto protikorupčního programu. Mrzí mě, že stínový ministr vnitra toto zamlčel, že i jeho straně byl tento program zaslán se žádostí o spolupráci na tomto programu.

Otázka rasismu a xenofobie. Ano, je to vážný problém, souhlasím. nicméně hovořit o tom, že se v této oblasti neudělalo nic konkrétního, není myslím pravdivé. Jednu čerstvou informaci mohu sněmovně sdělit. Ministerstvo vnitra odmítá v těchto dnech zaregistrovat novou politickou stranu, což je Národní strana, s tím, že její stanovy a program odporují demokratickým principům tohoto státu. Co se týče postupů, které policie volí v jednotlivých konkrétních případech, souhlasím s tím - a bral bych, kdyby tato kritika zazněla - že v některých případech se činnost policie zdá být ne příliš důrazná a dostatečná, to i já jsem v několika případech kritizoval, byť samozřejmě vím, že za činnost policie zodpovídám, ale v každém případě postup, který byl policií zvolen na základě materiálů, které jsme ve vládě projednávali, je postup, který se podle mého soudu ukazuje být užitečným, protože poznatky, které policie získává, jsou poznatky, které mohou být užity nejen v případném přestupkovém nebo trestním řízení, ale mohou být použitelné například i ve správním řízení právě při registracích politických stran a příslušných sdružení.

Vízová politika a přistěhovalectví. Zpráva vlády údajně o této věci mlčí. Mohu konstatovat - a opět mě mrzí, že to zde nezaznělo - že vláda, co se týče vízové politiky, schválila v uplynulých měsících řadu smluv, resp. vypovězení některých smluv, které vedou k tomu, že ČR má v této chvíli plně harmonizovaný vízový proces se zeměmi EU s několika málo výjimkami. Ty, které jsou pro oblast vnitřní bezpečnosti důležité - kromě např. Kanady, která samozřejmě z tohoto pohledu tak důležitá není - se týkají pouze dvou zemí, to je Bulharsko a Rumunsko. Zde ale EU přehodnocuje svůj postup. Bulharsko již není zemí, se kterou musejí mít členské státy povinně vízovou politiku. Rumunsku je zatím podmíněně z tohoto seznamu vyňato.

Co se týče pozitivních efektů, doporučil bych panu stínovému ministru vnitra, aby si prostudoval zprávu, která odešla z vlády do Poslanecké sněmovny, a je to zpráva o migraci za rok 2000, ze které je patrné, že zhruba o 30 000 osob poklesl v uplynulém roce pobyt cizinců na území České republiky. V podílu zemí, kterých se to týká, jsou dominantní právě ty země, u kterých nově byla zavedena vízová politika, jako je například Ukrajina. Pokud se podíváte na trestnou činnost páchanou těmito cizinci, samozřejmě v absolutních číslech to nejsou tak dominantní počty, ale ukazuje se, že pokles kriminality, který jsme v loňském roce zaznamenali, a zaznamenáváme ho i v prvních měsících tohoto roku, má řadu faktorů, díky nimž se toto děje, a jedním z  těch faktorů, byť ne dominantním nepochybně, jsou i změny v oblasti vízové politiky a politiky přistěhovalecké.

Co se týká ochrany utajovaných skutečností, o tom nepochybně bude hovořit předseda vlády, protože bych mu neměl zasahovat do řemesla ve vztahu k NBÚ, nicméně kritizovat to, že vláda - přestože to nebylo v položce státního rozpočtu - nalezla finanční prostředky na to, že NBÚ má své sídlo, je myslím něco, co mezi slušnou politickou argumentaci nepatří, protože vláda se mohla klidně vymluvit na Poslaneckou sněmovnu, že Poslanecká sněmovna ve schváleném rozpočtu toto neschválila. Přesto to vláda neudělala a poměrně velké finanční prostředky na nákup budovy k dispozici dala. Tady považuji za zcela jednoznačné, že vláda vytvořila poměrně dobré materiální podmínky pro fungování NBÚ, a rozhodně to není naopak.

Co se týče Ministerstva vnitra, i tady doufám, že to byla neznalost nebo opomenutí ze strany pana stínového ministra vnitra. Byly učiněny věci, které považuji za velmi významné, neboť Ministerstvo vnitra je podle zákona 148/98 nadáno jednou působností, kterou nemá žádný jiný ústřední orgán státní správy, protože Ministerstvo vnitra, resp. ministr vnitra může určit útvary, které se nebudou prověřovat nebo jejichž příslušníci se nebudou prověřovat podle zákona 148 klasickým způsobem, tzn. prostřednictvím NBÚ, ale prověrku těchto osob si udělá policie, resp. ministerstvo samo. V minulosti to fungovalo tak, že těchto takto vyjmenovaných útvarů bylo pět s mnoha sty příslušníky policie, kteří v těchto útvarech působili a nebyli prověřováni standardním způsobem prostřednictvím NBÚ. Ministr vnitra udělal opatření, kterým se toto rozhodnutí změnilo, protože toto ustanovení zákona by mělo být využíváno opravdu jen výjimečně na čistě specifické útvary, jako je např. útvar nelegálních agentů. Takže tady se udělal velký krok k tomu, aby se prověrky dělaly tak, jak standardy Severoatlantické aliance vyžadují.

A co se týká reorganizace služby kriminální policie, tady nepadl jediný věcný argument, proč by mělo být hodnocení 5. Já naopak z prvního půlroku fungování reorganizované služby kriminální policie mohu konstatovat, že se udělal krok správným směrem především v oblasti informačních technologií, analytického informačního systému a skupiny analýz. Je evidentní, že propojení, které v minulosti chybělo, se dalo do pohybu, že některé kauzy, které se v minulosti řešily izolovaně nebo na nich pracovaly několikeré složky policie a nevěděly o sobě, tak toto se odstraňuje, takže nevidím jediný důvod, proč bych měl přijmout hodnocení nedostatečně. Samozřejmě beru, že při takto rozsáhlé reorganizaci není možné připravit reorganizaci tak, že bude stoprocentní. Některé věci se v průběhu času musely vychytávat, ale v tuto chvíli myslím, že toto hodnocení už je zcela na místě - tedy to hodnocení o kterém jsem hovořil já - s tím, že po půlročním fungování této reorganizace dochází k vyhodnocení a případným drobným korekcím, ke kterým budeme muset přistoupit.

Nezbývá mi nic jiného, než konstatovat, že hodnocení, které zde bylo provedeno, je nepochybně hodnocením subjektivním a účelovým a že je to hodnocení, které prováděl pedagog, který nemá o materii, kterou hodnotí, příliš mnoho informací nebo je prostě nezná.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji ministru vnitra. Faktická poznámka - paní poslankyně Dundáčková.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP