(9.40 hodin)

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, pane poslanče. Hovořit bude paní kolegyně Alena Páralová.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych i já předložila pozměňovací návrhy.

Za § 24 se vkládá nový § 24a, který zní: § 24a

(1) Pro účely tohoto příspěvku se za zaměstnavatele zaměstnávajícího z celkového počtu svých zaměstnanců více než 50 % zaměstnanců se změněnou pracovní schopností považuje právnická nebo fyzická osoba, která přizpůsobila výrobní program a pracovní podmínky pro zaměstnávání občanů se změněnou pracovní schopností.

(2) Účelem příspěvku je zaměstnavatelům uvedeným v odst. 1 částečně kompenzovat zvýšené náklady související se zaměstnáváním občanů se změněnou pracovní schopností a se změněnou pracovní schopností s těžším zdravotním postižením, které spočívají zejména v nezbytných organizačních, technických a personálních opatřeních a v přizpůsobení pracoviště, organizace výroby a podnikatelské činnosti, jimiž jsou zmírňovány důsledky vyšší nemocnosti a nižšího zbytkového pracovního potenciálu těchto zaměstnanců.

(3) Zaměstnavateli uvedenému v odst. 1 náleží měsíční příspěvek ve výši 0,35násobku průměrné mzdy v národním hospodářství zjištěné za I. až III. čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku za každého zaměstnaného občana se změněnou pracovní schopností. Pro stanovení počtu zaměstnanců se změněnou pracovní schopností a změněnou pracovní schopností s těžším zdravotním postižením, na které má být příspěvek poskytován, je rozhodný průměrný roční přepočtený počet těchto zaměstnanců.

(4) Příspěvek se poskytuje zálohově, vyúčtování příspěvků poskytnutých za kalendářní rok se provede nejpozději do 31. ledna následujícího roku.

(5) Příspěvek poskytuje úřad práce místně příslušný podle sídla zaměstnavatele.

(6) Podmínkou pro poskytnutí příspěvku je, že

a) zaměstnavatel nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky,

b) zaměstnavatel nemá splatný nedoplatek na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění nebo na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,

c) zaměstnavateli není poskytován jiný státní příspěvek nebo dotace - zde bude odkaz na poznámku pod čarou - na úhradu mzdových nákladů pro občany se změněnou schopností. Poznámka pod čarou: Např. § 2 odst. 1 písm. b) vyhlášky MPSV č. 35/1997 Sb., kterou se stanoví podmínky pro zřizování společensky účelných pracovních míst a vytváření veřejně prospěšných prací nebo z jiných obdobných zdrojů.

(7) Zaměstnavatel je povinen poskytované příspěvky vést v účetnictví odděleně a řádně v souladu se zákonem o účetnictví.

(8) Bližší podmínky pro poskytování příspěvku a jeho vyúčtování stanoví ministerstvo vyhláškou.

To byl první pozměňovací návrh. Druhý pozměňovací návrh je k článku II - slova "1. září 2001" se nahrazují slovy "1. ledna 2002".

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP František Brožík: Děkuji vám, paní poslankyně. Jiné písemné přihlášky do podrobné rozpravy nemám. Táži se, kdo se hlásí z místa. Pokud tomu tak není, končím podrobnou rozpravu. Pokud není můj dojem mylný, nezazněly žádné návrhy na zamítnutí ani na vrácení, proto si dovolím ukončit druhé čtení tohoto návrhu zákona a tím ukončím i projednávání bodu č. 31.

 

Postoupíme k dalšímu bodu, tím je bod číslo

 

26.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 115/1995 Sb., o vinohradnictví a vinařství
a o změně některých souvisejících právních předpisů, ve znění zákona č. …/2000 Sb.
/sněmovní tisk 621/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr zemědělství Jan Fencl. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr zemědělství ČR Jan Fencl: Pane předsedající, ctěná sněmovno, zřízení vinařského fondu zákonem vytváří základ nového samofinancovaného systému podpor ve vinohradnictví a vinařství v České republice. Systém samofinancování je jedním z možných řešení, jak dosáhnout postupné obnovy přestárlých vinic a využít vhodných ploch k jejich rozšíření. Cílem těchto záměrů je zachování našeho vinohradnictví a vinařství do budoucna tak, aby obstálo v těžké konkurenci po vstupu České republiky do Evropské unie.

Jde o to, že tato oblast se významnou měrou podílí na udržení rázu krajiny a využití ploch, na kterých jiné plodiny lze velmi obtížně pěstovat. Vinohradnictvím se již v současné době zabývá řádově přes 10 000 lidí, přepočteme-li to na úplnou zaměstnanost. Dosavadní podpora obnovy přestárlých vinic ze státních prostředků pokrývala pouze necelou polovinu jen té nezbytné obnovy, tzn. z potřebných 600 hektarů řekněme 300.

Za zcela mimořádně příznivou situaci můžeme považovat uvolnění 150 milionů v roce 2001. Je otázkou, zda s tak významnou podporou můžeme uvažovat i do budoucnosti.

Skutečnost, že dnem vstupu České republiky do Evropské unie nabývá účinnosti i pro naši republiku zákaz Evropské unie rozšiřování viničních ploch, předznamenává, že zřízení fondu je třeba realizovat neodkladně.

Kromě důvodů uvedených v předkládací zprávě k tomuto zákonu bych rád upozornil, že v žádném případě nepůjde o finanční zatížení pěstitelů a výrobců vína proti současnému stavu. Návrh novely zákona nepřímo navazuje na novelu zákona o spotřebních daních, podle které by spotřební daň - položkou 24 révová vína - byla zrušena.

Zatížení poplatníků, to je výrobků odvodem do fondu ve výši 1 Kč z jednoho litru je daleko nižší, než bylo zatížení spotřební daně ve výši 2,50 Kč za jeden litr.

Zcela zanedbatelným zatížením je odvod ve výši 350 Kč z jednoho hektaru vinic, který je pěstitel povinen odvést do zdrojů fondu. Náklady na založení vinice se totiž točí kolem 550 až 600 tisíc Kč na jeden hektar a dalších 80 až 100 tisíc Kč na vyklučení jednoho hektaru staré vinice. O použití a rozdělení takto získaných prostředků budou spolurozhodovat zástupci sdružení s celostátní působností, členové rady.

I když předpisy Evropského společenství výslovně neukládají zřízení vinařského fondu svým členským zemím, existuje tento fond ve všech zemích Evropské unie zabývajících se vinohradnictvím a vinařstvím. Vzhledem k odlišnému právnímu prostředí je však fungování vinařských fondů přizpůsobeno národním podmínkám jednotlivých zemí.

Po tomto úvodním slovu si dovoluji avizovat, že jsem připraven podpořit jeden z předložených návrhů této sněmovny. Děkuji za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP