(15.20 hodin)

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Filipovi. Nyní pan poslanec Ondruš.

 

Poslanec František Ondruš: Děkuji za slovo. Napravím svou procedurální chybu a přednesu svůj návrh k tomuto návrhu zákona.

Vzhledem k tomu, jak už tu bylo zmíněno, že je třeba, a i návrh to konstatuje ve své důvodové zprávě, vypořádat se s nálezem Ústavního soudu ohledně dikce tří paragrafů, které tu byly zmíněny, a na tom jsme se myslím všichni shodli, dovolil bych si poukázat na výše uvedené ve své zpravodajské zprávě a také bych rád upřel vaši pozornost na to, že do druhého čtení prošel poslanecký návrh, který jsem podal s kolegy Nečasem a Langerem, který poskytuje prostor pro úpravu právě těchto tří ustanovení, tak z výše uvedených důvodů navrhuji návrh zamítnout v prvním čtení.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Hlásí se někdo další do rozpravy? Pan poslanec Cyril Svoboda.

 

Poslanec Cyril Svoboda: Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, budu velmi stručný.

Myslím si, že jediný problém, který je třeba řešit, je to, co označil Ústavní soud ve svém nálezu, to znamená rozhodnutí ředitele úřadu, a proto si myslím, že je na sněmovně, aby rozhodla, který z tisků je lepší k dopracování. Myslím si, že je lepší využití aparátu Ministerstva vnitra pro to, aby dopracoval tento návrh. Myslím si, že je lépe postoupit do dalšího čtení oba dva tisky, jak tisk poslanecký, tak vládní. Nechť příslušné výbory rozhodnou, který z tisků bude dopracován. Takže já sám jsem pro to, aby byly propuštěny do druhého čtení oba tisky.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Táži se, kdo se další hlásí do rozpravy. Nehlásí-li se nikdo, rozpravu končím. Prosím navrhovatele a eventuálně zpravodaje k závěrečným slovům.

 

Ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Pane předsedo, kolegyně a kolegové, já bych vcelku plynule navázal na to, o čem zde hovořil naposledy kolega Cyril Svoboda, protože si opravdu myslím, že v této fázi volebního období je před Poslaneckou sněmovnou úkol splnit termín, který stanovil Ústavní soud, a bude vhodné, aby si Poslanecká sněmovna nechala co možná nejširší prostor k hledání optimálního řešení za současné situace. Opravdu si myslím, že bude lepší, pokud do druhého čtení postoupí oba dva návrhy, byť je možné, že potom dospějeme k závěru, že do sněmovny by se už potom dostal jen jeden návrh do druhého čtení a jeden z návrhů by se vzal zpět předkladateli.

Zastavil bych se ve svém závěrečném slově u toho hlavního, co tu bylo diskutováno. Jsem o tom přesvědčen a je o tom přesvědčena i celá vládní legislativa, že pravdu z hlediska toho, zda tento návrh řeší nebo neřeší přezkum, má kolega Klas, když tu bylo jasně řečeno, že tento návrh řeší otázku přezkumu. A prostě konstrukce, ze které vychází vláda, je vcelku jednoduchá. Ústavní soud zrušil ono ustanovení, které říká, že není přezkoumáváno rozhodnutí Národního bezpečnostního úřadu, a zrušil-li toto ustanovení Ústavní soud, tak platí obecný princip, který je založen jak Listinou základních práv a svobod, tak i občanským soudním řádem, to znamená základní princip, že co není výslovně řečeno, že nepodléhá soudnímu přezkumu, soudnímu přezkumu podléhá. A my jsme o tom vedli poměrně dlouhou diskusi, chtěli jsme dospět k závěru, aby přezkum byl. Celá vládní legislativa dospěla k jednoznačnému názoru, že konstrukce je správná takto, a jediné, o čem se můžeme bavit - jestli vláda zvolila správně to, že tím orgánem má být soud. O tom jsem ochoten vést diskusi. Jestli se dohodneme na tom, že to nemá být soud, že to má být nějaká jiná instituce, tak ale budeme muset řešit otázku procesu. Myslím si, že procesní řešení budeme moc nalézt. Vidím, že kolega Filip pokyvuje hlavou, tak snad doufám, že argumentace o tom, že návrh řeší otázku přezkumu, je pravdivá. To je tedy ta konstrukce, ze které vláda vycházela, a proto si dovolím tvrdit, že tímto návrhem se řeší nález Ústavního soudu.

Jediné, co zůstává jako otázka, je, jestli Ústavní soud je tou nejvhodnější institucí. O tom jsme schopni vést debatu. Víte o tom, že existují různé názory, nějaká komise, státní zastupitelství, resp. Nejvyšší státní zastupitelství, diskutovat můžeme o ombudsmanovi, prostě těch variant je více, a pak se musí upravit proces, ale vláda tímto návrhem přezkum řeší.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Chce pan zpravodaj? Jinak dám hlasovat o tomto návrhu.

 

Poslanec František Ondruš: Jen jednu jedinou připomínku. Opět se takováto materie řeší v době, která není příliš vhodná. Náš poslanecký návrh, který prošel do prvního (?) čtení, to také neřeší soudem. Navrhuje zcela jiný způsob. Je tady už vytvořen prostor, a proto jsem podal takový návrh, jaký jsem podal.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Vážení kolegové, já vás odhlásím, abychom mohli hlasovat v nějakém přiměřeném počtu tyto dva návrhy. Nejdříve budeme hlasovat o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování a potom o zamítnutí tohoto návrhu.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro navrácení k dopracování, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 233 z přítomných 117 poslanců 64 pro, 52 proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

Pan poslanec Sobotka.

 

Poslanec Bohuslav Sobotka: Pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl procedurální návrh, který by se týkal zařazení tří bodů k dnešnímu projednávání v rámci programu schůze.

Dovolil bych si navrhnout, abychom dále postupovali tak, že bychom projednávali bod 81, což je vládní návrh zákona o dobrovolnické službě - prvé čtení, dále abychom projednávali stávající bod 33, což je vládní návrh zákona o dani silniční - prvé čtení, a vládní návrh zákona o Komisi pro cenné papíry - prvé čtení, bod 37.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Jen oznamuji, že jsme se domluvili, že budeme jednat do 16 hodin. Pokud by se nám podařilo udělat maximum, bylo by to dobře.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro tyto procedurální návrhy, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování 234 z přítomných 114 poslanců 91 pro, 2 proti. Návrh byl přijat.

 

Bod

 

81.
Vládní návrh zákona o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů (zákon o dobrovolnické službě)
/sněmovní tisk 1168/ - prvé čtení

 

Prosím pana místopředsedu vlády Rychetského.

 

Místopředseda vlády ČR Pavel Rychetský: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážená Poslanecká sněmovno, účelem vládou předloženého návrhu zákona o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů je podpořit činnost dobrovolníků ve vymezených humanitárních oblastech, např. sociální, zdravotní, kulturní, ale i v oblasti péče o životní prostředí, a vyjádřit tak vztah státu k těmto veřejně prospěšným činnostem.

Návrh zákona pamatuje jak na činnost dobrovolníků v tuzemsku, tak umožňuje jejich zapojení do mezinárodních orgánů dobrovolnické pomoci. Je jistě zbytečné zdůrazňovat, že účast našich dobrovolníků v zahraničí je i součástí prezentace České republiky na mezinárodní úrovni.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP