(15.30 hodin)
(pokračuje Rychetský)

Podpora dobrovolnictví je celosvětovým trendem, o němž svědčí i rezoluce Valného shromáždění OSN ze dne 18. ledna 1998, kterou byl rok 2001 vyhlášen Mezinárodním rokem dobrovolníků, jejímž spoluautorem byla i Česká republika. Záměrem Organizace spojených národů bylo podnítit členské státy, aby zejména ve svých právních řádech podpořily činnost dobrovolníků. Vláda předložením tohoto návrhu zákona reaguje na tuto výzvu OSN a chápe zároveň podporu dobrovolnictví jako trvalou součást své politiky.

Navržená právní úprava je srovnatelná s podmínkami dobrovolnictví, tak jak jsou upraveny ve vyspělých demokratických státech, a jak jsem již z tohoto místa sdělil, vláda je připravena ve druhém čtení poskytnout srovnání této úpravy s úpravami v zahraničí.

Úkolem dobrovolnictví není nahrazovat funkce, které musí plnit stát a územní samosprávné celky, ale může je vhodně doplňovat a může působit i v oblastech a způsobem, kde stát a územní samosprávné celky činit objektivně nemohou. Činnost dobrovolníků při výkonu dobrovolnické služby je podle předložené osnovy jejich soukromou činností, vykonávanou bez nároku na odměnu. Z důvodu jejich společenské prospěšnosti je však úkolem státu vytvořit předpoklady pro její rozvoj.

Navržený zákon vychází právě z těchto zásad. Jeho účelem není upravit všechny existující formy dobrovolnické služby a případně dalších dobrovolnických prací, ale vymezit část z nich a s nimi spojit podmínky, za kterých bude stát jejich výkon podporovat, vymezit, kdo se považuje za dobrovolníka a co je obsahem dobrovolnické služby.

K navrženým formám podpory patří: možnost poskytování dotací ze státního rozpočtu včetně možné náhrady pojistného na důchodovém pojištění a možnost úhrady pojistného na veřejné zdravotní pojištění, započtení doby výkonu dobrovolnické služby do předchozího zaměstnání jako jedné z podmínek pro poskytnutí hmotného zabezpečení uchazeče o zaměstnání a osvobození příjmu, resp. majetkového prospěchu vzniklého v souvislosti s výkonem dobrovolnické služby od daní.

Součástí předloženého návrhu zákona je návrh novel příslušných zákonů, které umožní tyto formy podpory realizovat.

Z návrhu zákona vyplývá, že stát bude udělenou akreditací garantovat výběr nestátních organizací způsobilých kvalifikovaně a odpovědně organizovat a zajišťovat dobrovolnickou službu. Samotné organizování a zajišťování této služby včetně výběru programů se však ponechává plně na těchto soukromých subjektech. O udělení akreditace má podle předloženého návrhu rozhodovat Ministerstvo vnitra, a to na návrh akreditační komise, jejíž navržené složení má zajistit objektivní způsob rozhodování.

Návrh zákona byl vypracován nejen ve spolupráci řady zainteresovaných resortů, ale i ve spolupráci s nestátními neziskovými právnickými osobami, které mají v této oblasti určité zkušenosti. Věřím, že navržená právní úprava, jejímž účelem je v souladu s rozvíjejícími se principy života naší společnosti zaplnit mezeru v právním řádu, bude z vaší strany přijata a postoupena do dalšího čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu místopředsedovi Rychetskému. Rozumím tomu, že za nepřítomného, mně osobně omluveného poslance Hanuše vystoupí poslankyně Páralová jako zpravodaj? Ano.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, pan ministr uvedl zákon zcela vyčerpávajícím způsobem, takže není třeba nic dodávat. Zpravodaj sněmovny pan poslanec Václav Hanuš mě pověřil, abych jeho jménem doporučila sněmovně, aby zákon propustila do druhého čtení. Ve druhém čtení budeme mít dost prostoru pro zvážení, zda zákon o dobrovolnické službě opravdu potřebujeme, či nikoliv.

Organizační výbor přikázal tento tisk k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Nejedná se však o dobrovolníky vojenské, ale o dobrovolníky humanitární. Proto bych ráda toto změnila. Navrhuji, aby tisk byl přikázán výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil poslanec Holáň.

 

Poslanec Vilém Holáň: Pane předsedo, vážení kolegové a kolegyně, předložený návrh zákona je bezpochyby potřebný a jsem rád, že je předložen. Problematika dobrovolnictví není v současnosti žádným zákonem upravena. Přitom se jedná o oblast, jejíž fungování a rozvoj je v obecném zájmu. Sám jsem se setkal - a určitě mnozí z vás - s lidmi, kteří jsou připraveni na dobrovolné bázi pracovat, a také s institucemi, jako je třeba charita nebo diakonie, které takové pracovníky potřebují.

S návrhem zákona v jeho základní myšlence a základních parametrech souhlasím. Některé momenty však bude třeba podrobit diskusi. Jedná se především o rozsah zákona, zda má být dobrovolnická služba vykonávána pouze v rámci organizace, nebo zda bude umožněno vykonávat ji individuálně, bez vazby na nějakou organizaci.

S tím souvisí i druhý diskutabilní moment, spočívající v relativní složitosti právní úpravy. Již z povahy dobrovolnictví vyplývá, že nejlépe se mu daří v prostředí nespoutaném byrokratickými překážkami. Každá registrace, každé povolení, každá podmínka akreditace bude motivaci dobrovolníků spíše nabourávat než podněcovat. Na druhou stranu je přirozené, že pokud stát s dobrovolnictvím spojuje určitá práva a nároky, např. zdravotní pojištění, důchodové pojištění atd., musí mít v této oblasti přehled a určitý dohled. Nemělo by to však jít nad rámec potřebnosti a nutnosti.

Používaná terminologie "vysílající organizace" na mě dělá dojem, že zákon nereflektuje na rozdíly mezi dobrovolnickou službou v rámci České republiky a dobrovolnickou službou v zahraničí. Přímo ten název "vysílající organizace" vzbuzuje dojem, že ten zákon je připraven na základě jiných zákonů v cizině, které pracují s dobrovolníky vysílanými do jiných zemí. To by také vysvětlovalo vysoké administrativní nároky kladené na dobrovolnickou službu obecně. Jsem toho názoru, že administrativní předpoklady výkonu dobrovolnické služby v rámci České republiky by měly být maximálně zjednodušeny.

Zákon v každém případě do dobrovolnictví vnese řád a doporučuji jeho propuštění do dalších čtení.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji panu poslanci Holáňovi. Táži se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Nehlásí-li se, obecnou rozpravu končím. Budeme se zabývat návrhem na přikázání. Je nás tady velmi málo. Já vás odhlásím, zkusme se znovu zaregistrovat.

Paní poslankyně, předneste návrh.

 

Poslankyně Alena Páralová: Organizační výbor navrhl, abychom tisk přikázali výboru pro obranu a bezpečnost. Já to nedoporučuji. Naopak doporučuji, abychom přikázali tisk výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Paní poslankyně, já tady mám prezidiálku, kde je mi doporučeno říci, že předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Táži se, jestli má někdo nějaký návrh. Ne-li, budeme hlasovat.

 

Zahájil jsem hlasování a táži se, kdo je pro tento návrh, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 235 z přítomných 89 poslanců 88 pro, jeden proti. Návrh byl přijat.

 

Děkuji panu místopředsedovi vlády a paní zpravodajce. Jsem rád, že jsme ubrali další bod.

 

33.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1067/ - prvé čtení

 

Prosím pana ministra financí, aby se ujal úvodního slova.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych odůvodnil tento návrh z pověření vlády.

Cílem navržené úpravy je zejména sladění pravidel zdaňování silničních vozidel s pravidly uplatňovanými v Evropské unii. To konkrétně znamená implementaci směrnice Evropského parlamentu a evropské rady č. 1999/62 ES.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP