(15.40 hodin)
(pokračuje Rusnok)

To je směrnice o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly. Dále je to druhá směrnice, směrnice č. 92/106 EHS, o zavedení společných pravidel pro určité druhy kombinované přepravy zboží mezi členskými státy. Předkládaný návrh zákona přispěje tedy ke slučitelnosti s právem Evropských společenství, resp. ke zdaňování vozidel členských států Evropské unie ve státě registrace. Stejně tak tomu je u minimální sazby daně stanovené směrnicí pro vozidla s celkovou hmotností 12 tun a vyšší.

Na rozdíl od současné právní úpravy omezuje osvobození od daně pouze na vozidla provozovaná ozbrojenými silami, civilní obranou, na vozidla Policie České republiky, na vozidla požární, zdravotnická a jiných záchranných služeb a na vozidla určená k údržbě komunikací. Dále je v novele navržen průběžný systém snížení příslušných ročních sazeb daně pro ekologická vozidla, stejně jako zvýšení sazeb daně pro vozidla a osobní automobily s obsahem válců vyšším než 2000 kubických centimetrů a snížení daňové sazby pro osobní vozidla s hmotností od 12 tun. Upravují se také některé pojmy, zejména ty, které byly zavedeny zákonem o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ze kterých vychází právní úprava daně silniční.

Navrhované úpravy by neměly mít podstatný vliv na výnosy ze silniční daně. Podle našich odhadů by se i nadále měly pohybovat od 4,5 do 5 miliard korun.

Navrhovaná ustanovení, která nesouvisejí přímo s příslušnými směrnicemi EU, by měla nabýt účinnosti dnem 1. dubna 2002, ostatní navrhované změny dnem vstupu smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii v platnost.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, věřím proto, že podpoříte tento návrh zákona a propustíte ho do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji a prosím pana poslance Doležala jako zpravodaje pro první čtení.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte, abych i já přednesl svou krátkou zpravodajskou zprávu, protože se domnívám, že vše důležité a základní zde pan ministr už řekl.

Mě akorát mrzí, že jsme nedokázali tyto věci, které jsou navrženy v této normě, to znamená slučitelnost s právem Evropské unie a zapracování nových pojmů a úprav vyplývajících z nových zákonů, vtělit do poslaneckého návrhu, jehož projednávání jsme dokončili nedávno, a budeme ho ještě po vrácení Senátem projednávat.

Jinak musím říci, že v podstatě se o nic jiného zásadního nejedná. Hovoří se o úpravách úlev a o změnách z hlediska placení silniční daně, kde je vše vázáno na vstup do Evropské unie, tzn. na dobu budoucí, řeknu skromně, takže se domnívám, že bychom mohli tento návrh pustit do dalšího čtení.

Děkuji.

 

Předseda PSP Václav Klaus: Děkuji pěkně. Táži se, zda je tu někdo, kdo se hlásí do obecné rozpravy. Není-li tomu tak, je to uspokojivá věc, je vidět, že s tím není problém.

Budeme tedy hlasovat pouze o návrhu na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Má někdo ještě nějaký jiný návrh?

Vidím vás tu málo, nezlobte se, budu vás muset zase odhlásit a poprosit, abyste se přihlásili svými kartami.

Budeme tedy hlasovat pouze o přikázání návrhu k projednání rozpočtovému výboru.

Ano, už je tady alespoň elementární počet poslanců.

 

Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro, nechť stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 236 z přítomných 83 poslanců 80 hlasovalo pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.

 

Tím se dostáváme k poslednímu bodu našeho dnešního programu, kterým je

 

37.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 15/1998 Sb.,
o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 1119/ - prvé čtení

 

Opět prosím pana ministra financí Rusnoka.

 

Ministr financí ČR Jiří Rusnok: Děkuji, pane předsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládaný návrh novely zákona č. 15/1998 Sb., o Komisi pro cenné papíry a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, byl vypracován Ministerstvem financí ve spolupráci s Komisí pro cenné papíry. Smyslem novely je odstranit výkladové problémy, které v dosavadním znění zákona a v některých souvisejících zákonech existují.

Současně s touto novelou jsou předloženy některé další zákony, jako zákon o cenných papírech, o burze cenných papírů, o dluhopisech, o investičních společnostech a investičních fondech, o živnostenském podnikání, o správních poplatcích a obchodní zákonech. Všechny změny v těchto vyjmenovaných zákonech v podstatě zpřesňují pravomoci komise, postavení prezidia komise, předsedy komise, upravují povinnost mlčenlivosti členů prezidia a zaměstnanců komise, ruší institut rozkladu proti některým rozhodnutím komise a zavádějí možnost podání opravného prostředku proti těmto rozhodnutím u soudu. Stejně tak se zavádějí nové formy sankcí, například veřejné napomenutí, nucená správa u obchodníků s cennými papíru apod. Dále se zavádí upřesnění přeměny listinného cenného papíru na doručitele na zaknihovaný cenný papír a řeší se problematika ratingových agentur, upřesňuje se problematika tzv. agentů.

Jak jsem již uvedl, účelem novely je odstranit některé výkladové problémy ve znění zákona, kterým byla v roce 1998 zřízena Komise pro cenné papíry jako ústřední orgán státní správy pro oblast kapitálového trhu, které od samého počátku v praxi vznikaly. Jde zejména o pojmy, jako je působnost a pravomoc komise, které nebyly v příslušných zákonech doposud vymezeny přesně a jednoznačně. Záměrem pro to bylo odstranit především tyto kompetenční nejasnosti, vymezit přesnější pravomoci komise v oblasti dozoru nad účastníky kapitálového trhu.

Při zpracování návrhu bylo přihlédnuto k poznatkům týkajícím se problematiky vedení správního řízení.

Dále předkládaný návrh odstraňuje dosavadní rozpor, kdy za jedno a totéž porušení bylo možné uložit pokutu zároveň podle dvou různých zákonů.

Dalším úmyslem zpracovatelů bylo, aby postavení komise bylo srovnatelné s podobnými dozorovými orgány v zemích Evropské unie.

Předkládaný vládní návrh dochází v těchto souvislostech i k novele příslušných souvisejících zákonů a k úpravám zmocňovacích ustanovení tak, že napříště bude převážnou většinu prováděcích předpisů, vyhlášek, vydávat sama komise. Doposud je to tak, že všechny tyto sekundární předpisy, čili vyhlášky, vydává Ministerstvo financí na návrh Komise pro cenné papíry. Komise tak bude mít fakticky více legislativních kompetencí než většina evropských dozorových orgánů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP