(10.30 hodin)
(pokračuje Nečas)

Ale je tady samozřejmě problém, do jaké míry nejsou interoperabilní, a především je tady problém, že je pochopitelné vzhledem k neustálému vývoji různých standardů a požadavků, že letoun, který byl zaveden do výzbroje před pěti, deseti nebo patnácti lety, interoperabilní není. Ale my nemůžeme mít menší požadavek na letoun, který do armády teprve bude zaveden zhruba za tři roky, než aby měl stoprocentní interoperabilitu vzhledem k současnému stavu a současným požadavkům.

Znovu opakuji - existuje pouze slib, příslib této interoperability. Neexistuje fakticky letoun, neexistuje hodnověrný test, na kterém bychom si mohli tento slib ověřit. Je třeba jednoznačně říci a měli bychom si to přiznat, že Česká republika, Armáda České republiky, její vzdušné síly budou fungovat jako pokusný králík, jako pokusné morče, jako pokusná myš, na kterém si výrobci tohoto letounu budou testovat verzi, která bude interoperabilní s NATO, aby prostě rozšířili své tržní možnosti. Na nás si to budou zkoušet a my budeme ten, kdo bude de facto v ceně tohoto letounu s největší pravděpodobností tyto vývojové náklady platit. Bude to český daňový poplatník, který zaplatí vývojové náklady úplně cizí zbrojařské korporace na vývoj nové verze letounu, protože nepochybuji o tom, že se minimálně část těchto nákladů na vývoj interoperabilní verze s NATO promítne do ceny letounů, které my nakupujeme.

Jsou tady samozřejmě i rizika politická, nebudu mluvit o rizicích vnitropolitických. Znovu opakuji - já říkám bohužel - nebylo usilováno o politickou shodu. Logicky tato politická shoda nebyla dosažena, v každém případě ale podíváme-li se na evropský kontext, podíváme-li se na evropské členy Severoatlantické aliance, tak je zřejmé, že v horizontu zhruba deseti až patnácti let všichni evropští členové Aliance, kteří jsou členy vojenské integrované struktury, budou používat dva druhy bojových nadzvukových letounů. První bude letoun Eurofighter ve větším počtu zemí a v menší počtu zemí to zřejmě bude nástupce současného projektu Joint Strike Fighter, který byl nedávno přidělen americkou vládou firmě Lockheed Martin. Všechny země v Evropě, které jsou členy Aliance, budou používat ten první letoun nebo ten druhý letoun. A mezi nimi bude Česká republika, která slavnostně bude používat úplně jiný letoun, který nikdo z těch starých solidních členů Aliance si nekoupil a nechce si opatřit a nehodlá to udělat ani v minulosti, ani v budoucnosti, přestože se tento letoun některých tendrů v těchto západoevropských členských zemích NATO zúčastnil a neuspěl. Opět tedy budeme, dámy a pánové, pokusným králíkem svého druhu, tentokrát pro celou Alianci.

Musím konstatovat následující věci a pokusit se shrnout své téměř castrovské vystoupení, minimálně délkou vystoupení.

l. Neexistuje koncepce Armády České republiky.

2. Neproběhla skutečná politická jednání a konzultace usilující o nalezení shody.

3. Není jednoznačná politická podpora tomuto finančně náročnému kroku.

4. Ať se nám to líbí nebo ne, ať to zapíráme nebo nezapíráme, Ministerstvo obrany neumí řídit, manažersky zvládat velké časově a finančně náročné projekty.

5. Jsou tady finanční, politická, manažerská a technická rizika tohoto kroku a tato rizika jsou příliš velká.

6. Aliance nechce, abychom kupovali tyto letouny. Aliance s nimi nepočítá a Aliance nám to dokonce, byť skrytě, nedoporučuje.

Dámy a pánové, kdyby platil jeden jediný z těchto šesti důvodů, měli bychom dostatečnou základnu pro to, abychom tento krok, který vláda chce udělat, odmítli. Platí, dámy a pánové, všech šest, bohužel. Ten, kdo nechce věřit mně a mé osobě s těmito stanovisky, která může považovat za politicky podjatá, já tomu rozumím, tak by si měl minimálně přečíst některé pasáže z dokumentů, které jsou vládní. A proto bych si dovolil ocitovat několik doslovných citátů z těchto dvou dokumentů, které - znovu opakuji - nejsou mými dokumenty, jsou dokumenty vlády.

Na straně 34 dokumentu o zabezpečení vzdušného prostoru České republiky se píše - cituji doslova: "Orgány Aliance doporučují zaměřit se na přerozdělení všech dostupných zdrojů na prioritní projekty a nepouštět se do dalších, nových, finančně náročných modernizačních projektů."

Strana 36 - opět cituji: "U návrhu výstavby sil pro rok 2000 byl cíl nákup nadzvukového letounu vypuštěn. V průběhu jednání návrhu se ukázalo, že o vypuštění tohoto cíle bylo rozhodnuto na základě pokynů politických orgánů Aliance." Strana 36 téhož dokumentu - cituji doslova: "Aliance od té doby při nejrůznějších příležitostech opakuje své takto vyjádřené stanovisko, že od Armády České republiky v horizontu současných plánovacích cyklů, tj. do roku 2008, vyčlenění nadzvukového letounu neočekává, neboť se obává, že tak rozsáhlý modernizační program může zásadním způsobem ohrozit rozvoj Armády České republiky v jejích pro Alianci prioritnějších oblastech."

Strana 41 téhož dokumentu - cituji doslova: "Jakékoliv selhání projektu Gripen, zejména ve smyslu negativního dopadu na zbytek Armády České republiky, by mělo velmi negativní politický vliv na postavení České republiky v NATO."

Mluvil jsem tady o manažerských schopnostech resortu, každý si udělejte obrázek sám.

Česká vláda, dámy a pánové, ať se nám to líbí nebo ne, připomíná v této otázce ošuntělého a ušmudlaného človíčka v otrhaných šatech, který si myslí, že pronikne do lepší společnosti zakoupením zlatých hodinek Rollex. Marně mu jeho okolí radí, aby si oblečení vypral, anebo investoval do nových bot, kalhot, saka či košile. Človíček jen vykřikuje, že je to věc jeho suverenity znát přesný čas. Marně mu jeho okolí vysvětluje, že přesný čas hlásí pravidelně rozhlas, že mu ho poví každý kolemjdoucí nebo že jsou i výrazně levnější hodinky, když už nějaké musí mít. Človíček trvá na svém. A tak už ho vidím, dámy a pánové: ošuntělý, ušmudlaný, nevábného vzhledu, nechce se mýt, nechce prát své oblečení, nechce nové oblečení, na rukou však má zlaté rollexky. Na své okolí působí směsicí trapnosti a komičnosti. Někteří ho dokonce podezírají, že ty rollexky ukradl.

Dámy a pánové, velmi se bojím - a říkám to jako občan a politik - toho, že úplně stejně bude na své okolí působit i Česká republika v případě schválení tohoto zákona. Budeme, dámy a pánové, na své okolí působit jako ten ušmudlaný človíček s těmi zlatými rollexkami. To znamená, budeme působit směsí trapnosti a komičnosti.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic ODS.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu zpravodaji za obsáhlé vystoupení. Otvírám obecnou rozpravu.

Nicméně, kolegyně a kolegové, dovolil bych si vám navrhnout následující postup. Svým rozhodnutím jsme stanovili jedenáctou hodinu jako okamžik, kdy bychom měli projednávat zákony ve třetím čtení. Domnívám se, že by bylo vhodné tento bod ukončit, to znamená tento bod nerozdělovat a pokusit se jej dokončit, a proto přednáším procedurální návrh, abychom pokračovali v projednání tohoto bodu do jeho ukončení, a teprve poté se věnovali třetím čtením.

 

Je to procedurální návrh, o kterém nechám hlasovat hned v tuto chvíli bez rozpravy v hlasování číslo 536, které jsem zahájil, a ptám se, kdo s ním souhlasí. Kdo je proti?

Z přítomných 160 pro tento procedurální návrh hlasovalo 86, proti bylo sedm. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP