(16.20 hodin)
(pokračuje Fischerová)

Kraj Vysočina, Územní středisko záchranné služby v Jihlavě, Vrchlického 61, 586 01 Jihlava, 47366630.

Jihomoravský kraj, Územní středisko záchranné služby, náměstí 28. října 23, 602 00 Brno, 00346292.

Olomoucký kraj, Územní středisko záchranné služby v Olomouci, Aksamitova 8, 772 00 Olomouc, 00849103.

Kraj Moravskoslezský, Územní středisko záchranné služby, 17. listopadu 1790, 708 56 Ostrava - Poruba, 48804525.

2. V části 31. článek 31 se vkládá nový bod jedna, který zní: "1. V § 18b se za větu první vkládá nová věta, která zní: ´Zařízení záchranné služby zřizuje kraj, který odpovídá za organizaci a zajištění činnosti záchranné služby ve svém územním obvodu.´ "

Dovolím si stručné zdůvodnění. Cílem předloženého pozměňovacího návrhu je dosažení stavu komplexní organizace záchranné služby na území krajů cestou změny zřizovatelské funkce a vlastnictví stávajících územních středisek záchranné služby. V návaznosti na probíhající kroky reformy veřejné správy a decentralizace řady jiných působností na kraje jde v tomto návrhu o decentralizaci také v oblasti územních středisek záchranné služby.

Podle platné právní úpravy je zřizovatelem uvedených územních středisek záchranné služby Ministerstvo zdravotnictví. Přechod tohoto majetku do majetku krajů umožní komplexním způsobem organizovat a financovat záchranné služby na území kraje. Pokud by k této změně nedošlo, zůstalo by zřizovatelem územních středisek záchranné služby Ministerstvo zdravotnictví, zatímco okresní střediska záchranné služby by spadala do působnosti krajů. To by v praxi vedlo k nejednotnému způsobu financování nynějších okresních a územních záchranných středisek a mohlo by založit i určité nerovnosti v dostupnosti a kvalitě poskytované přednemocniční neodkladné péče.

Chtěla bych zdůraznit, že tento pozměňovací návrh se zabývá rovněž změnou kompetencí, a proto patří jako nepřímá novela do tisku 1160.

Další pozměňovací návrh - týká se části 31., věcně příslušné rovněž výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Předmětem změny je zákon č. 20/1966 Sb.

1. Bod 7 zní: V § 77 odstavci šestém větě první se slova "obecní úřad obce s rozšířenou působností" nahrazují slovy "orgán kraje v přenesené působnosti".

Odůvodnění: Oproti vládnímu návrhu změny zákona č. 20/1966 Sb., ve znění pozdějších předpisů, který vychází z možnosti plnění některých úkolů obecními úřady obce s rozšířenou působností, se úkoly pozměňovacím návrhem přenášejí na orgány kraje v přenesené působnosti. Jedná se v tomto případě o zřizování a činnost znaleckých komisí, které mají postavení poradních orgánů při posuzování odborných výkonů poskytované zdravotní péče. Stále platná vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 221/1995 Sb., o znaleckých komisích, určuje, že ústřední znaleckou komisi z vlastního nebo jiného podnětu ustavuje ministr zdravotnictví a územní znaleckou komisi ustavuje z vlastního nebo jiného podnětu ředitel vybrané nemocnice. Předpokládá se zde ředitel krajské fakultní nemocnice nebo nemocnice krajské.

Pozměňovací návrh je v souladu s dikcí zákona č. 20/1966 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

2. Za § 81 se vkládá nový § 81a, který zní: "§ 81a - Působnosti stanovené orgány kraje jsou podle tohoto zákona výkonem v přenesené působnosti." Jedná se o změnu legislativně technického charakteru, která souvisí s bodem jedna předneseného pozměňovacího návrhu. Vkládá se nový § 81a.

Pozměňovací návrh třetí se týká části 34. a má rovněž charakter komplexního pozměňovacího návrhu, který je hlasovatelný pouze jako celek. Jde o změnu zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Bod A. Stávající bod dvě navrhuji uvést v tomto znění: "V § 47 odst. 1 se slova "okresní úřad, v hlavním městě Praze Magistrát hlavního města Prahy, ve městě Brně, Ostravě a Plzni magistrát, dále jen okresní úřad", nahrazují slovy "krajský úřad, v hlavním městě Praze Magistrát hlavního města Prahy, dále jen krajský úřad" a slova "okresního úřadu" se nahrazují slovy "krajského úřadu".

Bod B. Stávající bod tři navrhuji uvést v tomto znění. V § 48 odst. 1 písm. a) se slova "okresního úřadu a okresním úřadem" nahrazují slovy "krajského úřadu a krajským úřadem".

Bod C. Stávající bod čtyři navrhuji uvést v tomto znění. V § 49 odst. 1 se slova "okresního úřadu a okresní úřad" nahrazují slovy "krajského úřadu a krajský úřad".

Bod D. Stávající bod pátý navrhuji uvést v tomto znění. Za § 55a se vkládá nový § 55b, který zní: "§ 55b - Působnosti stanovené krajskému úřadu podle tohoto zákona jsou výkonem přenesené působnosti."

Odůvodnění je společné pro celý komplexní pozměňovací návrh. Výběrové řízení podle hlavy osmé zákona o veřejném zdravotním pojištění je nezbytné provázat s výkonem státní správy, pokud jde o vydávání oprávnění k poskytování zdravotní péče. Podle parlamentního tisku 1160 části 33. se vydávání oprávnění nestátním zdravotnickým zařízením svěřuje krajským úřadům. Proto je účelné, aby ten správní úřad, který vydává zdravotnickým zařízením oprávnění, byl současně tím, kdo bude na svém území zajišťovat výběrová řízení. Posuzování potřeby pokrytí území dostatečným počtem zdravotnických zařízení, která mají smlouvy se zdravotními pojišťovnami o úhradě zdravotní péče, je nezbytné provádět v kontextu širším, než jsou hranice obce nebo obce s rozšířenou působností, a to i z toho důvodu, že zdravotnická zařízení většinou zajišťují zdravotní péči pro obyvatele nejenom obce, ale i pro obyvatele z míst jiných. Svěření zajišťování výběrových řízení obcím nebo obci s rozšířenou působností dále není ani z hlediska zajištění potřebného obsazení komise všemi zástupci, tak jak je stanoveno v § 48 zákona o veřejném zdravotním pojištění, reálné, ale není také ekonomicky únosné.

Pozměňovací návrh čtvrtý se týká části 117. Jde o změnu zákona č. 18/1997 Sb., o mírovém využití jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP