(15.40 hodin)
(pokračuje Špidla)

V oblasti trestního soudnictví je nezbytným předpokladem úspěšného pokračování reformy kvalitní technické zázemí soudů. Vláda učiní vše pro ratifikaci Římského statutu Mezinárodního trestního soudu. Je si přitom vědoma, že tento krok nebude možný beze změny ústavního pořádku v oblasti imunity ústavních činitelů a zákazu vydávání českých občanů k trestnímu stíhání do ciziny. Za tímto účelem je připravena vést se všemi parlamentními politickými stranami otevřený dialog. Vláda dokončí legislativní proces zahájený v předchozím období, týkající se speciální právní úpravy odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a soudnictví ve věcech mládeže. Vláda hodlá posílit administrativní zázemí soudů, včetně zavedení funkce asistentů soudců.

V zájmu zajištění bezpečnosti občanů před pachateli trestných činů bude zhodnocena struktura věznic a vězeňského personálu a vytvořen systém vzdělávání, hodnocení a s ním spojeného kariérního růstu. V souvislosti s rozšiřováním organizované závažné trestné činnosti a jejímu průniku na naše území ze zahraničí dojde k vnitřní proměně vězeňské populace směrem k nebezpečným skupinám narušených pachatelů závažných trestných činů a organizovaného zločinu. Vláda proto připraví vězeňství na efektivnější způsoby jejich střežení a kontroly chování.

Nové úkoly státního zastupitelství, vyplývající zejména z rozsáhlých změn pravidel trestního řízení, je nutno podpořit urychleným doplněním komunikačních systémů, informačních technologií a kancelářské techniky tak, aby byl zajištěn nepřetržitý operativní přístup k informacím a jejich výměně mezi všemi orgány činnými v trestním řízení a dalšími státními orgány a institucemi a aby postup státního zastupitelství byl v souladu se zákonem rychlý a účinný. Pozornost bude soustředěna na přípravu, výchovu a další vzdělávání s cílem postupně dosáhnout doplnění potřebného počtu státních zástupců.

Vláda dobuduje zvláštní útvary státního zastupitelství pro postih finanční a hospodářské kriminality, prohloubí jejich vnitřní specializaci a zaměří se v dalším období též na účinný postih zneužívání dětí, obchodu s lidmi a všech projevů národnostní a rasové intolerance a extremismu. Státní zastupitelství zintenzivní naplňování již uzavřených dohod a dalších forem mezinárodní spolupráce a posílí koordinaci konkrétních postupů při odhalování a vyšetřování nebezpečných forem trestné činnosti přesahující hranice jednotlivých států.

Vláda dokončí reformu územní veřejné správy a zahájí modernizaci ústřední státní správy. Cílem je zefektivnění, racionalizace a zvýšení horizontální koordinace činnosti veřejné správy za širšího využití moderních technologií (elektronické veřejné správy), manažerských metod řízení s důrazem na dosažení celkového zvýšení kvality výkonu veřejné správy jako služby pro občany. Vláda se soustředí na implementaci služebního zákona a zákona o úřednících územních samosprávných celků.

V rámci dokončení reformy územní veřejné správy je výzvou územní optimalizace výkonu státní správy i vytvoření příznivého právního a ekonomického prostředí pro rozvoj malých obcí.

Celostátní rozvojové koncepce se budou připravovat a realizovat prostřednictvím partnerství mezi ústřední úrovní státní správy a krajskými a místními samosprávami a občanskou společností.

Proběhne revize správních agend se záměrem snížit administrativní zatížení občanů a zjednodušit správní postupy. Vláda prohloubí analýzy ekonomických, sociálních a environmentálních dopadů závažných společenských rozhodnutí na základě principů Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj a využije aktivní roli kontroly v systému řízení tak, aby působila jako zpětná vazba řízení, zejména systematickým vyhledáváním rizik, včetně korupčního prostředí, spojených se zajišťováním jednotlivých činností státní správy a přijímáním adekvátních opatření k odstraňování zjištěných nedostatků.

Vláda připraví nový správní řád jako univerzální procesní normu pro oblast veřejné správy a dokončí novou koncepci správního trestání, která posílí efektivitu správně trestní odpovědnosti.

Vláda připraví a předloží návrh stavebního zákona, který účinně zajistí činnost veřejné správy ve věcech územního rozvoje, územního plánování a stavebního řízení a současně výrazně zjednoduší stavební řízení.

V hospodářské politice vláda naváže na úspěšné výsledky předchozího funkčního období. Pro příští roky si stanoví dva hlavní strategické cíle - úspěšný vstup České republiky do Evropské unie a zrychlení ekonomického růstu - a řadu dílčích cílů.

Vláda považuje za prioritní v čase zbývajícím do vstupu do Evropské unie co nejvíce posilovat konkurenceschopnost našich firem, přispívat k růstu výkonnosti celé ekonomiky a ke zvládnutí důsledků procesů globalizace.

Zvyšování konkurenceschopnosti výrobců považujeme i za výchozí podmínku pro udržení dosaženého tempa ekonomického růstu po celé příští volební období. Rychlejší růst české ekonomiky než v zemích Evropské unie vytvoří také nejlepší podmínky pro sblížení ekonomiky a podnikatelského prostředí se zeměmi Evropské unie. Snahou vlády bude udržet stabilní makroekonomické prostředí, které může stimulovat hospodářský růst, umožňující snižování výkonnostního rozdílu ve vztahu k vyspělým hospodářským zemím, a zvyšování životní úrovně obyvatelstva.

Vládní hospodářská politika bude velmi citlivě reflektovat charakter současné etapy procesu ekonomické transformace a bude usilovat především o udržení makroekonomické rovnováhy, zlepšení podmínek pro podnikání, o zvýšení adaptability nabídkové strany ekonomiky a konkurenceschopnosti výrobců tak, aby ekonomika jako celek byla výkonnější a dokázala se lépe vyrovnat se změnami v globální ekonomice a ve vývoji vnitřní a vnější poptávky.

Vláda vyhodnotí postup realizace dosud přijatých koncepcí rozvoje a připraví jejich aktualizaci na podmínky nadcházející etapy transformace ekonomiky. Těžištěm průmyslové politiky bude zkvalitňování investičního a podnikatelského prostředí, podpora malého a středního podnikání a také výrazný pokrok v restrukturalizaci velkých firem se státní účastí. Vláda bude dále podporovat procesy revitalizace firem, neboť je považuje za důležitý nástroj, jak udržet zaměstnanost a ekonomickou aktivitu v některých regionech. V této souvislosti chce daleko aktivněji využívat možností České konsolidační agentury. Vláda také bude důrazněji vykonávat a hájit vlastnická práva státu.

Fiskální politika bude orientována na podporu růstových priorit hospodářské politiky vlády, které povedou k překonání stávajících strukturálních nedostatků hospodářství České republiky především ve vztahu k členským zemím Evropské unie, a to při udržení únosné míry deficitu veřejných financí.

Vláda bude dále rozvíjet dialog se sociálními partnery s cílem udržovat a posilovat sociální smír. Pokládá za důležité intenzivně spolupracovat v úsilí o zvýšení konkurenceschopnosti ekonomiky se zájmovými svazy - Svazem průmyslu a dopravy České republiky, Konfederací zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, Hospodářskou komorou České republiky, Agrární komorou a dalšími organizacemi.

V hospodářské politice bude kladen vyšší důraz na racionální využívání omezených prostředků státního rozpočtu, a proto budou prostředky určené na rozvoj ekonomiky využívány především pro podporu rozvojových programů tak, aby se dosažený efekt rychleji odrazil v růstu ekonomiky a tím i v růstu kvality životních podmínek občanů země. Vláda bude důsledně dbát na efektivnost vynakládání těchto prostředků. Posoudí činnost institucí a agentur, jejichž aktivity jsou zaměřeny na podporu investic, podnikání a exportu, na to, zda skutečně přispívají k dosažení cílů státní hospodářské politiky.

Vláda bude usilovat o prohloubení spolupráce s Českou národní bankou tak, aby docházelo k soustavné koordinaci fiskální a měnové politiky a aby se tyto politiky vzájemně doplňovaly a podporovaly. Vláda rovněž ve spolupráci s Českou národní bankou připraví strategii připojení k Evropské měnové unii.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP