(15.50 hodin)
(pokračuje Špidla)
Vláda podnikne rozhodné kroky k tomu, aby zachovala korektní soutěžní prostředí na všech trzích, a přijme energická opatření v případech, kdy dochází ke zjevnému porušování pravidel hospodářské soutěže a zneužívání dominantního postavení na trhu zejména ve vztahu k malému a střednímu podnikání a ke spotřebitelům.
Vláda považuje konsolidaci veřejných financí za nezbytnou podmínku pro zajištění udržitelného hospodářského růstu a pro vstup do Evropské unie. Strategickým cílem vlády je proto dosažení takového stavu veřejných financí, který bude v souladu s budoucím členstvím České republiky v Evropské unii a umožní následné plnění kritérií pro připojení k Evropské měnové unii a účast v ní včetně zavedení eura.
Vláda zahájí širokou diskusi o reformě veřejných financí tak, aby saldo veřejných rozpočtů v roce 2006 nepřekročilo hodnotu v rozmezí 4,9 až 5,4 % hrubého domácího produktu a mělo tendenci k poklesu v dalších letech.
Reforma veřejných financí bude promítnuta i do základních programových dokumentů předkládaných Evropské unii, tj. Předvstupního hospodářského programu a posléze po přijetí České republiky do Evropské une do konvergenčních programů.
Reforma veřejných financí bude založena především na následujících zásadách: Do konce roku 2002 vláda připraví a schválí střednědobý rozpočtový výhled na čtyřleté období tak, aby se počínaje rokem 2005 podíl schodku státního rozpočtu na hrubém domácím produktu snižoval. Výhled zároveň stanoví závazné termíny výdajů kapitol státního rozpočtu včetně resortně příslušných státních fondů na celé funkční období této vlády. Tyto limity budou respektovány při přípravě a realizaci strategických dokumentů, týkajících se vývoje jednotlivých resortů. Vláda tak uplatní tolik potřebný princip víceletého rozpočtování jako závazný postup přípravy rozpočtu. S ohledem na cíle dlouhodobé stabilizace veřejných rozpočtů při současném zachování kvality veřejných služeb a udržení sociální soudržnosti bude kladen důraz na programově orientovanou strukturu kapitol státního rozpočtu.
Významnou součástí reformy veřejných financí bude daňová politika. Vláda po celé čtyřleté období nebude zvyšovat celkové daňové zatížení a bude stabilizovat daňovou kvótu na úrovni roku 2000 včetně realizace opatření proti jejímu možnému autonomnímu poklesu. Vláda bezodkladně zahájí přípravu fiskálně neutrální ekologické daňové reformy.
Vláda sníží sazbu daně z příjmů právnických osob a dokončí harmonizaci daňové soustavy s požadavky Evropské unie. To se bude týkat hlavně nepřímých daní. U daně z přidané hodnoty se bude jednat o přesun vybraného zboží a služeb do základní sazby v souladu s příslušnou směrnicí Evropských společenství, snížení obratu pro povinou registraci osob podléhajících dani a doplnění systému upravujícího vnitřní obchod mezi členskými státy. U spotřebních daní vláda navrhne novou právní úpravu, která bude obsahovat zejména zavedení režimu podmíněného osvobození od daně.
S ohledem na potřebu ozdravení veřejných financí budou daňové změny prováděny souběžně s opatřeními na výdajové straně veřejných rozpočtů. Přitom vláda přistoupí k nezbytné racionalizaci mandatorních výdajů. Při rozpracování otázek zdanění bude vláda vycházet z konceptu "složené daňové kvóty" - daně včetně povinných příspěvků - pojistného sociálního a zdravotního. Úvahy o změnách sazeb, podmínek dopadů na daňové zatížení jak právnických, tak fyzických osob proto budou posuzovány komplexně nejen z hlediska fiskálního a motivační funkce daní, ale i z hlediska zdrojů potřebných pro naplnění výdajové strany systému sociálního a zdravotního pojištění. V oblasti podpory rodin vláda navrhne změny daňového systému zvýhodňující rodiny s dětmi.
V návaznosti na dokončení reformy veřejné správy vláda dokončí přenos výdajových kompetencí na kraje a obce. Vláda připraví návrh legislativních změn tak, aby nejpozději od 1. ledna 2004 došlo ke zvýšení podílu krajů na rozpočtovém určení daní tak, aby kraje mohly úsporným a efektivním způsobem plnit zákonem svěřené funkce. Vzhledem k nutnosti dosažení stabilního rozdělení výdajových kompetencí mezi stát, kraje a obce vláda připraví reformu daně z nemovitostí a místních poplatků s cílem posílit pravomoci samospráv při stanovení výše daně s přihlédnutím k místním podmínkám. Zároveň však bude nezbytné přijmout i taková legislativní opatření, jež vytvoří podmínky pro regulaci zadlužování obcí a krajů při respektování jejich rozpočtové autonomie.
Vláda si je vědoma toho, že reforma veřejných financí je procesem, který musí respektovat zejména nedělitelnost a komplexnost veřejných rozpočtů. Plnění těchto úkolů předpokládá rozvinutí hlavních funkcí státní poklady, včetně zabezpečení plynulého přísunu informací o průběhu a výsledcích hospodaření všech segmentů veřejných financí. Vláda se bude zabývat analýzou užití omezených prostředků státního rozpočtu. Bude dbát na hospodárné využívání rozpočtových prostředků a přijme v tomto smyslu řadu opatření, která budou směrována například k vytvoření jednotného systému společného nákupu nezbytných prostředků pro fungování orgánů státní správy, na podporu zejména rozvojových programů a na participování vnitřních rozpočtových zdrojů společně s prostředky Evropské unie.
Vláda bude usilovat o to, aby finanční aktivita soustředěná v konsolidační agentuře byla zhodnocována s maximální a komplexní mírou výtěžnosti. Pokud jde o Fond národního majetku, bude vláda usilovat o to, aby poté, až splní svou roli dočasné privatizační agentury státu, byla jeho existence ukončena zákonem.
K vyšší účinnosti státního dozoru nad finančním trhem vláda připraví opatření, která odstraní duplicity dnes se překrývajících činností prováděných v každém z úseků finančního trhu tak, aby bylo maximálně využito synergických efektů.
Za jeden z důležitých úkolů považuje vláda pokračování v procesu modernizace daňové a celní správy. Jde především o dokončení a reorganizaci celní správy v souvislosti s členstvím České republiky v Evropské unii. Dále půjde o zvýšení komfortu pro daňové subjekty. Cílem je zvyšování efektivnosti výběru daní a cel a dosažení stavu, kdy daňová a celní správa bude ve všech parlamentech odpovídat standardům členských státu Evropské unie. Bude posílena spolupráce daňové a celní správy s orgány vybírajícími povinné pojistné na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. Správa spotřebních daní se převede z daňové správy na celní správu.
Vláda se zaměří na boj s daňovými a celními úniky a na hospodářskou kriminalitu, která je s nimi spojena. Ve sféře maloobchodního prodeje navrhne opatření směřující proti krácení tržeb a v této souvislosti zváží například zavedení registračních pokladen, registrovaných účtenek. Pro zvýšení postihu závažné majetkové trestné činnosti a závažné daňové nekázně, vláda navrhne vhodnou podobu zákona o majetkových přiznáních a prokazování původu příjmů. Vláda se též bude snažit přijmout veškerá možná opatření proti praní špinavých peněz, včetně omezení hotovostních plateb .
Vláda navrhne takové úpravy rozpočtových pravidel, které budou podporovat věcně účelné a ekonomicky efektivní využívání zdrojů veřejných rozpočtů.
Vláda bude usilovat o co nejvyšší využití všech veřejných zdrojů včetně zdrojů z Evropské unie. Zasadí se o to, aby při jednáních o vstupu České republiky byly sjednány maximálně příznivé podmínky, které umožní co nejrychlejší stírání rozdílů hospodářské úrovně mezi členskými státy Evropské unie a Českou republikou, jakož i vyrovnání rozdílů mezi jednotlivými regiony České republiky.
Vládní průmyslová politika bude orientována především na vytváření prostředí příznivého pro podnikání, na podporu investic, na dokončování restrukturalizace průmyslu a na jeho další případnou privatizaci.
Vláda bude pokračovat v podpoře zvyšování konkurenceschopnosti tuzemských výrobců vytvářením podmínek pro posilování jejich ekonomické stability a zvyšování technické a technologické úrovně výroby a vyráběných produktů. Významná část veřejné podpory bude směřovat na strukturální projekty ve zpracovatelském průmyslu, které budou splňovat podmínky pro spolufinancování ze strukturálních fondů Evropské unie.
***