(16.50 hodin)
(pokračuje Špidla)

Vláda bude nadále postupně realizovat cíle kulturní politiky, přijaté v širokém konsensu zástupců občanských iniciativ, samosprávy a kulturních institucí. Proto hodlá každoročně vyčleňovat na podporu kultury - včetně národnostních menšin - prostředky ve výši obvyklé v zemích EU. Záměrem vlády je trvale udržitelné užívání neztenčovaného národního kulturního pokladu a jeho zachování pro budoucnost. Vláda tudíž hodlá i nadále zvyšovat péči státu o kulturní dědictví. Proto kromě zajištění finančních zdrojů bude prosazovat nový památkový zákon, který vymezí práva a povinnosti vlastníků kulturních památek a kompetence obcí, krajů a státu ve struktuře systému péče o památkový fond. Také bude prosazovat opatření v oblasti prodeje, vývozu a dovozu starožitností s cílem omezit nekontrolovatelný výprodej kulturního bohatství do zahraničí.

Vláda připraví zákonnou úpravu podpory kultury, která založí vícezdrojové a víceleté financování kulturních projektů a vytvoří model veřejnoprávní instituce v kultuře. Vláda připraví právní úpravu podporující českou kinematografii, vycházející z analogických úprav členských států Evropské unie. Cílem vlády je nezávislost médií na politických stranách a orgánech státu. Současně však vláda požaduje všestranné šíření informací a odpovědnost za ně, což považuje za důležitou záruku pro jejich objektivitu. Proto zhodnotí dosavadní působení elektronických sdělovacích prostředků včetně jejich rad s důrazem na požadavek nestrannosti, všestrannosti a vyváženosti vysílání. Na základě toho přijme opatření nezbytná i k úspěšné integraci České republiky do Evropské unie, včetně návrhu změny zákonů o veřejnoprávních sdělovacích prostředcích. Stejný postup vláda uplatní i pro Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. Na veřejnoprávním charakteru Českého rozhlasu, obou programů České televize a České tiskové kanceláře nehodlá vláda nic měnit. Bude prosazovat naplnění všech zákonných ustanovení směřujících k vymahatelnosti rozhlasového a televizního poplatku a zváží způsob jeho indexace.

Vláda považuje církve a náboženské společnosti za důležitou součást občanské společnosti, a je proto odhodlána pokračovat v dosavadních bezplatných převodech státního majetku, který sloužil a dosud může sloužit kultovním, sociálním nebo jiným podobným aktivitám církví a náboženských společností. Vyřeší uspořádání majetkových vztahů mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi a financování jejich duchovní činnosti z jiných zdrojů, než je státní rozpočet. Podpora sociálních, zdravotních, vzdělávacích a dalších veřejně prospěšných aktivit církví a náboženských společností státem bude zachována.

Vláda bude upevňovat bezpečnost a obranu České republiky jako systém vzájemně se doplňujících a provázaných opatření vedoucích k zajištění životních a strategických zájmů České republiky, zejména pak bezpečnosti všech jejích obyvatel proti spektru potenciálních hrozeb vojenského i nevojenského charakteru. Vláda bude zajišťovat bezpečnost a obranu České republiky a rozvíjet její obranné schopnosti v reakci na nové bezpečnostní výzvy.

Využije v souladu s prioritami zahraniční a bezpečnostní politiky členství České republiky v mezinárodních organizacích, zejména v NATO, Organizaci spojených národů, Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, a úsilí o vstup do Evropské unie k tomu, aby minimalizovala rizika ohrožení území České republiky. Vláda dokončí proces vojenské integrace do NATO a vytvoří podmínky pro začlenění do bezpečnostních a obranných struktur Evropské unie.

Bude podporovat procesy vedoucí k posílení systému kolektivní obrany a bezpečnosti v podmínkách 21. století. Konání summitu NATO v Praze považuje vláda v tomto kontextu za historickou a neopakovatelnou příležitost.

Přednosti systému kolektivní obrany v rámci funkční a efektivní aliance umožní vládě budovat obranu tak, aby Česká republika byla aktivním přispěvatelem systému a zároveň pokračovala v rozvoji svých individuálních národních schopností na základě principu rozumné dostatečnosti. Proto bude vláda i nadále podporovat a vytvářet podmínky pro aktivní zapojení ozbrojených sil České republiky do protiteroristických operací, operací na podporu míru a humanitárních akcí. Zároveň bude rozvíjet ozbrojené síly jako systém vnitřně vyvažující na jedné straně zdroje, které je Česká republika schopna pro potřeby obrany vyčleňovat, se schopnostmi ozbrojených sil na straně druhé.

Vláda považuje zásadní reformu a profesionalizaci ozbrojených sil za základní systémový krok vedoucí k postupnému vybudování efektivního systému obrany a bezpečnosti státu. Reformované ozbrojené síly České republiky budou menší, modernější a výkonnější než současné ozbrojené síly. Díky své mobilitě, interoperabilitě, rozmístitelnosti a systému zabezpečení budou použitelné na území České republiky i mimo něj. Myšlením i jednáním to budou ozbrojené síly mladé, které budou schopny nejen reagovat, ale i svou případnou účastí v mnohonárodních silách pozitivně ovlivňovat vývoj bezpečnostního prostředí.

Vláda vytvoří podmínky, aby Armáda České republiky dosáhla do konce roku 2006 počátečních operačních schopností, které jí umožní splnit úkoly vycházející z politicko-vojenských ambicí České republiky. Ke stejné době zruší vojenskou základní službu. Plně profesionální armáda bude mít 34 až 36 tisíc profesionálních vojáků a do 10 tisíc občanských zaměstnanců. Vláda sníží množství posádek na celkový počet kolem padesáti. Plných operačních schopností dosáhne Armáda České republiky v závislosti na dosud přidělovaných prostředcích v horizontu roku 2010.

Vláda považuje za naprosto nezbytné, aby reformované ozbrojené síly České republiky byly vždy vnitřně vyvážené, aby je tvořily jednotky pozemních i vzdušných sil, které budou mít kvalitní podporu a zabezpečení, a jednotky zajišťující pomoc v regionálním měřítku při zvládání eventuálních krizových situací. Vláda dokončí proces pořízení víceúčelových nadzvukových letadel tak, aby bylo zabezpečeno nepřetržité střežení vzdušného prostoru České republiky těmito národními prostředky a aby byla zároveň zajištěna reakce na vojenské ohrožení s využitím možností, které poskytuje České republice systém kolektivní obrany.

Při rozvoji ozbrojených sil bude vláda podporovat spolupráci s obranným i ostatním průmyslem České republiky. Zároveň bude usilovat o specializaci ozbrojených sil v rámci aliance v oblastech, v nichž má Česká republik tradici a potřebný lidský, vědecko-výzkumný a ekonomický potenciál. Jde zejména o schopnosti v oblastech ochrany proti chemickým, biologickým a radiologickým zbraním a pasivních sledovacích systémů.

Hlavní prioritou bude vždy člověk a jeho komplexní zabezpečení, ať již se jedná o vojáka z povolání, občanského zaměstnance, stejně jako veterána nebo důchodce po skončení aktivní vojenské služby. Profesionální ozbrojené síly bude vláda vytvářet jako integrální součást společnosti. Bude spolupracovat s regiony při zmírňování možných dopadů redukce nadbytečných struktur armády, vytvářet podmínky pro vzájemně prospěšné vztahy mezi ozbrojenými silami a místním obyvatelstvem, bude v maximální možné míře využívat všech možností pro tvorbu sociálních programů. Bude otevřeně a s dostatečným předstihem informovat veřejnost o chystaných změnách a aktivně spolupracovat se sociálními partnery.

Prioritou bude prohloubení a kvalifikované uplatňování civilního řízení a kontroly armády při provádění reforem ozbrojených sil. Pro vládu to představuje také vyjádření odpovědnosti za poskytnutí potřebných zdrojů a vytvoření nezbytných, zejména legislativních podmínek pro reformu a profesionalizaci ozbrojených sil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP