(17.00 hodin)
(pokračuje Špidla)
Vláda považuje za svou prioritu zajištění bezpečnosti občanů a ochranu jejich práv, životů, zdraví a majetku, stejně jako ochranu celospolečenských zájmů. Dává přednost organizaci policie jako jednotného bezpečnostního sboru v čele s policejním prezidentem, s jednoznačnou územní odpovědností příslušných policejních funkcionářů, doplněnou o nezbytnou existenci celorepublikových specializovaných útvarů.
Zasadí se o to, aby policie splňovala nároky kladené na moderní evropský bezpečnostní sbor, aby ve svých řadách dokázala účinněji se vypořádávat s jakýmikoliv projevy korupce, xenofobie a neprofesionality. Bude nadále akcentována role policie jako orgánu veřejné služby. Pro posílení personální stabilizace policie se vláda zasadí o přijetí zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Bude podporovat intenzivní komunikaci mezi bezpečnostními složkami a veřejností.
Bude podporovat prohlubování mezinárodní policejní spolupráce a zapojování Policie České republiky do mnohostranných mezinárodních aktivit.
Pozornost bude upřena na boj proti závažné hospodářské kriminalitě a korupci. Budou vytvořeny legislativní předpoklady pro předcházení korupce ve státní správě, přičemž hlavní důraz bude kladen na maximální odolnost vůči korupci v orgánech činných v trestním řízení a v kontrolních složkách státní správy. Posilování samočisticích mechanismů v rámci bezpečnostních sborů musí podpořit nová úprava služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů zakotvující pro ně zřetelně pozitivní materiální stimuly.
Předmětem úsilí vlády v oblasti boje s organizovaným zločinem bude aktivní reakce na rychle se rozvíjející kriminalitu v oblasti informačních technologií a na kriminalitu páchanou na životním prostředí. Na zřeteli samozřejmě zůstanou i tradiční formy organizovaného zločinu, například finanční kriminalita, organizovaná prostituce, obchod se ženami, převaděčství, obchod se zbraněmi atd.
Vláda pokládá za potřebné sáhnout v rámci boje proti nejzávažnějším formám organizované kriminality také k některým novým, ve světě již vyzkoušeným institutům, které jsou způsobilé přispět k potírání této kriminality, například k takovým, které budou motivovat členy organizovaných zločineckých skupin k jejich vystoupení z kriminálního prostředí a k aktivní spolupráci se státními orgány při odhalování trestné činnosti, tzv. institut korunního svědka.
S ohledem na aktuálnost problematiky mezinárodního terorismu se vláda v rámci komplexu protiteroristických opatření zasadí o modifikaci systému potírání praní špinavých peněz, tak aby účinně bránil také financování terorismu z aktivit dotýkajících se území České republiky.
Příslušné státní orgány budou pokračovat v nekompromisním postupu proti všem formám extremismu. K tomu vláda vytvoří systém koordinované spolupráce mezi policií, státními kontrolními institucemi a obcemi.
V protidrogové politice bude usilovat jak o snižování nabídky drog zejména postihem a potíráním organizovaného zločinu a pouliční kriminality, která s užíváním drog souvisí, tak o snižování poptávky po drogách preventivními aktivitami v oblasti užívání drog zejména dětmi a mladými lidmi.
Vláda přijme zásady migrační politiky státu, vycházející z kvalifikovaného odhadu vývoje migrační situace v dlouhodobém horizontu. Dokončí harmonizaci migrační a azylové politiky se standardy Evropské unie, bude pokračovat v naplňování Schengenského akčního plánu. Bude se intenzivně zabývat problematikou nelegální migrace, nelegálního zaměstnávání cizinců a všech souvisejících jevů. V souladu s mezinárodními závazky České republiky bude vláda usilovat o spravedlivé a efektivní azylové řízení a zároveň bude přijímat opatření k omezení zneužívání azylového systému. Vytvoří podmínky pro další rozvoj koncepce integrace cizinců na území České republiky, včetně dopadů na trh práce.
Vláda se bude důsledně zabývat některými znepokojujícími projevy obecné kriminality, jako jsou například ozbrojené loupeže, krádeže aut a věcí z nich a vloupání do bytů a rekreačních objektů. Důležitým prvkem bude podpora dalšího rozvoje situační a sociální prevence kriminality včetně podpory preventivních programů na místní úrovni. Trvalá pozornost bude věnována systémovému přístupu k práci s delikventní mládeží.
Postavení obětí kriminality vláda nepokládá za uspokojující a bude hledat další možnosti jejich účinné podpory.
Vláda pokládá za svůj úkol také zdokonalování existujícího systému koordinace zpravodajských služeb, a to zpřesněním tohoto systému a vytvořením organizačních a technických podmínek pro jejich bezproblémovou komunikaci. Součástí těchto opatření bude také vytvoření předpokladů pro intenzivní spolupráci policie a zpravodajských služeb.
Vláda si uvědomuje, že v oblasti zajišťování bezpečnosti a pořádku plní určitou roli soukromé subjekty, a proto hodlá průběžně analyzovat právní podmínky jejich působení a případně navrhnout odpovídající změny.
Snahou vlády v následujícím období bude zajistit trvalou materiální a organizační připravenost a akceschopnost Hasičského záchranného sboru a ostatních složek Integrovaného záchranného systému k likvidaci následků přírodních katastrof a jiných mimořádných události s důrazem na zintenzivnění všech forem ochrany obyvatelstva a majetku při krizových událostech. Vláda bude podporovat pokračující budování informačního a komunikačního systému Integrovaného záchranného systému.
V oblasti krizového řízení se zasadí o sjednocení postupu subjektů veřejné správy, právnických a fyzických osob při zpracování krizových plánů a při přípravě na krizové stavy. Vláda se zaměří na prohloubení veřejné informovanosti, modernizaci jednotného systému varování a vyrozumění. Posoudí možnost co nejefektivnějšího financování složek Integrovaného záchranného systému včetně možnosti zavedení vícesložkového financování.
Jako základní úkol zahraniční politiky vláda chápe prosazování a obhajování národních zájmů, k nimž v širším kontextu patří i mírová, sjednocující se a prosperující Evropa a celé mezinárodní společenství. Vláda uskutečňuje svoji zahraniční politiku v kontextu pevného euroatlantického spojenectví.
Cílem vlády je přispívat prostřednictvím zahraniční politiky k posilování prosperity, stability a bezpečnosti České republiky. Jejími prioritami proto zůstává začlenění do Evropské unie, rozvíjení dobrých vztahů se všemi sousedními zeměmi a prohlubování spolupráce se spojenci v NATO. Vláda bude věnovat pozornost také rozvíjení vztahů s dalšími zeměmi a mezinárodními organizacemi na dvoustranném i mnohostranném základě se zvláštním zaměřením na ekonomickou dimenzi zahraniční politiky.
Vláda bude i nadále sledovat aktivní a vyváženou zahraniční politiku, přičemž bude usilovat o co nejširší dohody domácích politických sil v hlavních otázkách. Zaktualizuje koncepci zahraniční politiky z roku 1999 s přihlédnutím k vývoji situace ve světě a postavení České republiky. Přistoupí k dalšímu zefektivňování české zahraniční služby aplikací služebního zákona způsobem přiměřeným podmínkám v této oblasti.
Závazky vlády ve vztahu ke vstupu České republiky do Evropské unie jsou uvedeny v deváté kapitole tohoto prohlášení. Proto je možno se omezit pouze na konstatování, že základní prioritou zahraniční politiky vlády je nadále členství České republiky v Evropské unii jako nejvyspělejším integračním uskupení. K dosažení členství jsou vytvořeny vhodné podmínky a vláda stojí před úkolem dokončit domácí přípravu na vstup a přístupová jednání a zabezpečit účinné působení České republiky v Evropské unii.
Prioritou vlády bude též rozvoj členství České republiky v NATO a dokončení její komplexní integrace do této aliance, v jejímž rámci je spolehlivě zajištěna bezpečnost státu. Vláda bude podporovat posilování transatlantické vazby jako páteře evropského bezpečnostního systému. Jako plnohodnotný člen NATO bude vláda usilovat o přijímání takových rozhodnutí, která potvrdí význam této organizace pro zajištění bezpečnosti a obrany jejích členů, a bude se aktivně podílet na jejich realizaci.
***