(17.20 hodin)
(pokračuje Špidla)

Pro dosažení tohoto cíle bude vláda sbližovat politiky v oblasti hospodářské, sociální, v oblasti zaměstnanosti a životního prostředí s principy rozvíjenými v Evropské unii a zvláštní pozornost bude věnovat rozvoji lidského potenciálu a budování společnosti založené na znalostech.

Harmonizace českého práva s právem Evropských společenství zůstává i nadále samozřejmou prioritou. Ve svém funkčním období se bude vláda na rozdíl od vlády předchozí nalézat ve dvou rozdílných etapách, a to v předvstupním období v postavení pouze přidruženého státu a počínaje rokem 2004 - jak předpokládáme - v postavení členského státu. V obou z nich ponese vláda zvláštní odpovědnost za harmonizaci českých právních předpisů s komunitárním právem tak, aby Česká republika dostála svým závazkům vyplývajícím z přidružení provedeného Evropskou dohodou, ze závazků již přijatých v rámci jednání o přistoupení a z pozdějšího členství na základě smlouvy o přistoupení.

V prvé etapě proto vláda naváže na inventuru legislativních úkolů, které zbývají do předpokládaného vstupu České republiky do Evropské unie, kterou provedla ke konci svého funkčního období vláda předchozí. Třebaže lze výsledky z této mezibilance charakterizovat jako pozitivní, zbývá stále ještě nemálo norem, které bude třeba přijmout a zabezpečit jejich implementaci do okamžiku podpisu přístupové smlouvy, tedy ještě v tomto a v prvních měsících následujícího roku, a to jak zákonů, tak i podzákonných předpisů (nařízení vlády a prováděcích vyhlášek). K nim přistoupí ještě další úkoly, které vyplynou na základě oznámení Evropské komise o acquis communautaire na rok 2002. Celkový počet zákonů, případně novel stávajících zákonů, které mají nabýt účinnosti do vstupu České republiky do Evropské unie, činí dnes přibližně 50 zákonů.

Úsilí vlády v nejbližším období bude proto směřovat k tomu, aby dopracovala připravované, resp. vypracovala nové návrhy potřebných zákonů urychleně, v patřičné kvalitě a aby tak vytvořila předpoklady pro jejich včasné předložení a hladké projednání a přijetí v Parlamentu České republiky během podzimu 2002 a jara 2003, aby v tomto směru nic nebránilo uzavření přístupové smlouvy. Pokud jde o podzákonné normy, které mají být přijaty a nabýt účinnosti do vstupu České republiky do Evropské unie, přijímá vláda odpovědnost za jejich přípravu a včasné vydání.

V podmínkách členství je harmonizace národního práva s právem Evropských společenství kontinuální proces a členské státy nesou odpovědnost za její provádění. Proto vláda v návaznosti na dosavadní zkušenosti bude činit veškerá opatření, která jí přísluší v rámci legislativního procesu, aby již od samého počátku členství České republiky v Evropské unii bylo plně zabezpečeno plnění této povinnosti České republiky při transpozici směrnic do příslušných právních předpisů, včetně jejich notifikace v Evropské komisi, tak aby bylo odstraněno nebezpečí procesních, finančních a dalších důsledků vyplývajících pro členský stát z nedostatečně provedené nebo chybějící transpozice. Totéž platí i o nařízeních jinak přímo platných, jestliže sama vyžadují pro svou implementaci legislativní opatření členského státu.

Nedílnou součástí povinností vlády je také zabezpečit od okamžiku vstupu informovanost všech orgánů, institucí, podnikatelské sféry a občanů o všech relevantních předpisech vydaných v Evropské unii do konce roku 2003 a platných pro přistupující stát.

Na tomto poli naváže vláda na dosavadní spolupráci s Evropskou komisí při předkladech těchto předpisů. Tyto předklady se v revidovaném znění stanou po publikaci ve zvláštním vydání Úředního věstníku Evropských společenství před vstupem České republiky do Evropské unie úředními zněními těchto předpisů. Poté, co se Česká republika stane členským státem, bude vydáván Úřední věstník Evropských společenství v češtině jakožto jednom z úředních jazyků Evropské unie. Vláda však bude až do vydání těchto věstníků Evropských společenství v češtině pokračovat v publikaci předkladů relevantních právních předpisů Evropských společenství na internetu tak, aby v předstihu zajistila potřebnou informovanost veřejnosti. Ve spolupráci s Evropskou komisí budou také do vstupu zajištěny a publikovány nejvýznamnější rozsudky Evropského soudního dvora a Soudu I. instance pro potřeby soudů a právnické veřejnosti.

Vláda bude usilovat o co nejširší spoluúčast všech občanů na rozvoji společnosti. Spoluúčast vyžaduje decentralizaci, uplatnění principu subsidiarity, obvyklého v Evropské unii, komunikaci mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Právě společnost spoluúčasti je plnohodnotnou občanskou společností.

Vláda v souladu s cíli Evropské unie zaměří své úsilí na snižování rozdílů mezi úrovněmi rozvoje jednotlivých regionů a odstraňování dopadů strukturálních změn na jednotlivé oblasti. Cílem této politiky hospodářské a sociální soudržnosti je, aby regiony měly stejné možnosti a aby byl plnohodnotně využíván jejich demografický, hospodářský a přírodní potenciál.

Na politiku hospodářské a sociální soudržnosti bude moci Česká republika bezprostředně po vstupu využívat prostředky ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti Evropské unie. Aby tento významný přínos členství mohl být plně využit, vyvine vláda maximální úsilí o urychlení institucionální přípravy na příjem podpor ze strukturálních fondů a Fondu soudržnosti vytvořením administrativních podmínek pro činnost řídících a platebních orgánů.

Vláda České republiky předpokládá, že o plnění tohoto programového prohlášení bude Poslaneckou sněmovnu každoročně informovat. Je připravena k nejširší komunikaci s odbornými výbory Parlamentu České republiky i poslaneckými a senátorskými kluby při přípravě návrhů zákonů. Věří, že po uplynutí jejího čtyřletého funkčního období bude moci konstatovat, že Česká republika se stala rovnoprávným a hodnotným členem Evropské unie, který představuje integrální součást sjednocené a moderní Evropy, společenství rozvoje, humanity a plurality národních kultur. Věří, že naplňování předloženého programového prohlášení se stane společným integrujícím prvkem všech, kdo věří v principy demokracie, právního státu, sociální solidarity a trvale udržitelného rozvoje při úctě k lidské osobnosti a jejím nezadatelným právům a svobodám.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych vás jménem vlády požádal o důvěru této koaliční vládě vzniklé z voleb v roce 2002. Děkuji vám. (Potlesk.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji předsedovi vlády za jeho vystoupení. Dříve než přistoupíme k rozpravě, navrhuji, abychom podle § 57 odst. 3 našeho jednacího řádu určili zpravodaje k tomuto bodu.

Navrhuji, aby zpravodajem byl určen pan poslanec Milan Ekert. Ptám se, jestli má někdo ještě jiný návrh. Pokud ne, přistoupím k hlasování.

 

Kdo je pro tento návrh, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 13: z přítomných 199 poslanců pro hlasovalo 149, proti 3, čili Milan Ekert je určen zpravodajem pro tento bod.

 

O slovo se hlásí místopředseda Vojtěch Filip.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP