(15.00 hodin)
(pokračuje Exner)

Musím také konstatovat, že zámysl, aby došlo k harmonickému rozvoji venkovských oblastí včetně krajových a místních zvláštností, se na základě dosavadní aplikace Programu obnovy venkova plošně nedostavuje. Venkov se vylidňuje, ztrácí zaměstnavatelnost, dopravní obslužnost, dosažitelnost služeb - zvláště vážné je to u služeb zdravotnických - a nový návrh ve vládním prohlášení v tomto směru žádá pokračování této koncepce. Přitom samozřejmě připouštím, že v jednotlivých případech díky shodě okolností nebo vynikajících místních představitelů v obcích se dosahuje také dobrých výsledků. Není to ale v žádném případě plošný výsledek a myslím, že to dosvědčí obyvatelé velké většiny našich vesnic.

Je tady také otázka velkého růstu byrokracie, který vlastně slibuje toto vládní prohlášení. Nesporně je dobrým cílem sladění územních obvodů policie a soudů s územními obvody krajů. Dobré je, že pomůžeme soudcům pomocí asistentů, vznikají ale také nové úřady, např. speciálně státní správa v ochraně krajiny a přírody, uvažuje se o nových typech věznic. Všechny tyto věci vedou k růstu počtu státních zaměstnanců a k velkému růstu nákladů na řízení státu z hlediska státní správy.

Vláda také hovoří o požadavku na zajišťování práva na stejnou odměnu za práci stejné hodnoty. Tuto věc z pohledu naší strany bych velmi vítal. Po zájemce - je to uvedeno na straně 27. Chtěl bych ale vědět, jak toho chce vláda dosáhnout v současném právním stavu, např. v různých firmách.

Vláda slibuje nový střednědobý fiskální výhled, ale rovněž neříká, zda bude předmětem posouzení Parlamentu České republiky a jakou formou. Musím trochu zapochybovat o tom, zda opravdu záměr stabilního rozdělení výdajových kompetencí mezi stát, kraje a obce je správný. Omezuje totiž možnost reagovat na aktuální potřeby, a v tomto směru například přístup Rakouska, které na základě svého rozpočtového zákona pravidelně ročně před zpracováním rozpočtu dohaduje vztahy mezi obcemi, kraji a centrem - u nich tedy mezi obcemi, jednotlivými členy spolku a spolkovou vládou -, je ten, který umožňuje reagovat na některé věci, jak se vyvíjejí.

Podobně jestliže vláda chce zavázat jednotlivé resorty prostřednictvím limitů kapitol státního rozpočtu i rozpočtů fondů, aniž by bohužel konstatovala, jakou chce zajistit vazbu na příjmy státního rozpočtu, a chce zřídit několik dalších samostatných fondů, vše mimo rozpočet, jsou to všechno opatření, která současné vládě i do budoucna vlastně znemožní disponovat velkými částkami peněz, které dosud jsou předmětem státního rozpočtu. Nese to - kromě větší účasti dalších lidí na rozhodování o penězích v případě fondů - ještě jeden problém, a to ten, že se stát zbavuje v mnoha případech odpovědnosti za určité konkrétní věci a potom v případě, že nastává problém, má dobrý důvod říci, že příslušný fond je nenaplněn nebo odpovědní představitelé tohoto fondu nesou odpovědnost, nikoliv vláda nebo stát jako takové.

Chci také upozornit na odsunutí hospodářské samosprávy krajů na jejich rozpočtovou autonomii na rok 2004 podle vládního prohlášení. Je to sotva rok, co jsme zde byli přesvědčováni, že taková rozpočtová autonomie prakticky nastane v rozpočtu na rok 2003.

Vláda ve svém prohlášení velmi správně požaduje spolupráci se všemi, kteří se chtějí podílet na vytváření spravedlivých a demokratických vztahů ve světě. Vidím tady ale dva základní problémy. První se týká toho, kdo určuje ty, kteří se chtějí podílet na takovýchto vztazích. Druhý problém je ten, že bychom bohužel potom jako Česká republika museli z této spolupráce vyloučit takové firmy, jako je NATO, USA a asi i další současní spojenci. Závazek podporovat společnou evropskou zahraniční a bezpečnostní politiku je ve vládním prohlášení uveden bez jakýchkoliv podmínek. Budeme ji tedy podporovat, ať je tato politika jakákoliv, samozřejmě včetně projektů společných evropských mnohonárodnostních sil a zahraničních operací. Je tady otázka, čím se ve vztahu k silnějším partnerům Česká republika vlastně stává.

Zdá se, že je velká společenská shoda na plné profesionální armádě a na ukončení základní vojenské služby. Vláda slibuje tyto kroky uskutečnit ještě ve svém volebním období, nespecifikuje však, jaká bude úloha obyvatel při možné ochraně země a jak bude zajištěna jejich příprava na takovou činnost a na svoji vlastní ochranu.

Poslanci, ať už koaliční, nebo opoziční, mají rozhodně právo na dotazy a pochybnosti, které se týkají vládního prohlášení. Bylo by jen dobré, kdyby na naše pochybnosti jednotliví ministři nebo předseda vlády zpřesnili věci, které jsou ve vládním prohlášení, nebo je vyjasnili tak, aby se naše pochybnosti zmenšily. Musím ale konstatovat, že je velká pravděpodobnost nenaplnění cílů, které jsou dnes ve vládním prohlášení. Mohou je občané pociťovat jako příznivé, nejsou však na ně nové zdroje kromě deficitů financovaných na dluh.

Další cíle vlády jsou z hlediska České republiky sporné. Našim kolegům z Občanské demokratické strany bych chtěl sdělit, že automatická podpora ani menšinové vládě ČSSD od KSČM nepřichází v úvahu bez podstatné úpravy těchto cílů a vyjasnění, jakými prostředky se jich má dosáhnout.

Různá podezření ze strany ODS jsou v té souvislosti pikantní s ohledem na to, že takovou menšinovou vládu po celé minulé volební období držela. Není naším problémem, že původně deklarovaná dlouhodobost opoziční smlouvy vzala za své už po jednom volebním období. Na druhé straně jsme připraveni podpořit dílčí kroky nejen z vládního prohlášení, ale i další kroky, které budou v souladu se zájmy voličů, především těch voličů, kteří volili naši stranu. (Potlesk z levé strany sálu.)

 

Místopředsedkyně PSP Hana Marvanová: Děkuji panu poslanci Exnerovi. Nyní má slovo pan poslanec Zahradil, připraví se pan poslanec Opálka.

 

Poslanec Jan Zahradil: Děkuji vám, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, vážená vládo nebo ministři, kteří jste ještě přítomni. Bezesporu je programové prohlášení nejzávažnějším dokumentem, který každá vláda předkládá na začátku svého funkčního období, a proto i těm, kteří s ním nesouhlasí nebo předpokládají, že s ním nebudou souhlasit, by mělo stát za to, aby tento dokument důkladně prostudovali.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP