(17.30 hodin)
(pokračuje Kučera)
Z normálního lidského hlediska jsem vysvětlení našel. Byli jsme jej svědky všichni tady ve sněmovně. Nově zvolení ministři chodili jako sluníčka, šťastné bezelstné děti, které dosáhly svého cíle. Vůbec jsme zde neviděli zdrcení z odpovědnosti správy resortů, a některé resorty skutečně mají strašně velkou problematiku a velkou odpovědnost, ale my jsme na těchto tvářích tuto zodpovědnost neviděli. Každého normálního člověka, který souvislosti zná a který by je chtěl systémově řešit, tato zodpovědnost by musela drtit. Viděli jsme zde ale skutečně jen bezstarostné šťastné tváře z vítězství a z dosažení cíle. (Smích, potlesk.)
Proto jsem pochopil, že ministr spravedlnosti nás žádá o diskusi, aby se těmto dětem dostalo vysvětlení problémů, které před naší společností stojí, i návodů na to, jak je řešit.
Protože se celou dobu ve sněmovně zabývám především problematikou zemědělství a venkova, řeknu zde alespoň tři malé návody.
V programovém prohlášení se dovídáme, že vláda chce řešit nejistotu, nestabilitu našich prvovýrobců, kteří hospodaří na půdě, tím, že zavede pozemkovou banku. Dámy a pánové, aby toto řešení mohlo být spravedlivé a použitelné pro všechny subjekty hospodařící na půdě, tak by tento stát, tato vláda musela půjčit na 30 let více než 250 mld. Kč subjektům hospodařícím na půdě, aby si půdu nakoupily. Jestliže vláda uvažuje s částkou, která je ve výši jedné, maximálně dvou setin potřebné částky, otevřelo by to pouze korupční prostor pro nalévání peněz některým zvýhodněným známým, zkrátka pro obrovskou korupci.
Jestliže je zde další strategický bod našich zemědělců v naději na jejich přežití řešen pouze tak, že bude vláda nadále podporovat vznik odbytových družstev prvovýrobců, aby se udrželi na trhu a dokázali své problémy řešit, tak zde musím říci poté, co zde diskuse vznikla, že "nadále" je tam nešťastným pojmem, protože dosud socialistická vláda bránila přes zásahy do cenotvorby a další pokusy, jak celou problematiku na trhu řídit, vzniku odbytových družstev. Pokud by i nadále tato politika pokračovala, lze označit, že by toto programové prohlášení přes naši vládu mohlo být i zdrojem vědomé likvidace našich zemědělců po vstupu do Evropské unie, protože bychom nedokázali čelit investorům jak už našim, tak spekulativnímu zahraničnímu kapitálu při nákupu půdy a při vytlačení našich producentů z trhu.
Zajímám se o celou problematiku venkova. Jestliže většinu problémů našeho venkova lze charakterizovat jako problematiku zaměstnanosti na venkově a problematiku, která navazuje na zhoršující se dopravní obslužnost našeho venkova, tak si myslím, že vláda nemůže, chce-li tyto problémy řešit, jít pouze cestou zvyšování dotací na dopravní obslužnost venkova a odlehlých částí. Naopak, měla by systémově a dlouhodobě podporovat vznik malého drobného podnikání a živnostenských činností, abychom stabilizovali náš venkov především přirozenou zaměstnaností v místě bydliště. To ostatní jsou jen drahé náhražky. Abychom tuto přirozenou zaměstnanost na venkov dostali, znamená to cílenou politiku pro tyto malé živnostníky a podnikatele - snižování daní, snižování byrokratické zátěže, zlepšování jejich podmínek startu.
Dovolte mi, abych toto celé prostřednictvím paní předsedající panu ministrovi spravedlnosti vzkázal, a aby spravedlivě soudil, co v programovém prohlášení je a co tam naprosto chybí. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Hana Marvanová: Děkuji panu poslanci Kučerovi. Nyní se s faktickou poznámkou hlásí pan poslanec Ransdorf.
Poslanec Miloslav Ransdorf: Pan poslanec Kučera se divil rozesmátým tvářím ministrů. Mám vysvětlení, které řeknu sněmovně: klasik Václav Klaus věděl, že budování kapitalismu bude radostné, ale že to bude taková sranda, to netušil. (Potlesk.)
Místopředsedkyně PSP Hana Marvanová: Děkuji panu poslanci Ransdorfovi. Nyní se ptám, zda se ještě někdo hlásí do všeobecné rozpravy. Pan předseda klubu poslanec Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, drahá vládo dluhů, drahý Vláďo - to je jeden z mých voličů. Přijímám výzvu ke konkrétnosti a začnu fakty.
Nechal jsem se k hledání faktů inspirovat jednou posilou nové vlády, která v nedávném televizním pořadu pravila, že vláda bude věnovat pozornost a bude pracovat - cituji - s částkami finančního charakteru. Řekl jsem si: je třeba je najít. A tak jsem hledal a jednu jsem našel. Je na straně 24 projednávaného programového prohlášení, nebudu citovat. Stručně řečeno říká, že 15 mld. Kč z Fondu národního majetku bude převedeno v příštích čtyřech letech do Státního fondu životního prostředí. Dovětek k tomu zní: bude-li co převádět, a komentář zní: 15 mld. ve srovnání s plánovanými dluhy, které chce tato vláda udělat v rozsahu přes 600 mld. Kč, 15 mld. ve srovnání se třemi biliony, což bude pravděpodobný rozsah rozpočtu za příští čtyři roky, a 15 mld. ve srovnání s jedním bilionem, kam tato vláda chce dovést celkovou úroveň státního dluhu, je položka zanedbatelná. Bohužel však částka finančního charakteru v celém programovém prohlášení jediná.
Kdybychom uvolnili definici tohoto pojmu, který měla ona posila pravděpodobně na mysli, a doplnili, že částkou finačního charakteru může být i údaj relativní, najdeme ještě jedno číslo, přesně řečeno interval, a citát uvádím: Vláda zahájí širokou diskusi o reformě veřejných financí tak, aby saldo veřejných rozpočtů v roce 2006 nepřekročilo hodnotu v rozmezí 4,9 až 5,4 % hrubého domácího produktu a mělo tendenci k poklesu v dalších letech.
Pokud se někteří děsili a jiní radovali z toho, že nová vláda ve svém koaličním prohlášení dospěla ke konkrétnímu závěru a shodla se právě na intervalu 4,9 až 5,4 % HDP, toto programové prohlášení je vyvádí z omylu. O těchto číslech vláda zahájí širokou diskusi.
Aby bylo zřejmé, že to není míněno až tak úplně vážně, hned na straně 12 cituji jinou větu z programového prohlášení vlády: Do konce roku 2002 vláda připraví a schválí střednědobý rozpočtový výhled na čtyřleté období tak, aby se počínaje rokem 2005 podíl schodku státního rozpočtu na hrubém domácím produktu snižoval.
***