(15.10 hodin)
(pokračuje Langer)

Otevírám rozpravu k této věci. Nikdo se nehlásí, rozpravu tedy končím a přikročíme k hlasování. Předmět hlasování je jasný - Poslanecká sněmovna souhlasí s projednáním tohoto návrhu zákona ve zkráceném jednání.

 

Zahájil jsem hlasování číslo 35. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 195 pro 122, proti 50. Návrh byl přijat.

 

Nyní můžeme zahájit řádné projednávání tohoto návrhu zákona, který nejprve uvede pan ministr financí Sobotka.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane místopředsedo, dámy a pánové, vláda České republiky předkládá návrh zákona, kterým se mění zákon o spotřební dani, zákon o dani z přidané hodnoty a zákon o dani z příjmů. Tento návrh reaguje na situaci vzniklou v souvislosti s povodněmi v minulém měsíci, přičemž jednotlivé úpravy současně vycházejí z principů obsažených v programovém prohlášení vlády, na základě kterého vláda České republiky obdržela v nedávném období důvěru této Poslanecké sněmovny.

Na úvod mi dovolte konstatovat, že vláda využila té možnosti, kterou získala díky rozhodnutí této Poslanecké sněmovny, to je možnosti odložit o jeden měsíc předložení návrhu zákona o státním rozpočtu k nové analýze příjmové a výdajové stránky státního rozpočtu. Vláda se rozhodla pro některé změny ve struktuře plánovaných výdajů v roce 2003 v rámci návrhu zákona o státním rozpočtu, tak jak byl připravován před povodněmi, a v souvislosti s těmito návrhy na změny ve struktuře výdajů a s návrhy na úspory v rámci původně předpokládaného návrhu zákona o státním rozpočtu předkládá Poslanecké sněmovně některé jiné související návrhy zákonů.

Návrh zákona, který v tuto chvíli vláda předkládá Poslanecké sněmovně v oblasti změn zákona o dani z přidané hodnoty, zákona o spotřební dani a zákona o dani z příjmů, souvisí s analýzou příjmové stránky státního rozpočtu v roce 2003. Vláda je povinna v souladu s platnými rozpočtovými pravidly České republiky předkládat návrh zákona o státním rozpočtu v souladu s platnými zákony. Vláda může na příjmové straně zákona (?) státního rozpočtu počítat pouze s těmi výdaji, které jsou odůvodnitelné, které jsou podloženy platnými zákony, a vláda tudíž může počítat v oblasti daňových příjmů pouze s těmi příjmy, které lze odvodit z platných daňových zákonů. To je jeden z důvodů, proč v tuto chvíli vláda využívá mimořádné situace a předkládá takovýto návrh zákona.

Návrh, který byl předložen Poslanecké sněmovně, byl zpracován komplexně. Tudíž tento návrh obsahuje jak přímou pomoc osobám postiženým povodněmi, tak řešení daňových důsledků u osob, které pomoc poskytují. V oblasti daní z příjmů je navrženo rozšíření okruhu příjmů osvobozených od daně o příjmy plynoucí z pomoci na odstranění škod, rovněž je navrženo zvýšení limitu pro sociální výpomoc, dále je možnost odpočtu darů od základu daně a v neposlední řadě též uznání nákladů vynaložených na odstraňování škod za daňový výdaj.

V oblasti daně z přidané hodnoty je navržen průlom do obecného principu nemožnosti uplatnit nárok na odpočet daně v případě, že je uskutečněno zdanitelné plnění podle § 33 zákona o dani z přidané hodnoty. Pokud tedy nově dochází k poskytování bezúplatné humanitární pomoci v souvislosti s povodněmi, je navrženo nárok na odpočet daně zachovat. Tento návrh je zaměřen ke zdaňovacímu období roku 2002 a 2003.

Změny, které jsem uvedl, přispějí k překonání tíživé situace daňových subjektů, které byly postiženy povodněmi. Přírodní katastrofou byly způsobeny škody v rozsahu desítek miliard korun. Ministerstvo financí má v tuto chvíli k dispozici prvotní informace, které poskytly jednotlivé kraje s výjimkou kraje Praha, a tyto informace hovořily o tom, že škody, které byly spáchány na tom nejdůležitějším majetku v území, přesahují částku 40 mld. Kč. To je částka, která vychází z prozatím zpracovaných údajů, které poskytly čtyři z pěti nejvíce povodněmi postižených krajů.

Nyní je nutné hledat nové finanční prostředky určené ke krytí škod způsobených povodněmi. Vláda je připravena v rámci hledání těchto zdrojů použít určitý mix zdrojů, ze kterých by chtěla financovat obnovu poškozeného území a ze kterých by chtěla financovat pomoc fyzickým a právnickým osobám, které byly ničivými povodněmi postiženy. Vláda ve svém záměru počítá s tím, že část zdrojů získá navýšením některých daňových sazeb tak, aby se inkaso projevilo již v rámci zdaňovacího období roku 2003. Vláda počítá s využitím úspor v rámci připravovaného zákona o státním rozpočtu, vláda počítá s přesunem některých priorit v rámci připravovaného zákona o státním rozpočtu. Vláda v tuto chvíli jedná s Evropskou investiční bankou o poskytnutí úvěrů na financování odstraňování povodňových škod a vláda počítá s tím, že rovněž využije část výnosů z privatizace v rámci dotace do fondu dopravní infrastruktury v příštím roce tak, aby část těchto prostředků mohla být aktuálně využita na odstraňování povodňových škod spáchaných v oblasti dopravní infrastruktury.

Úpravy obsažené v tomto zákonu jsou navrženy tak, aby došlo co nejvíce k celoplošnému rozložení financování likvidace škod. Těžiště zvýšených příjmů spočívá v oblasti nepřímého zdanění, a to ve zvýšení sazeb u spotřebních daní, zejména u tabákových výrobků a lihu. Zvýšení sazby spotřební daně u uhlovodíkových paliv a maziv je navrhováno s odloženou účinností k 1. červenci 2004. U sazeb spotřební daně z tabákových výrobků by mělo dojít k navýšení celkového daňového zatížení spotřební daně ze současných 40 % na 43 % v prvním kroku, tzn. s účinností od 1. prosince roku 20002, a ve druhém kroku 46 % s účinností od 1. ledna 2004. Pro vaši informaci, pokud bychom měli splnit závazky, které na sebe Česká republika přijala v rámci přestupního vyjednávání, k 1. 1. 2007 by daňové zatížení spotřební daní v oblasti tabákových výrobků mělo dosahovat 57 % ceny pro konečného spotřebitele.

V oblasti daně z přidané hodnoty návrh obsahuje snížení limitu pro povinnou registraci k dani z přidané hodnoty. Dále je navrženo zahájení procesu vzájemného sbližování sazeb daně z přidané hodnoty. Návrh předpokládá zvýšení snížené sazby daně z přidané hodnoty o dva procentní body a snížení základní sazby daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod.

Pokud jde o změny v dani z příjmu fyzických osob, je navrženo zavedení nového pásma daňové sazby, podle kterého by se zdaňoval základ daně přesahující 993 600 Kč ročně sazbou daně 35 %. Toto opatření je navrženo s omezenou platností, a to na zdaňovací období let 2003, 2004 a 2005. Určitou kompenzací této úpravy je zavedení institutu společného zdanění manželů, a to s účinností od 1. ledna 2004, a zvýšení odpočitatelné položky na jedno dítě, které je účinné od 1. ledna 2003.

Pokud jde o návrhy, které směřují ke snížení daňového zatížení, nejpodstatnějším návrhem je návrh na to, aby došlo ke snížení daně z příjmu právnických osob, a to o celé tři procentní body s účinností k 1. lednu 2004.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP