(10.10 hodin)
(pokračuje Páralová)

Je podpora, při níž jsou miliardy korun rozdělovány úředníky na základě projektů, opravdu podporou našeho podnikání? Kolik asi úředníků rozděluje oněch 6,6 mld. Kč, kolik asi vynakládáme na jejich platy a provoz kanceláří, v nichž pracují? Podporu dostávají necelá 4 promile zaměstnavatelů a zbytek nedostává nic. Někteří jsou si rovni, jiní jsou si rovnější. Kde se rozdává větší suma peněz, tam kvete korupce. Vynakládáme 6,5 mld. Kč na deformaci trhu práce, na vytváření nerovných podmínek mezi podniky. Tím de facto spíše podnikání ubližujeme než pomáháme.

Podnikatelé si dle mé zkušenosti podporu představují úplně jinak. Stěžují si na právní nejistotu, na špatnou práci soudů, na byrokratické překážky v podnikání, na vysoké odvody do státního rozpočtu atd.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji paní poslankyni Aleně Páralové.

Oznamuji, že v tuto chvíli náhradní kartu má Ivan Langer s číslem 7.

Slova se nyní ujímá další písemně přihlášený, poslanec Karel Vymětal. Prosím, pane poslanče.

Mezitím ještě oznamuji, že paní poslankyně Dundáčková má náhradní kartu číslo 12.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, milá paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, ve vystoupení pana zpravodaje již bylo řečeno mnoho slov o jeho názorech na stav vývoje malého a středního podnikání a jeho podpoře. Já bych snad jen chtěl říci, že se těším, že pan kolega Plachý přizná sám, že nebyla omezena diskuse při projednávání tohoto materiálu v hospodářském výboru, takže bylo možné mnohé věci vyjasnit. Jinak jako předseda podvýboru pro podporu malého a středního podnikání se zcela určitě zasadí o to, aby mnohé věci byly vyjasněny, a pokusí se, aby byly řešeny. Já jsem také členem toho podvýboru a budu tomu samozřejmě napomáhat.

K samotné materii. Tady bych možná reagoval na paní kolegyni Páralovou, která říkala, že tam některé údaje jsou jen za rok 2001. Těžko mohou být další, když rozborová Zpráva o vývoji a podpoře malého a středního podnikání je za rok 2001. V roce 2001 při bídě státního rozpočtu byla podpora malého a středního podnikání snížena, a to v rozpočtu i v absolutních částkách ve skutečnosti. Byla snížena o 5,4 %. Když se podíváme, kde se to vzalo, tak jednak o 161 mil. Kč bylo méně na přímou podporu a o dalších 128 mil. se zvedla podpora průmyslových zón, takže dohromady malé a střední podnikání dostalo o 270 mil. Kč méně.

Kolik z toho bylo podpořeno podnikatelských projektů, tady bylo už několikrát zmíněno.

Nemyslím si, že by se realizačními programy malého a středního podnikání zabývala obrovská plejáda pracovníků, neboť všechny ty podpory jdou přes Českomoravskou rozvojovou a záruční banku. V tom se, myslím, paní kolegyně Páralová mýlí, že by to zaměstnávalo gigantické množství úředníků.

Myslím, že podpora malého a středního podnikání je důležitá pro malé a střední podnikatele. Můžeme vést debaty a diskuse o tom, jestli je dostatečná, masivní, jestli je dostatečně směřována na podporu této skupiny podnikatelů, nicméně i za ten rok 2001 vzrostly výkony v této kategorii, vzrostly počty zaměstnanců, vzrostla přidaná hodnota, vzrostly také investice malých a středních podnikatelů proti předchozímu roku o 20,4 %, takže je otázka, jestli je tam ještě tak hluboká podinvestovanost. Pravdou ale je, že trend investic v malém a středním podnikání je nastoupen dost výrazně dopředu, takže si myslím, že ten trend je v pořádku a je žádoucí.

Spíše je třeba se pozastavit nad tím, že z programů, které byly realizovány přes Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo pro místní rozvoj - jejichž ministři zde nejsou přítomni, což je na školu kvalitního projednávání tohoto materiálu - a které jdou přes Českomoravskou rozvojovou a záruční banku, bylo za rok 2001 vytvořeno 3911 nových pracovních míst. Samozřejmě, je to jakási pomoc, ale neřeší to nezaměstnanost a ani to nezaměstnanost řešit nemůže.

Jsou některé věci, které jsou velice zajímavé. Pan zpravodaj na některé již upozornil. Například srovnání produktivity, nebo v tomto případě výkonu na jednoho pracovníka ve velkých podnicích a malých a středních podnicích je velmi pozoruhodné, protože například v průmyslu tato produktivita ve velkých podnicích je o 65 % vyšší, ve stavebnictví je vyšší dokonce o 89 %. Těžko se dá rozumět tomu, proč je v pohostinství ve velkých podnicích také vyšší o 63 %. To jsou věci, nad kterými je možno bádat. Určitě se k tomu v podvýboru vrátíme a budeme hledat příčiny.

Další poznámku bych si dovolil k oblasti zahraničního obchodu. Abychom si uvědomili, jakou roli hrají malí a střední podnikatelé v této významné oblasti, jen připomenu, že obrat zahraničního obchodu přesahuje za rok daleko za 2 biliony korun. O čem mluvím? Víme, že se často bavíme o deficitu zahraničního obchodu. Dámy a pánové, tady je třeba říci, že za rok 2001 vytvořily malé a střední podniky deficit, to znamená dovoz minus vývoz, ve výši 199,5 mld. Kč a z toho podniky do 50 zaměstnanců - to jsou ty menší - 154,1 mld. Kč, a to přestože jejich podíl na celkovém vývozu meziročně sice klesl zhruba jen o 0,5 %, na dovozu klesl dokonce o 2,31 %, ale deficit tvoří mohutný.

Já to připomínám proto, abychom si uvědomili, kde se tvoří záporná bilance zahraničního obchodu. Tento obrovský deficit vyrovnávají velké podniky, ale vyrovnání kladným saldem nestačí. Víme, jaký je deficit za rok 2001.

Tolik moje poznámky k této zprávě. Usnesení Poslanecké sněmovny ke zprávám za rok 1999 - 2000 bylo řečeno.

Já bych si snad dovolil ještě jednu poznámku. Zcela určitě budu podporovat návrhy, které padnou v podobné rozpravě, ty, které doporučil výbor, a to, co tady avizoval pan zpravodaj.

Chtěl bych říci panu ministru zemědělství, že zpráva o podpoře malého a středního podnikání v zemědělském sektoru má být předkládána samozřejmě sněmovně, ne zemědělskému výboru. Podpora nezemědělského sektoru, pane ministře, je 3,6 mld. Tu široce projednáváme. Odhaduji, že podpora v zemědělském sektoru přesahuje 8 mld. Kč - a to bychom měli projednat někde ve výboru, ať o tom raději nikdo neví? Nezlobte se na mě, já očekávám, že vláda i ministerstvo budou respektovat a plnit vůči sněmovně to, co jim ukládá zákon.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Dalším písemně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Oldřich Vojíř. Udílím vám slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážená paní předsedající, pane ministře, dámy a pánové, já myslím, že mně se naváže velmi dobře, protože můj předřečník Karel Vymětal, kolega z hospodářského výboru, nicméně politický protivník, předvedl přesně to, čeho já se vždy velmi bojím. Jakmile zavedeme určitou formu ingerence státu do oblasti, ve které podle mého názoru být nemusí, dojdeme vždy k tomu, že samozřejmě a logicky budeme muset provádět kontrolu. Kontrola se provádí na úrovni výkonné, ale samozřejmě i na úrovni Parlamentu. Jsem přesvědčen, že mnohem lepší - a opakoval jsem to už několikrát - je vytvořit vhodné prostředí jak pro malého, či chcete-li drobného podnikatele, pro středního podnikatele, ale i pro velkého podnikatele.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP