(17.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Souhlasím s tím, že zejména v této oblasti existují poměrně značné daňové úniky, a je jasné, že toto je odpovědnost Ministerstva financí a je to odpovědnost vlády, aby se pokusila zlepšit příjmovou stránku státního rozpočtu.

Pokud jde o návrh na to, jakým způsobem by vláda měla šetřit, kde by měla hledat zbytné výdaje, chtěl bych znovu potvrdit náš závazek, že Ministerstvo financí předloží do vlády a vláda se bude velmi pečlivě zabývat návrhem na rozpočtový výhled, kde bychom definovali rozpočtovou politiku, fiskální politiku, daňovou politiku vlády ve zbývající části funkčního období, které je před námi. Domnívám se, že by bylo racionální, aby se tímto materiálem, který se bude rovněž zabývat návrhy na úspory ve výdajích, následně zabývaly i výbory Poslanecké sněmovny, popř. Poslanecká sněmovna.

Pokud jde o dotazy pana poslance Kocourka, které směřovaly k jednotlivým částem této zprávy, tak pokud jde o vývoj státních finančních aktiv a pasiv, situace v roce 2001 byla taková, že státní finanční aktiva ke konci tohoto roku dosáhla výše 258 mld. Kč, poklesla tedy ve srovnání s počátkem tohoto roku o 17 mld. Kč. Pasiva naopak vzrostla z té hodnoty 289 mld. Kč celkově o 55 mld. Kč s tím, že se jednalo zejména o růst závazků z emisí státních cenných papírů o 66 mld. Kč. Ten rozdíl činil 35 mld. Kč a souvisí s aplikací nových rozpočtových pravidel, která byla nově uplatněna na tuto oblast. Podle těchto nových rozpočtových pravidel majetkové účasti a pohledávky státu, jejichž nositeli jsou správci rozpočtových kapitol, vyjma tedy operace OSFA, VPS a státní dluh, již nejsou součástí bilance státních finančních aktiv, ale částí bilancí příslušných kapitol.

Pokud jde o otázku vývoje deficitu státního rozpočtu v roce 2001 a jednotlivé čerpání dodatečných dluhopisových programů, které byly v roce 2001 realizovány, je potřeba říci, že dluhopisových programů byla celá řada a výrazným způsobem ovlivnily výdaje a změnu výdajů během roku 2001. Tím nejvýznamnějším programem v rozsahu celkem 6 mld. byl dluhopisový program, který se týkal finanční výpomoci Zajišťovacímu fondu družstevních záložen, dále tam byl dluhopisový program v rozsahu 5 mld. Kč, který byl určen na částečnou úhradu škod zemědělským subjektům postiženým suchem, a rovněž zde byl dluhopisový program na úhradu ztráty Konsolidační banky z roku 1999. Výdaje spojené s uvedenými dluhopisovými zákony, o které byl schválený státní rozpočet zvýšen - celkem tvořily 33 mld. Kč - byly v plné výši v rozpočtu v daném roce vyčerpány a ve stejné výši ovlivnily celkový schodek státního rozpočtu v roce 2001. Musím říci, že i celkové příjmy byly výrazným způsobem rovněž ovlivněny výpadkem příjmů v oblasti daňové. O těch jsem už hovořil v úvodní části svého vystoupení.

Pokud jde o otázku, na základě kterého předpisu vláda byla oprávněna na rok 2001, aby mohla profinancovat deficit z roku 2000, tak jak zněla otázka, musím říci, že tady postupujeme a vycházíme z příslušných ustanovení zákona o rozpočtových pravidlech s tím, že v důsledku nižšího schodku státního rozpočtu za rok 2001 vznikl prostor pro úhradu části schodku z roku 2000 a Poslanecká sněmovna 13. července 2001 přijala usnesení č. 1705, v němž říká, aby vláda řešila financování části schodku státního rozpočtu za rok 2000 bez dalšího zvyšování státního dluhu. Domníváme se, že i po úhradě tohoto převisu vláda ušetří proti schválenému rozpočtu a po vyloučení mimořádných rozpočtových výdajů částku 3,6 mld. Kč. V praxi to bude znamenat změnu časové struktury státního dluhu.

Pokud jde o návrh zákona o státním dluhopisovém programu na úhradu schodku státního rozpočtu roku 2001 a neuhrazené části schodku státního rozpočtu za rok 2000, tak tento návrh dluhopisového programu vláda projednala na svém minulém zasedání a předkládá ho do Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Bohuslavu Sobotkovi. Nyní se svých zpravodajských povinností ujme pan poslanec Miroslav Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane předsedající, dámy a pánové, po obecné rozpravě výlučně kritického charakteru předložili v podrobné rozpravě páni kolegové Recman, Gongol a Kocourek pozměňující návrhy, které rozšiřují návrh usnesení předložený rozpočtovým výborem. Padl také návrh na vyslovení nesouhlasu.

Dovolte mi navrhnout proceduru hlasování. Nejprve bychom hlasovali o návrhu rozpočtového výboru jako o celku. Pokud by tento návrh nebyl přijat… Vidím nesouhlasná gesta a jsem připraven na námitky a na úpravu, ale prosím, ponechte mi mé právo navrhnout moji proceduru, kterou můžeme modifikovat.

Nejprve bychom hlasovali o návrhu rozpočtového výboru jako o celku. Pokud by tento návrh byl přijat, nebyl by hlasovatelný návrh na vyslovení nesouhlasu, ale byly by hlasovány všechny návrhy, které předložili kolegové Recman, Gongol a Kocourek. Pokud by tento návrh nebyl přijat, hlasovali bychom nejprve o vyslovení nesouhlasu a poté o všech pozměňovacích návrzích, které předložili kolegové Gongol, Recman a Kocourek. Toto je navržená metodika. Pokud prosím nesouhlasíte…

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu zpravodaji. Hlásí se pan poslanec Recman.

 

Poslanec Svatomír Recman: pane místopředsedo, s procedurou souhlasím s jedinou výjimkou. Chtěl bych požádat, aby o usnesení rozpočtového výboru se nehlasovalo jako o celku, ale po římských částech, to znamená I - schvaluje samostatně, II - bere na vědomí samostatně a III souhlasí. Umožnilo by nám to tak vyjádřit rozdílné názory k jednotlivým částem.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Máte na to samozřejmě právo. Dámy a pánové, ještě abych nezapomněl, pan poslanec Cabrnoch má náhradní kartu č. 16.

O slovo se přihlásil předseda klubu sociálních demokratů pan Urban.

 

Poslanec Milan Urban: Mám jednu prosbu - aby se o návrzích kolegy Recmana hlasovalo jednotlivě.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano, ale to on chtěl. Opakuji - pan poslanec Urban navrhuje to, co už tuším zaznělo, aby se o návrzích pana poslance Recmana hlasovalo jednotlivě.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: To pan kolega Recman navrhoval už při předkládání svého návrhu.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Další námitky nejsou, takže budeme postupovat, pane zpravodaji, tak jak jste navrhl a jak byly další návrhy, tedy aby se hlasovalo po jednotlivých částech. Takže přistoupíme k hlasování.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Navrhuji, aby se hlasovalo o bodu I návrhu rozpočtového výboru: Poslanecká sněmovna schvaluje… a následující text.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pan poslanec Urban má náhradní kartu číslo 13.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 145. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Výsledek pro 88, proti 80. Tento návrh nebyl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP