(17.20 hodin)
(pokračuje Škromach)

Ale možná pro zajímavost, já jsem měl původně v záměru tady připravit promítnutí i takových názorných ukázek, jak vypadají takové úrazy ve stavebnictví, protože si myslím, abychom skutečně věděli, o čem hovoříme. A potom hra čísel, možná slovíčkaření, které zaznívá tady, tak by vypadalo trošku v jiných představách.

Já vám jenom uvedu jeden takový příklad. Myslel jsem, že jich uvedu více. Je to takový příklad, který je známý. Myslím, že se odehrál přednedávnem, a myslím, že o něm víme. A kde právě funkce koordinátora by výrazně pomohla k tomu, aby tyto důsledky nenastaly. Jedná se o zřícení stavby rekonstrukce domu na náměstí Svobody 20 v Brně, ke kterému došlo dne 22. 10. 1997.

Dům o šesti nadzemních podlažích centrální zástavby města Brna měl být podle požadavků zahraničního investora celkově přebudován na nákupní oděvní centrum včetně nově vzniklých atriových prostor na nádvoří. Tento záměr vyžadoval kromě jiného i zásah do nosné konstrukce stavby. Jednotliví zhotovitelé, kterými byly čtyři stavební organizace, dvanáct podnikajících fyzických osob a nezjištěný větší počet zahraničních pracovníků - Ukrajinců pracujících na stavbě nelegálně -, se vzhledem k minimální lhůtě stanovené pro celkovou rekonstrukci na této stavbě náhodně sdružovali tak, aby tento termín dodrželi a aby nepřečerpali předem stanovené finanční prostředky. Tento stav pak následně vedl jednak k nedodržení bezpečnostních požadavků při projektování a statických výpočtech stavby, ale zejména k porušování bezpečnostních předpisů při její realizaci. Nejenže projektová dokumentace včetně statických výpočtů, byly provedeny pouze výpočty orientační, byla nedostatečně provedena, ale dodavatel stavby navíc o vlastní újmě hrubým způsobem narušoval statiku nosných zdí a pilířů, takže vlivem hmotnosti nadzemní části objektu došlo k rozdrcení nosných částí a následně pak k destrukci celého objektu.

Následkem zřícení této stavby přišlo o život pět pracovníků, z toho jeden Ukrajinec. Sedm pracovníků, z toho tři Ukrajinci, bylo těžce zraněno. Dalších sedm pracovníků utrpělo úraz. Ostatní. U zahraničních pracovníků pracujících nelegálně nebylo možno počet ostatních zranění přesně zjistit, poněvadž tito neprodleně opustili stavbu. Zahraniční pracovníci, kteří byli nuceni vyhledat lékařské ošetření nebo byli převezeni do zdravotnického zařízení, náklady za svoji léčbu ve většině případů neuhradili.

Příčiny vzniku této události lze jednoznačně spatřovat v nekoordinované přípravě a v chaotické činnosti na stavbě, především pak v zásadním rozporu mezi projektem a vlastním prováděním stavebních prací, na který nikdo v průběhu výstavby neupozorňoval a nikdo nepožadoval zjednání nápravy.

Vážené dámy a pánové, já věřím, že si uvědomujete závažnost tohoto zákona, a já věřím tomu, že i odborníci z nás všech, kteří se na tomto podíleli, si určitě rádi a možná i přímo mohou podiskutovat v rámci jednání příslušných výborů, kde je právě prostor pro tuto odbornou debatu a kde mohou odborníci uplatnit své odborné názory. Principiálně chci říct, že samozřejmě, pokud jde o návrh vládního nařízení a vyhlášky, tam samozřejmě je nutné zahrnout různé další připomínky a určitě i během připomínkového řízení budou. Pokud jde o vlastní zákon, myslím, že je poměrně přehledný, je jasný a měl by přinést do této oblasti větší bezpečnost a uchování více zdraví a lidských životů.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu ministrovi. Nyní se svým závěrečným slovem vystoupí pan zpravodaj.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji, paní předsedající. Pane ministře, nemám poradce. Přistupoval jsem k projednání tohoto návrhu zákona ze svých osobních dlouhodobých životních zkušeností.

A k tomu případu vámi uváděnému musím sdělit: je mi líto, že orgány státní správy nefungují. Jak je možné, že k tomuto případu mohlo dojít? Pouze proto, že stavební úřad nesplnil své povinnosti, že vydal stavební povolení na neúplnou dokumentaci, která se týkala podstatných částí staveb. Je mi líto, ale v podstatě nemyslím si, že kdyby plnily všechny orgány státní správy účastnící se na investiční výstavbě své povinnosti, tak nemusíme zveřejňovat tento případ jako zářný příklad k tomu, aby koordinátor tyto záležitosti řešil. Pokud by tomu tak bylo, tak by byl zpracován plán přípravy a organizace výstavby, který by řešil jednotlivé postupy včetně koordinace jednotlivých prací, včetně koordinace nástupu jednotlivých účastníků výstavby.

To je vše k této problematice. A teď mi dovolte, abych -

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane zpravodaji. Prosím, abyste zůstal u stolku a zopakoval přednesené návrhy.

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Jestli si dobře pamatuji, tak v obecné rozpravě padly návrhy na přerušení do doby předložení vyhlášky, což se stalo. O tom jsme hlasovali na minulé schůzi.

Poté padl návrh na vrácení návrhu k dopracování, návrh na zamítnutí zákona. A pokud ani jeden z těchto návrhů nebude přijat, byl podán podmíněný návrh na odročení projednávání tohoto návrhu zákona do doby předložení stavebního zákona.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ano, odpovídá to mým záznamům. Navrhujete tedy, pane zpravodaji, abychom hlasovali v jakém pořadí?

 

Poslanec Miroslav Krajíček: Tak nejprve bychom měli hlasovat o vrácení návrhu k dopracování předkladateli.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pokusím se přivolat všechny naše kolegy, kteří se hlasování chtějí zúčastnit. Odhlašuji vás a prosím, abyste se znovu svými identifikačními kartami zaregistrovali.

 

Pro ty, kteří přicházejí, opakuji, že budeme hlasovat nyní o návrhu na vrácení předkladateli k dopracování.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomu návrhu?

V hlasování pořadové číslo 28 z přítomných 160 poslanců pro návrh hlasovalo 53, proti bylo 74 poslanců. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní tedy budeme hlasovat o návrhu na zamítnutí. Je to tak, pane zpravodaji? (Ano.)

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem na zamítnutí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 29 z přítomných 164 pro návrh hlasovalo 52, proti 97. Návrh nebyl přijat.

 

A nyní tedy budeme hlasovat o návrhu na odročení projednávání této předlohy do doby předložení nového stavebního zákona.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 30 z přítomných 165 poslanců pro návrh hlasovalo 52, proti návrhu 90. Návrh nebyl přijat.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Má někdo jiný návrh? Nemá nikdo žádný jiný návrh. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s návrhem na přikázání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví? Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 31 z přítomných 165 poslanců pro návrh hlasovalo 140 poslanců, proti návrhu 12. Návrh byl přijat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP