(10.10 hodin)
(pokračuje Vojíř)

Myslím, že každý, kdo by se podíval na letecký snímek severozápadních Čech, je mu jasné, že za posledních dvanáct let se učinilo mnoho. Ale je také naprosto jasné, že je zapotřebí jistým impulsním momentem vytvořit prostor pro to, aby území bylo přece jenom zkulturněno a vráceno alespoň do stavu užíváníschopného.

To, co mě na této problematice mrzí, a nemohu se o tom zmínit, je, že takto složitá materie a problém, to znamená revitalizace poškozeného území po těžbě energetických surovin, se bohužel začátkem tohoto roku stala i určitým politickým předmětem, politickou hrátkou, kdy právě v severozápadních Čechách bylo přislíbeno 15 miliard korun. Dodnes - a je to docela logické - nebyla uvolněna ani koruna na tyto projekty, neboť je evidentní, že tak nemohlo být učiněno, protože neexistoval legislativní rámec.

Je nám také podsouváno, že přece jen se nějaké projekty realizují v těchto lokalitách. Realizují, dokonce by se realizovaly, protože jde o projekty, které buď byly vyčísleny právě v oněch privatizačních projektech, a je docela legitimní, aby sanace na základě privatizačních projektů probíhala, nebo jsou to projekty, které dlouhodobě Fond národního majetku financovat mohl. Takže tady není žádné křížení věcí. Samozřejmě že je otázkou, jestli všechny tyto projekty mají být sanovány v jednom čase a jestli na všechny tyto projekty jsou prostředky. K tomu se také dostanu.

Poslanci za ODS si byli vědomi této složité situace, nechtěli zneužívat této záležitosti ve volbách a přistoupili velmi pragmaticky k tomu, že jestliže odborníci v severozápadních Čechách, v severní Moravě, ve středních Čechách vypočítali určité náklady na to, že by některé projekty měly být asanovány, řekli jsme ano, nebudeme diskutovat o výši této částky, ale umožníme - a pokud se sněmovna rozhodne, že podpoří náš návrh - nalézt zdroj pro financování takovýchto projektů. Zdrojem pro financování takovýchto projektů se nám zdá být vhodným Fond národního majetku, neboť jsme přesvědčeni o tom, že z privatizace, jak jsem řekl, takovýchto společností a ze zisku by tento zisk měl být vrácen do tohoto území. Měl by sloužit právě sanaci starých ekologických zátěží, které v transformačních projektech nebyly zahrnuty.

Tento zákon z titulu také nemá žádný tlak na státní rozpočet. Ze státního rozpočtu nebude nutno vydat ani korunu na takovýto projekt. Nicméně mi závěrem dovolte říci, že sdílím jisté pochybnosti o tom, že i když tento zákon projde, kolik projektů bude realizováno, protože to záleží na tom, kolik prostředků bude Fond národního majetku schopen uvolnit. Jestliže platí, že bylo rozpočtováno přibližně 11,5 miliardy korun ze zisku prodeje Unipetrolu, jestliže bylo rozpočtováno přibližně 55 miliard ze zisku prodeje Českého Telecomu, jestliže se dočítáme, že vláda privatizaci Unipetrolu již zastavila a v podstatě vyhlašuje nový tendr, který odhaduje zhruba na 14 - 16 měsíců, jestliže se dočítáme, že situace o prodeji Českého Telecomu vázne do takové míry, že se zdá, že tato privatizace nebude realizována, tudíž 55 miliard korun s největší pravděpodobností nebude do Fondu národního majetku připsáno, tak samozřejmě už teď je evidentní, že jestliže platí, že se vláda rozhodla podpořit 27 miliardami fond dopravní infrastruktury z Fondu národního majetku a 3 miliardami fond rozvoje bydlení, tak těchto 30 miliard, které budou odebrány z Fondu národního majetku, už nyní vytváří deficit Fondu národního majetku zhruba ve výši 20 miliard korun.

Samozřejmě, že i když tento zákon projde, obávám se, že zdrojů pro financování těchto projektů, které by měly impulsní charakter, nebude dostatek. Ale věřím - a chtěl bych věřit společně s vámi - že takovýto zákon je potřebný a že bychom měli dát šanci těmto postiženým územím, aby měla možnost se dále rozvíjet. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Kocourek.

 

Poslanec Martin Kocourek: Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych jako zpravodaj k tomuto tisku jen stručně shrnul návaznosti na poměrně vyčerpávající úvod zástupce předkladatele, že se jedná víceméně o technickou novelu zákona o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku. Tato technická novela umožňuje, aby Fond národního majetku financoval náklady a podporoval investiční a neinvestiční akce spojené s nápravou škod způsobených na životním prostředí těžbou nerostů a na revitalizaci dotčených území.

Chtěl bych jen podotknout, že je to v jisté logice Fondu národního majetku, který je mimo jiné určen také k tomu, aby financoval nápravu ekologických škod minulých období. Toto doplnění zpřesňuje a zároveň umožňuje financovat specifické problémy oblastí, které jsou spojeny s těžbou nerostných surovin. Sněmovně doporučuji, aby propustila tento návrh do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám písemnou přihlášku pana kolegy Melčáka, tak mu uděluji slovo.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážený pane předsedající, vážený pane premiére, vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych navázal na slova zástupce předkladatele i na slova pana zpravodaje a uvedl, že revitalizace postižených regionů, o kterou podle mého soudu usilují předkladatelé, musí představovat dynamický proces zahrnující celkovou obnovu území včetně přípravy území určených pro průmyslové využití a umožňující přivést zahraniční i domácí investory, kteří budou poskytovat nové pracovní příležitosti.

Příprava území určených pro průmyslové využití je významným opatřením v souvislosti s postupnou redukcí konvergujících výrob, které s sebou přináší a bude i v následujících letech přinášet uvolňování stávající pracovní síly. Proto doporučuji, aby v návaznosti na předkládanou novelu bylo možno prostředky Fondu národního majetku použít i k finanční podpoře projektů rozvoje území určených pro průmyslové využití. V tom smyslu jsem připraven přednést příslušný pozměňovací návrh, pokud sněmovna rozhodne kladně a propustí tento návrh do druhého čtení.

Vzhledem k charakteru novely doporučuji ctěné sněmovně, aby přikázala novelu také k projednání hospodářskému výboru. Prosím pana zpravodaje, aby můj návrh registroval jako návrh na přikázání této novely hospodářskému výboru.

Děkuji vám všem za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Kdo se další hlásí do obecné rozpravy? Pan kolega Tomíček.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Děkuji. Dámy a pánové, chtěl bych také něco říci k tomu, co zde bylo již předneseno. Předesílám, že se cítím zainteresován, protože jsem také ze severozápadních Čech. Problematika, která zde byla popisována, je mi poměrně dobře známa. Nicméně bych chtěl trochu poopravit to, co zde řekl kolega Vojíř ohledně tzv. údajné nečinnosti od usnesení vlády v lednu tohoto roku o uvolnění 15 miliard.

Událo se hodně. Nebudu zde vyčíslovat ani datově uvádět, co se všechno udělalo, ale chtěl bych jenom - byť řečnicky - říci problémy, které se problematiky týkají.

Bylo zde hovořeno o revitalizaci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP