(10.20 hodin)
(pokračuje Tomíček)

Strašně rád bych ale věděl, kdo zná přesnou definici, co to revitalizace je. Známe rekultivace - ta je popsaná, známe spoustu jiných věcí, které jsou technicky popsané. Co je vlastně revitalizace? Co je konečným cílem revitalizace? Pokud je mi známo, ta definice ještě technicky precizovaná neexistuje. Neexistuje v tom stavu, aby byla jasná jak pro Fond národního majetku, jak pro Ministerstvo životního prostředí, jak pro krajské úřady krajů Ústeckého a Karlovarského atd. Čili to je jeden problém, který se musí vyřešit.

Druhá věc je, co se týče určitých technických problémů ohledně uvolnění peněz z Fondu národního majetku. Samozřejmě, bylo tady řečeno, že Fond národního majetku věci, které v současné době běží, mohl financovat. Ano, mohl financovat, ovšem musel k tomu dostat politické zadání. To mu musela dát vláda, protože jinak Fond národního majetku sám o sobě nemůže financovat nic. Takže samozřejmě nejdřív musel dostat zadání, pak se muselo zvažovat, co se teda případných akcí, které se týkají té revitalizace nebo v současné době vlastně rekultivace, muselo se vypsat výběrové řízení atd. atd., čili všechno běží, je v čase. A samozřejmě že to určitou dobu trvá. Čili z toho důvodu dá se říct, že zdánlivě se nic neděje, nicméně všichni, kdo pracují v meziresortní komisi, a já si myslím, že kolega Vojíř ty lidi zná, koneckonců co se tam děje, že velice dobře ví, takže prostě se tam ty věci dějí, výběrová řízení byla vypsána, že jsou schváleny projekty, které v první fázi, které se týkají rekultivací, budou financovány z Fondu národního majetku, atd. atd. A to, že někdy v této první fázi se budou dělat převážně akce rekultivační, je celkem pochopitelné, protože mnoho a koneckonců právě s ohledem na tu těžkost nebo tu složitost, bych řekl mohutnost postižení celého území je v první fázi potřeba mnoho věcí udělat. Terénní úpravy, obrovské náklady, přemístit obrovské množství zeminy tak, aby skutečně ty díry a ta - bych řekl - měsíční krajina nabyla trošku civilizovaného dojmu, tak toto všechno se skutečně dá dělat ještě v rámci takzvaných rekultivací. Ale samozřejmě o tom ostatním by bylo potřeba diskutovat, precizovat, vyjasnit si celou škálu těch různých problémů, které se toho týkají.

Čili připojuji se k těm, kteří schvalují návrh tohoto zákona. Samozřejmě v rámci diskuse ve výborech i samozřejmě dejme tomu na odborných seminářích prostě tyto věci, které jsou v této kauze sporné, vyjasníme.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji panu kolegovi Tomíčkovi. Teď pan kolega Aubrecht a poté pan kolega Vymětal.

 

Poslanec Vlastimil Aubrecht: Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, osobně podporuji propuštění této novely do druhého čtení, ale rád bych udělal pár poznámek k argumentaci předkladatele, a proto bych rád vaším prostřednictvím panu kolegovi Vojířovi něco vzkázal.

Současná podoba zákona a následných vládních usnesení umožňuje provádět sanaci, která tady byla několikrát zmiňována. A samozřejmě nikdo nečekal na to, až přijde zákon, a v současné době vláda uvolnila již tři miliardy korun na provádění těchto sanací a pár konkrétních věcí. V srpnu bylo již 1,5 miliardy přerozděleno, návrh na 1,5 miliardy. V pondělí tento týden byly přijaty další projekty za dvě miliardy a dnes dokonce probíhá výběrové řízení na prvního dodavatele první akce. Takže nečekalo se na novelu tohoto zákona a sanace se již provádějí nebo připravují k provádění. Samozřejmě nástavba revitalizace je trochu složitější, tam snad umožní přijetí této novely pokračovat.

Čili vláda nezaspala, vláda své sliby splnila. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Pan kolega Karel Vymětal má slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já budu pokračovat tam, co říkali předřečníci a co tady říkal můj kolega Aubrecht.

Samozřejmě že vláda má zatím podle zákona o Fondu národního majetku možnosti, takže tady je platné znění v § 18 odst. 2 - pod písmenem b) že může Fond národního majetku v souladu s rozhodnutím vlády v bodě 4 použít prostředky k úhradě nákladů spojených s odstraňováním škod na životním prostředí způsobených dosavadní činností podniku. Teď je otázka, jestli je tam třeba přidávat další bod 12, nebo jestli upravit bod 4 do nějaké přesnější polohy. Ale já si myslím, že to je právě na diskusi ve výborech, abychom si tam vyjasnili tyto záležitosti.

Domnívám se, že je třeba, aby přímo v tom zákoně byla tato otázka formulována dosti obecně, tak aby se to nevztahovalo na jednu krajinu, ale máme také samozřejmě severní Moravu, důlní a hutní činnosti atd. Čili tam budeme hledat to nejoptimálnější řešení.

Rozumím i tomu, co zde hovořil kolega Melčák, že - koneckonců je to ve stanovisku vlády - že by bylo třeba doplnit i bod, aby tyto finanční prostředky opět na základě rozhodnutí vlády bylo možno použít k finanční podpoře projektů rozvoje území určených pro průmyslové využití. Tomu taky rozumím. Ale to je všechno v pořádku, možná že ještě najdeme nějaké další body, které by se mohly jako doplnit, ale přece jenom to, co říkal pan předkladatel, mi to připadá, že ze skladu velice široce rozdáváme konzervy, a ony tam žádné nejsou. Takže já bych se velice těšil do budoucna, že tam ty konzervy někdo přiveze.

Děkuji za pozornost. A samozřejmě souhlasím. Chtěl jsem ještě říct, aby tento tisk byl přikázán k projednání hospodářskému výboru, kde bychom právě z těch důsledků a důvodů těch průmyslových činností mohli hledat optimální řešení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Kdo se další hlásí do obecné rozpravy k tomuto bodu? Prosím.

 

Poslanec František Pelc: Dobré dopoledne. Vážené dámy, vážení pánové, vážený pane předsedající, my vítáme tento záměr a budeme podporovat v prvním čtení tento zákon. Nicméně je to problematika, která se týká regionálního rozvoje a ochrany životního prostředí, a proto navrhuji, aby tento návrh poslanců Vojíře a spol. byl přikázán výboru pro veřejnou správu a životní prostředí.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Další přihlášku do obecné rozpravy nevidím. Vidím - pan kolega Vojíř se hlásí. Prosím. (Poslanec Vojíř mimo mikrofon.) Až se závěrečným slovem. Myslím, že můžete klidně pokračovat k řečnickému pultu.

Protože se nikdo nehlásí, já obecnou rozpravu končím a dávám vám tedy, pane poslanče Vojíři, možnost vystoupit se závěrečným slovem.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Vážené dámy, vážení pánové, já myslím, že někteří kolegové, kteří zde hovořili, hovořili konstruktivně. Říkali ano, je možné se bavit nad tím, co vlastně ve skutečnosti tato novela zákona umožní. Ona umožní - zjednodušeně řečeno - jít kousíček dál než to, co vždycky bylo součástí privatizačních projektů nebo bylo popsáno jako prostá sanace toho území, jakéhokoliv. Prostě ať už je to otázka zatíženého nějakými chemickými prvky nebo po těžbě uhlí či uranu či jiné surovině prostě. Ano, tady jde o to - a to je smysl, spočívá v tom, aby v podstatě to nebylo jakési prosté zahlazení těžební jámy, když to řeknu takto, ale aby toto území mohlo být impulsně, a říkám impulsně, ne dlouhodobě, nemá jít o to, aby bylo provozováno nebo něco podobného.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP