(12.40 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Recipročně tomu bude v případě, kdy německá dceřiná společnost bude převádět dividendy na českou mateřskou společnost. V naší ekonomice bohužel zatím výrazně převažují situace, kdy v postavení dceřiných společností jsou tuzemské subjekty, ale takováto situace zde nebude zakonzervována věčně.
Z hlediska ekonomických procesů se jedná bezesporu o řešení, které je správné. V současné fázi negativním dopadem bude určitý rozpočtový dopad. U směrnice o zdanění dividend předpokládáme snížení inkasa daně z příjmů právnických osob v částce zhruba jedné miliardy Kč. Podstatně vyšší dopady však může založit směrnice o společném systému zdanění fúzí, neboť standardně se pravidla současně uplatňují pro tuzemské subjekty. Založení možnosti umořování daňové ztráty u právního nástupce i v rámci České republiky vyžaduje proto nutné vypořádání s již vykázanou a evidovanou daňovou ztrátou, kterou lze běžně odečítat od základu daně v následujících sedmi letech.
Pro vaši informaci bych chtěl uvést, že kumulovaná daňová ztráta v současné době převyšuje částku 500 mld. Kč.
Obavy z dopadu v tomto řádu nemáme, neboť je nepravděpodobné, aby všechny subjekty vstoupily do procesu fúze. Je však nesporné, že každý přenos daňové ztráty negativní dopad na inkaso daně přináší. Pokud by například pouze 5 % z dosud vykázané ztráty vstoupilo do hospodářského výsledku v rámci fúzí, bylo by založeno snížení základu daně zhruba o částku 25 mld. Kč, což při současné sazbě daně ve výši 31 % znamená potenciální snížení inkasa daně z příjmů právnických osob o téměř 8 mld. Kč. Uvedené předpokládané rozpočtové dopady nesporně rozšíří důvody pro navržení účinnosti předložené novely až ke dni vstupu České republiky do Evropské unie. Pro minimalizaci dopadu z přenosu daňové ztráty je dále navrhováno umožnit tu operaci až u ztrát vykázaných po vstupu České republiky do Evropské unie.
Považuji za nutné dále informovat o tom, že ještě v průběhu druhého čtvrtletí roku 2003 předloží vláda podle svého legislativního plánu do Poslanecké sněmovny novelu zákona o účetnictví zohledňující problematiku mezinárodních účetních standardů. Proto bude nutné současně předložit další novelu zákona o dani z příjmů, neboť některé úpravy obsažené v účetních standardech mají zcela odlišné důsledky v účtování, než stanoví platná právní úprava. Právě na tyto skutečnosti bude nutné reagovat tak, aby zjištění základu daně z příjmů a návazně daňový výnos nebyl negativně ovlivněn a byla tak zachována srovnatelná výchozí základna. V této avizované novele předpokládáme také promítnutí výstupů z programového prohlášení vlády. Zejména proto bych chtěl požádat Poslaneckou sněmovnu a členy příslušných výborů, které se budou projednáváním této novely zabývat, aby projednávání tisku 131, to je čisté harmonizační novely, bylo ušetřeno většího množství pozměňujících návrhů, které by směřovaly k jiným částem zákona o dani z příjmů, než jsou ty části, které jsou bezprostředně dotčeny touto harmonizační novelou.
Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, dovoluji si požádat, aby Poslanecká sněmovna propustila tuto novelu zákona o daních z příjmů do druhého čtení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Bohuslavu Sobotkovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Miroslav Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, budu velmi stručný, protože popis obsahu předloženého návrhu zákona už obšírně přednesl předkladatel. Jedná se o harmonizační normu, která nemění jednotlivé sazby, nezvyšuje daňovou zátěž. Proto si dovoluji doporučit její propuštění do druhého čtení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Přihlášky žádné nemám, takže obecnou rozpravu končím.
Pozvu k hlasování o přikázání všechny, kdo se hlasování chtějí zúčastnit. Všechny jsem vás odhlásil a prosím vás o novou registraci.
Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Jiný návrh v tuto chvíli není, takže o tomto návrhu rozhodneme hlasováním.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 66 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování skončilo. Pro se vyslovilo 139 poslanců, proti byli 2 poslanci. Návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru.
Dámy a pánové, je 12.46 hodin. Organizační výbor se sejde ve 12.55. Odpolední jednání začne ve 14 hodin projednáním bodu č. 20.
(Jednání přerušeno ve 12.46 hodin.)
***