(10.10 hodin)

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, Zpráva o plnění státního rozpočtu České republiky za první pololetí 2002, kterou vláda schválila 14. října, byla vypracována v návaznosti na ustanovení § 20 zákona o rozpočtových pravidlech s tím, že v souladu s tímto ustanovením Poslanecká sněmovna obdržela zprávu, v níž vláda hodnotí vývoj ekonomiky, plnění státního rozpočtu a rozpočtů územních samosprávných celků, vývoj státních finančních aktiv a pasiv včetně stavu státních záruk a vývoj státního dluhu.

V příloze je kromě vývoje daňových nedoplatků uvedena i informace o plnění úkolu vyplývajícího z usnesení Poslanecké sněmovny č. 1973 ze 43. schůze týkajícího se průběžného vynakládání prostředků na informační a komunikační technologie.

Hospodaření státního rozpočtu ke konci června 2002 skončilo schodkem ve výši 900 milionů korun, když celkové příjmy dosáhly 348 miliard korun, tj. 50,5 % upraveného rozpočtu, celkové výdaje 349 miliard korun, tj. 46,6 % rozpočtu po úpravách. Skutečné saldo příjmů a výdajů představovalo pouze 1,6 % upraveného rozpočtu, resp. 2 % rozpočtu schváleného zákonem.

Tento dnes již přirozeně v čase překonaný příznivý výsledek byl ovlivněn vysokým plněním nedaňových a ostatních příjmů v rozsahu 72,3 %, z nichž rozhodující část představují deblokace dluhu ruské federace ve výši 17,3 miliardy korun, a prostředky Fondu národního majetku pocházející z výnosu privatizace společnosti Transgas ve výši 20,6 miliardy korun.

Plnění rozpočtu příjmů za prvních šest měsíců, to znamená 50,5 %, bylo výrazně vyšší než v roce 2001, kde byl rozpočet za srovnatelné období v oblasti příjmů naplněn v rozsahu 45,9 %. Dosažená skutečnost výdajů za první pololetí letošního roku odpovídá jejich sezónně nižšímu čerpání v první polovině roku.

Proti stejnému období loňského roku byly celkové příjmy státního rozpočtu vyšší o 56,5 miliardy korun, tj. o 19,3 %, čerpání výdajů bylo vyšší o 27 miliard korun, tj. o 8,6 %, schodek byl nižší než v loňském pololetí o 28 miliard korun.

Meziroční srovnání je však v obou letech ovlivněno také mimořádnými výdaji čerpanými v souladu s dodatečně přijatými rozhodnutími Poslanecké sněmovny nad rámec schváleného rozpočtu. Výše těchto mimořádných výdajů dosáhla v prvním pololetí 2001 částky celkem 7,1 miliardy korun, z toho 4,1 miliardy korun na škody způsobené suchem a 3 miliardy korun na dotaci do Zajišťovacího fondu družstevních záložen. V letošním roce to byla již zmíněná úhrada části ztráty Konsolidační banky za rok 1999 ve výši 12,1 miliardy korun.

Proti polovině celoročních příjmů uvažovaných v upraveném rozpočtu byly skutečné příjmy za první pololetí letošního roku o 3,3 miliardy korun (vyšší?), ve stejném období 2001 byly naopak o 26 miliard korun nižší. O toto relativně příznivé plnění se v plném rozsahu zasloužily nedaňové a ostatní příjmy, zejména příjmy, které jsem již uvedl.

Proti schválenému schodku státního rozpočtu ve výši 46 miliard korun lze ke konci roku očekávat jeho skutečnou výši na úrovni vyšší než částka 63 miliard korun. Na příjmové straně očekáváme překročení rozpočtu celkových příjmů o 7,2 miliardy korun, zejména vlivem vyššího inkasa daňových příjmů o 5 miliard korun, na straně výdajů pak vyšší čerpání o 7 miliard korun, zejména v důsledku vyššího čerpání výdajů na sociální dávky a v důsledku čerpání prostředků na odstraňování srpnových povodňových škod.

Tolik mé úvodní slovo k tomuto materiálu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji pane ministře. Zprávu projednal rozpočtový výbor, jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 100/1. Prosím předsedu výboru, aby se ujal slova.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, budu velice stručný. Dámy a pánové, rozpočtový výbor na své schůzi projednal zprávu vlády o plnění státního rozpočtu a doporučuje Poslanecké sněmovně přijmout usnesení vzít tuto zprávu na vědomí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane předsedo. Zahajuji všeobecnou rozpravu k tomuto bodu. Prosím.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, musím říci do tohoto mikrofonu, že zpráva předložená vládou o plnění státního rozpočtu za první pololetí letošního roku je již pětiměsíční historií a že v Poslanecké sněmovně máme k dispozici již i hodnocení státních financí za první tři čtvrtiny letošního roku.

Musím říci, že zpráva vlády je specifická v tom, že hodnotí plnění státních financí za předchozí vlády, za vlády premiéra Miloše Zemana, a že tuto zprávu předkládá Poslanecké sněmovně až nový kabinet vzešlý z červnových voleb do Poslanecké sněmovny v letošním roce. Z tohoto pohledu vnímám předloženou zprávu jako určitou variaci kontinuity a diskontinuity. Kontinuitu spatřuji v tom, že jak hodnocení, tak plnění státního rozpočtu za první pololetí letošního roku předkládá vláda ČSSD, ať už tedy v prvním pololetí fungovala s podporou ODS v zádech, nebo po červnových volbách jako vláda koaliční.

Kontinuita je zejména v tom, že v obou těchto vládách vždy resort Ministerstva financí spravoval ministr za ČSSD. Diskontinuitu vnímám z toho pohledu, že došlo k personální změně, že do křesla ministra financí usedl nový ministr. Z tohoto místa chci vyjádřit přesvědčení, že tato změna bude ku prospěchu nejen veřejných, ale především státních financí.

V souvislosti s touto zprávou bych položil dotaz ministru financí a požádal bych o odpověď. Dotaz se dotýká stanoviska Nejvyššího kontrolního úřadu, které je zpracováno v souladu se zákonem o Nejvyšším kontrolním úřadu a předloženo Poslanecké sněmovně jako sněmovní tisk 100/2. Je to neveliké stanovisko v rozsahu deseti stran. Podstatné ale je to, že v tomto stanovisku je uvedena řada kritických připomínek, ale i námětů na zlepšení, na zprůhlednění toku státních financí.

Chtěl bych se pana ministra financí Sobotky zeptat, jak Ministerstvo financí naloží se závěry a kritickými připomínkami Nejvyššího kontrolního úřadu. Tento dotaz pokládám v obecné poloze, nechci rozebírat konkrétní výhrady NKÚ. Můj dotaz směřuje k tomu, že řada připomínek se opětovně objevuje ve stanovisku Nejvyššího kontrolního úřadu, a za celé minulé období nedokázala vláda ani Ministerstvo financí na řadu těchto námětů a podnětů reagovat. Z toho důvodu můj dotaz je, jakým způsobem současná vláda a současný ministr financí přistoupí k těmto kritickým připomínkám obsaženým ve stanovisku NKÚ.

Závěrem mého vystoupení chci říci, že jsem si vědom toho, že zásadní debata k problematice naplňování státního rozpočtu České republiky za letošní fiskální rok bude v prvním pololetí roku příštího při projednávání státního závěrečného účtu České republiky. Z tohoto místa mohu slíbit, že pokud budu vystupovat a hodnotit plnění státního rozpočtu, budu výrazně kritičtější a náročnější k plnění státního rozpočtu než v této chvíli. V této chvíli vnímám, že je to zpráva informativní, průběžná, která se pravidelně bere na vědomí. Naproti tomu státní závěrečný účet bude konečné zúčtování, jakým způsobem vláda naložila se zákonem o státním rozpočtu. To je potřebné výrazným způsobem projednat a vystoupit i zde ve sněmovně.

Tolik k mému vystoupení. Chtěl bych požádat pana ministra o odpověď na můj dotaz. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. O slovo požádal kolega Patočka.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP