(10.00 hodin)
(pokračuje Langer)
Vážené kolegyně, vážení kolegové, budeme pokračovat v přerušeném bodu. Dostal jsem informaci, že pan poslanec Michal Doktor je řádně omluven z dnešního jednání, nicméně jeho omluva nebyla zařazena do mého písemného podkladu, který mám k dispozici. Z toho důvodu usnesení výboru přednese člen rozpočtového výboru pan kolega Patočka.
Poslanec Jiří Patočka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, rozpočtový výbor projednal problematiku rozpočtu Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami na rok 2003 a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení:
1. Poslanecká sněmovna schvaluje rozpočet Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami na rok 2003, a to ve výši příjmů 38,020 mil. Kč a ve výši výdajů 38,020 mil. Kč, z toho kapitálových výdajů ve výši 750 tis. Kč, a to včetně 5 mil. Kč, které budou poskytnuty Úřadem k zajištění likvidace podle § 13 odst. 6 a k zajištění nucené správy podle § 28b odst. 3 zákona č. 87/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Úřad poskytne finanční prostředky spořitelnímu a úvěrnímu družstvu za účelem financování likvidace nebo nucené správy spořitelního a úvěrního družstva, a to i nenávratně, nebo k hrazení služeb souvisejících s likvidací nebo nucenou správou spořitelního a úvěrního družstva po jmenování nuceného správce nebo likvidátora Úřadu;
2. stanoví výši ročního poplatku na činnost Úřadu, který jsou spořitelní a úvěrní družstva povinna zaplatit nejpozději do 31. 1. 2003 podle § 26 odst. 3 zákona č. 87/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů, ve výši 0,125 % ve smyslu § 26 odst. 4 citovaného zákona, ve výši 0,25 % z objemu všech vkladů vedených u spořitelních a úvěrních družstev ke dni 30. 6. 2002.
To je komplexní usnesení rozpočtového výboru.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane poslanče, za informaci o jednání výboru a za seznámení s jeho usnesením k tomuto bodu.
Zahajuji všeobecnou rozpravu. Pane kolego, máte slovo.
Poslanec Svatomír Recman: Pane místopředsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, já jsem vyhověl apelu pana řídícího na vystoupení v obecné rozpravě, ale pokusím se být maximálně stručný.
Vnímáme to, že tato Poslanecká sněmovna každoročně v podzimních měsících projednává rozpočet Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami na příští fiskální rok.
Je třeba podtrhnout skutečnost, že zejména příjmy Úřadu jsou tvořeny dvěma položkami, a to je poplatkem družstevních záložen a bohužel stále ještě návratnou finanční výpomocí od státu.
Předložený návrh rozpočtu Úřadu na rok 2003 je výrazným způsobem ovlivněn především družstevními záložnami, které se dostaly do problémů, a jsou to právě největší družstevní záložny co do objemu spravovaných vkladů a rovněž co do počtu členů - družstevníků. Jedná se především o záložny, které mají pozastavenu činnost nebo které jsou v konkursu a nemají finanční prostředky ani na výplatu poškozeným klientům záložen, ani na úhradu poplatků, které vyplývají ze zákona a které přísluší Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami.
Zpravodaj hovořil o tom, že příjmy jsou očekávány na úrovni 38 mil. Kč, z toho poplatky tvoří 2,250 mil. Kč. Je to pouhých 6 % z celkových příjmů. Já jsem přesvědčen o tom, že je třeba obrátit tento trend, aby dominantní roli v příjmech Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami tvořily právě poplatky od fungujících družstevních záložen, a nikoli návratná finanční výpomoc od státu. Netroufám si nyní odhadnout, kdy k této situaci dojde, ale věřím, že tato situace jednou nastane a že budeme moci vyjádřit větší spokojenost s návrhem rozpočtu než v tuto chvíli.
Jsem přesvědčen o tom, že právě v souvislosti s družstevními záložnami a s návrhem rozpočtu bychom měli podtrhnout dvě skutečnosti, nebo dva rozhodující úkoly. Tím prvním je, že je třeba znovu provést legislativní změny, a to buď přijmout novelu zákona o družstevních záložnách, nebo připravit zcela nový zákon. Tím druhým úkolem, velmi aktuálním, je zabezpečit výplatu poškozeným členům družstevních záložen do výše, kterou schválila poslední novela tohoto zákona a zákona o státním dluhopisovém programu, a to je do výše 400 tis. Kč.
Závěrem chci říci, že mám výhrady k činnosti Úřadu, mám výhrady ke kvalitě zákona o spořitelních a úvěrních družstvech, ale nepovažuji za možné v tomto okamžiku a v této chvíli ochromit činnost Úřadu tím, že bychom neschválili návrh rozpočtu na rok 2003. Jsem připraven a ochoten pomoci při naplňování těchto dvou úkolů, to znamená při legislativních změnách v zákoně, a jsem ochoten v tomto případě podpořit i návrh rozpočtu na rok 2003.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Moje otázka zní, kdo další se hlásí do všeobecné rozpravy. Nikdo, všeobecnou rozpravu končím.
Otevírám rozpravu podrobnou. Nikdo se nehlásí, podrobnou rozpravu končím také.
Prosím pana poslance Patočku, aby nás seznámil s návrhem usnesení.
Poslanec Jiří Patočka: Pane předsedající, usnesení jsem přečetl ve své úvodní řeči, takže považuji za nadbytečné je nyní číst znovu. Doporučuji schválit uvedený rozpočet.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji za efektivní přístup.
Přikročíme k hlasování o usnesení, které zaznělo v úvodním vystoupení pana zpravodaje.
Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 148. Kdo je pro? Kdo je proti?
Ze 166 přítomných pro návrh 127, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas.
Děkuji panu zpravodaji.
Dalším bodem je
73.
Zpráva vlády o plnění státního rozpočtu České republiky za 1. pololetí 2002
/sněmovní tisk 100/
Zprávu jsme obdrželi jako sněmovní tisk 100, stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu jako sněmovní tisk 100/2.
Předloženou zprávu uvede ministr financí Bohuslav Sobotka. Máte slovo, pane ministře.
***