(14.40 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Konstatuji, že jsme přidělili tento návrh zákona rozpočtovému výboru a projednávání tohoto bodu můžeme skončit.

 

Dalším bodem je

 

41.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 206/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády by nám předložený návrh měl uvést ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane předsedo, dámy a pánové, vláda předkládá Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, sněmovní tisk 206. Vládní návrh zákona reaguje na dosavadní zkušenosti a poznatky vyplývající z provádění výkonu správy místních poplatků a odstraňuje nedostatky vznikající při aplikaci zákona v důsledku nepřesné formulace u některých ustanovení, které v konečném důsledku mohou vést k obcházení poplatkové povinnosti a ke snížení výnosu místních poplatků. Možnost různých výkladů určitých ustanovení zákona dále způsobuje právní nejistotu nejen na straně správce poplatků, ale i na straně povinných subjektů. Nejednotný výklad byl ve svém důsledku předmětem některých soudních sporů.

Dovoluji si zdůraznit, že navrhovaná úprava neznamená vyšší zatížení poplatníků, neboť záměrem zákona není zvyšování sazeb jednotlivých místních poplatků. Zákon předpokládá, že sazby místních poplatků zůstanou ve stejné výši, tak jak byly schváleny, a v případě poplatků za provozovaný výherní hrací přístroj, poplatků za provoz systému nakládání s komunálním odpadem a poplatků za zhodnocení pozemku, možnosti jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace v tom, jak byly schváleny po roce 1990.

Mezi nejdůležitější navrhované změny patří především: nové vymezení osoby poplatníka u poplatku ze psů a poplatku z ubytovací kapacity; nově definovaná ubytovací zařízení u poplatku z ubytovací kapacity; nově vymezená místa veřejného prostranství u poplatku za užívání veřejného prostranství; zařazení definice vstupného u poplatku ze vstupného; stanovení povinnosti pro ubytovatele vést evidenční knihu pro možnost kontroly poplatků za lázeňský nebo rekreační pobyt a z ubytovací kapacity; stanovení pravomoci obcí k prominutí nebo snížení příslušenství místních poplatků a zvýšení sankce za nesplnění povinnosti peněžitého charakteru.

Návrh zákona nebude mít dopad na státní rozpočet ani ostatní veřejné rozpočty a hospodářské subjekty.

Dovoluji si požádat Poslaneckou sněmovnu o podporu tohoto návrhu. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení poslanec Ladislav Šustr.

 

Poslanec Ladislav Šustr: Pane předsedající, dámy a pánové, není téměř do dodat, pouze to, že právo Evropských společenství toto neupravuje a také to není v rozporu s Evropskou dohodou o přidružení České republiky k Evropskému společenství ani s obecnými zásadami práva Evropského společenství.

Doporučuji propustit do druhého čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky. Hlásí se pan poslanec Recman.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo, pane ministře, kolegyně a kolegové, já chci především ocenit, že Ministerstvo financí předložilo novelu zákona o místních poplatcích především jako určitou reakci obcí a zastupitelstev na ty nedostatky v zákoně, které jsou především důsledkem toho, jakým způsobem si zákon jednotlivé obce, samosprávy, ale i soudy vykládají. Jsem přesvědčen o tom, že je třeba v tomto směru výklad zpřesnit, abychom nezakládali možnost různých výkladů.

Můj názor je doporučující, podpořit propuštění do druhého čtení bez problémů. Mám připravené některé pozměňovací návrhy, ale chtěl bych se zde od pultu pana ministra financí zeptat na jednu věc. V minulém období předložila vláda a Ministerstvo financí návrh zákona o obecních nebo místních daních. Chci se zeptat, jestli Ministerstvo financí pod vedením pana ministra Sobotky uvažuje obdobným způsobem a jestli se vedou nějaká jednání nebo se připravuje novela zákona o tom, že by se obecní poplatky transformovaly na obecní daně.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, také děkuji panu poslanci Recmanovi. Marně pátrám po dalším hlásícím se. Protože nemám písemné přihlášky ani se do obecné rozpravy již nikdo nehlásí, tak obecnou rozpravu končím.

Nyní prosím o případná závěrečná slova jak navrhovatele, tak zpravodaje. Prosím, pane ministře, můžete reagovat.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Dámy a pánové, dovolte mi, abych reagoval na dotaz pana poslance Recmana. Ano, je tomu skutečně tak, v rámci materiálu "Koncepce reformy veřejných rozpočtu", který Ministerstvo financí předložilo do vlády České republiky, je i část, která se věnuje daňové politice, tak jak by mohla vypadat v příštích třech letech. Tato daňová politika počítá mimo jiné také s tím, že se znovu vrátíme v legislativním procesu k myšlence transformace místních poplatků na obecní daně. Pokud vláda schválí tento koncepční materiál, pak Ministerstvo financí prostřednictvím vlády ČR předloží do Poslanecké sněmovny znovu návrh na transformaci místních poplatků.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji. V rozpravě nezazněly žádné návrhy na vrácení nebo zamítnutí. Budeme se zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Další návrhy nejsou.

Pan předseda Martínek se hlásí o slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedo, prosil bych, aby byl tento návrh zákona přikázán i do výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Mimochodem, když se tyto záležitosti tady projednávaly v předchozím volebním období, projednával vždy tento výbor tuto materii.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, budeme o tom hlasovat také. Je nějaký další návrh? Není.

 

Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 108 z přítomných 178 poslanců pro hlasovalo 114, proti žádný. Návrh byl přikázán rozpočtovému výboru.

 

Nyní budeme hlasovat o přikázání tohoto návrhu k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je pro? Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 109 z přítomných 178 poslanců pro hlasovalo 90, proti 24. I toto hlasování dopadlo kladně. To znamená, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru i výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Končím projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem, který máme na programu, je

 

43.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách
a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 165/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády tento návrh uvede ministryně zdravotnictví Marie Součková. Prosím paní ministryni, aby se ujala slova.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP