(16.30 hodin)
(pokračuje F. Beneš)
Argumenty, které se týkaly nadbytečných ustanovení, platí částečně i o připomínkách kolegy Kvapila k nepřímé novele občanského zákoníku. Odkázal bych na § 5 našeho zákona, myslím, že se to z toho nechá vyčíst.
Pokud jde o různou kvalitu bytů, tak vycházejme z toho, že 85 % bytů podle výsledků sčítání má ústřední topení, 97 % bytů má další vybavení, které patří obvykle do 1. kategorie. Přiznávám, že náš návrh by se musel zvláštním způsobem upravit pro byty 4. kategorií, ale těch jsou u nás 3 %. Víc jich není.
Na závěr mi dovolte říci, že uznávám, že skutečně slova o zisku do zákona nepatří. Uznávám, že není možné zákonem garantovat zisk, protože bychom trh vyloučili, bylo by to unikátní nařízení. Proto již jeden návrh na změnu paragrafu jsem uvedl ve své úvodní řeči a druhý návrh, jak by mohlo vypadat místní obvyklé nájemné, se vám pokusím nyní naformulovat.
Oprávněné nájemné může být stanoveno také jako místní obvyklé nájemné obecní vyhláškou. Toto nájemné se určí na základě nařízení nebo předpisů, které připraví vláda. Na přechodné období dvou nebo tří let může být nájemné, které bylo platné k 17. prosinci 2002, zvyšováno, pokud by se jednalo o dva roky o 10 % jedenkrát ročně a pokud by se jednalo o tři roky po 7 % zase jedenkrát ročně.
Myslím, že podle návrhu pana kolegy Snítilého, který mě velmi potěšil, bychom byli schopni dopracovat návrh zákona ve výboru tak, aby to, co se nám společně nelíbí a co si myslíte, že je špatně, zmizelo a aby rychle zůstalo to, co naše společnost potřebuje. Myslím, že to je vstřícný krok nejen pro nájemníky, nejen pro majitele domů, ale hlavně pro vládu.
Děkuji vám za podporu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Františku Benešovi. Chci se zeptat pana zpravodaje, zdali chce vystoupit ještě v rámci rozpravy. Není tomu tak. Protože nejsou další přihlášky do obecné rozpravy, rozpravu končím a prosím pana zpravodaje Tomáše Kvapila, aby rozpravu shrnul, zrekapituloval návrhy, které zazněly. Pak je dáme k rozhodnutí sněmovně.
Poslanec Tomáš Kvapil: Vážené kolegyně a kolegové, v rozpravě vystoupili čtyři poslanci. Zazněl zde návrh na zamítnutí od kolegyně Horníkové. Já jsem podal podmíněný návrh na vrácení k přepracování, pokud nebude přijalo zamítnutí. Dále pan poslanec Snítilý navrhl prodloužit dobu pro jednání ve výborech o 30 dnů. Zde musím upozornit, že prodloužit lhůtu k projednání ve výborech bez souhlasu předkladatele je možné pouze o 20 dnů. Proto bych rád, aby se zástupce navrhovatelů vyjádřil, zda s návrhem na prodloužení o 30 dnů souhlasí. (Zástupce navrhovatele souhlasí s prodloužením.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Doufám, že pan poslanec Beneš má věc alespoň na dálku prokonzultovanou s ostatními navrhovateli, takže souhlas bereme.
Dámy a pánové, já vás všechny odhlásím v tuto chvíli. Poprosím o novou registraci.
Nejprve rozhodneme o návrhu paní poslankyně Horníkové na zamítnutí.
Rozhodneme o tom v hlasování pořadové číslo 112, které jsem právě zahájil. Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.
Hlasování v tuto chvíli skončilo výsledkem pro 66, proti 91, což ze 168 hlasujících znamená, že tento návrh nebyl přijat.
Budeme tedy hlasovat o návrhu pana poslance Tomáše Kvapila na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 113. Táži se, kdo je pro tento návrh. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.
Hlasování skončilo. Pro 77, proti 87 z přítomných 171. To znamená, že tento návrh také nebyl přijat.
Budeme tedy hlasovat o přikázání návrhu k projednání výboru. Organizační výbor navrhuje, aby tento návrh zákona projednal výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Další návrhy v tomto směru nezazněly.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 114. Táži se, kdo souhlasí s přikázáním tomuto výboru, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo. Ze 173 hlasujících bylo pro 148, proti 5. Tento návrh byl přijat.
Posledním návrhem, který předkládám k hlasování, je návrh na prodloužení lhůty k projednání o 30 dnů. Podotýkám, že je to se souhlasem navrhovatelů.
O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 115, které jsem zahájil. Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.
Hlasování skončilo. Ze 173 poslanců pro 162, nikdo proti. Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že jsme ukončili první čtení tohoto návrhu zákona. Děkuji panu poslanci Františku Benešovi a panu poslanci Tomáši Kvapilovi, že se zhostili svých povinností navrhovatele a zpravodaje.
Dalším bodem, který budeme projednávat, je
47.
Návrh poslance Michala Krause na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)
/sněmovní tisk 153/ - prvé čtení
Tento návrh jsme obdrželi jako sněmovní tisk 153/1 a já prosím pana poslance Michala Krause, aby jako navrhovatel tento návrh odůvodnil. Ostatní prosím o klid.
Pane poslanče, vyčkejte chvilku, než vašemu návrhu bude věnována patřičná pozornost. Paní a pánové, kteří v tuto chvíli vedete rozpravu, chtěl bych vás požádat, abyste v ní pokračovali za dveřmi v kuloárech.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Michal Kraus: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, předkládám novelu energetického zákona, kterou jste dostali pod tiskem 153 do svých poslaneckých schránek, a chtěl bych ji velice stručně uvést.
Předkládaná novela je novelou z hlediska rozsahu velice malou, velice krátkou, nicméně z hlediska dopadů velice významnou. Ve své podstatě umožňuje v případě schválení o rok zkrátit období regulace odběru elektrické energie z hlediska zákazníků. Cílem a smyslem návrhu zákona je zkrátit období, po které si odběratelé nemohou vybrat dodavatele elektrické energie.
***