(15.30 hodin)
(pokračuje Dlab)

V naprosté většině případů vlastník, pokud je jeho vztah založen na komerčním základě, nemůže mít zájem na finančně nákladném zajišťování piety a vážnosti hrobového místa vzhledem ke skutečnosti, že není majitelem hrobového příslušenství a nemá v přímé vazbě na další předpisy právo údržbu uvedených objektů zajišťovat na vrub odečitatelných nákladů. Rovněž tak případně vzniklé neziskové společnosti občanů nemohou zhodnocovat cizí majetek v rámci vlastních nákladů. V důsledku to znamená, že tam, kde dosud není znám vlastník objektů umístěných na jiném pozemku než ve vlastnictví obce, nebude nikdo, kdo by údržbu válečných hrobů zajišťoval. V celkovém důsledku to znamená, že případnou existenci hrobů válečných obětí většina soukromých vlastníků nepřizná nebo je uvede do nepoznatelného stavu.

Dalším negativním aspektem je, že v případě výskytu válečných hrobů mimo areál pohřebišť jednotlivým lokalitám není přiznáno právo vyplývající z existence pohřebiště podle zákona č. 256/1991 Sb. Není stanoven správce pohřebiště. Tento stav se projeví v nízkém stavu odbornosti a přetrvávajícím nezájmu široké veřejnosti.

I přes tyto nepřesnosti je možné propustit tento návrh zákona do druhého čtení s tím, že se k tomu zpracují pozměňovací návrhy. Mimo přikázání výboru pro obranu a bezpečnost navrhuji, pokud tento návrh bude přijat, aby byl přikázán i výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní uděluji slovo panu poslanci Jiřímu Bílému.

 

Poslanec Jiří Bílý: Paní předsedající, děkuji za slovo. Vážená vládo, pane ministře, dámy a kolegové, souhlasím s předloženým návrhem zákona, protože u nás nebyla na to norma. Já bych jenom předkladateli dal takový návrh - aby se zamyslel nad tím, co jsem nepochopil z toho zákona. Co se rozumí válečným hrobem? Rozumějí se tím válečné hroby na území České republiky? Nebo se tím rozumějí válečné hroby našich příslušníků mimo naši republiku? A teď se jedná o to, že my budeme hradit válečné hroby na území naší republiky. Vím, že existují smlouvy, úmluvy, ženevské konvence, ale uvědomme si, že my zde máme přibližně 35 tisíc válečných hrobů. Z toho je asi 30 tisíc - a teď mě neberte za slovo - německých vojáků. Našich je v Německu přibližně 3,5 tisíce. Zatím německá strana hradí naše hroby v Německu. My jsme tady hradili prostřednictvím obcí a státu.

Z informací v materiálu vyplývá, že stát na to zatím počítal přibližně s 15 miliony. Myslím si, že tato částka bude podstatně vyšší. Jedná se tedy o to, jestli o hroby cizích příslušníků - protože ve druhé světové válce byli agresorem vlastně Němci - se my budeme tady starat z našich prostředků. To bych dal jen jako námět, než to přijde do výborů. Byl bych rád, kdyby se tím ministerstvo, předkladatel, mohlo zaobírat a na výboru vysvětlit. Já už jsem o tom hovořil i s pracovníky ministerstva. Oni se vyjadřují tak, že jsou mezinárodní dohody a úmluvy.

Vím jenom, že v Polsku je třeba 900 tisíc hrobů Němců, v bývalém Sovětském svazu to byly 2 miliony. Proto se ptám, jestli na to budeme mít dostatek peněz a jestli by nebylo vhodné řekl bych starat se o hroby našich příslušníků mimo naše území. Tedy - aby se každý stát staral o válečné hroby na cizím území.

Jestli pan ministr porozuměl, to je vše. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Zatím nemám žádnou další přihlášku do obecné rozpravy. Hlásí se pan poslanec Rudolf Tomíček. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, já nechci už dlouho zdržovat. V každém případě už ale jenom z té proběhlé diskuse je jasné, že problematika válečných hrobů není zase až tak jednoduchá. Těch drobných detailů, které budeme muset vyřešit, je více, a to jak v té technické části, která se týká našich místních poměrů, tak i samozřejmě vztahů mezinárodních, protože ve své podstatě ty byly prapůvodem péče o válečné hroby a určitých mezinárodních dohod. Právě tím, že občané cizího státu byli pohřbeni na území jiného státu v rámci jakýchkoli, ať už dobyvačných, či ochranných válek, vznikl ten problém, kterým se začala společnost zabývat.

Nechci tady dělat žádný historický exkurs, protože ten by byl velice zajímavý, nicméně se právě tady kloním k tomu názoru, který tady již zazněl - aby to měl výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Řekl bych, že mu patří pohřebnictví profesně. Koneckonců, zákon o pohřebnictví, který prošel naším výborem, zpravodajovala kolegyně Horníková. A víceméně právě z toho titulu, že je to spíše vyjasnění těchto záležitostí než těch vojenských, bych se přimlouval za přikázání tomuto výboru. Doufám, že to skutečně dostaneme do takové formy, aby zákon, který bude přijat, splňoval všechny náležitosti i naše představy o tom, jak by to mělo vypadat.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Jestliže nikdo, obecnou rozpravu končím.

Ptám se pana ministra, zda chce vystoupit se svým závěrečným slovem. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr obrany ČR Jaroslav Tvrdík Vážená paní předsedající, kolegové, poslanci, ministerstvo obrany se v roce 1999 dobrovolně ujalo koordinace péče o válečné hroby a rozhodlo se předložit legislativní úpravu vzhledem k tomu, že jsme měli pocit, že v současné legislativě je celá problematika upravena okrajově mezinárodními smlouvami, resp. nedostatečně, či dokonce vůbec. To, co zaznělo z připomínek vystupujících, ukazuje na to, že tento problém není vyřešen ani v předloženém materiálu.

My jsme se snažili v meziresortním připomínkovém řízení najít konsensus. Materiál je předkládán bezrozporově, ale zřejmě stále přetrvávají určité problémy. To je důvodem pro to, abychom se tím ve výborech dál zabývali. My jsme připraveni akceptovat návrhy, které zazněly.

Co se týká péče o hroby německých vojáků na území České republiky, je potřeba říci, že těch hrobů je 35 024 a náklady na ně dosud hradí Spolková republika Německo. Tento zákon nemění tento režim a není potřeba se obávat rozpočtových dopadů souvisejících s tímto zákonem.

Myslím si, že zákon je nezbytně nutný, že uplynulo poměrně hodně let od doby, kdy tito lidé položili svůj život. A pieta a vážnost k našim předkům je součástí lidské přirozenosti. Uvítáme tedy spolupráci k odstranění nedostatků v případě, že je budeme považovat společně za odůvodněné. Jsme připraveni k diskusi a ve výborech jsme připraveni akceptovat návrhy.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Táži se pana zpravodaje, zda chce vystoupit se svým závěrečným slovem. Nechce. Děkuji.

Přistoupíme tedy k hlasování o přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Pan poslanec Vlastimil Dlab poté navrhl, aby tento návrh zákona byl přikázán k projednání i výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Já se ptám, zda někdo má ještě jiný další návrh. Nemá. Budeme tedy hlasovat.

 

Zahajuji hlasování, nejdříve o přikázání výboru pro obranu a bezpečnost. Kdo souhlasíte s tímto návrhem, prosím, zvedněte ruku a stiskněte tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 152 z přítomných 166 poslanců 112 hlasovalo pro návrh, proti návrhu nehlasoval žádný poslanec. Návrh byl přijat.

 

Dále budeme hlasovat o návrhu na přikázání k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasíte s tímto návrhem, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování pořadové číslo 153 z přítomných 167 poslanců 102 hlasovalo pro návrh, proti návrhu hlasovalo 11 poslanců. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu a bezpečnost a dále výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Končím tento bod.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP