(11.30 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Nyní má slovo pan poslanec Maštálka. Prosím, pane poslanče, ujměte se slova. Nemám žádné další přihlášky do podrobné rozpravy.
Poslanec Jiří Maštálka: Děkuji, paní předsedající. Kolegyně a kolegové, omlouvám se, že budu poněkud méně stručný než byli moji předřečníci. Podávám tyto pozměňovací návrhy.
K § 3 odst. 3 - pozměňovací návrh týkající se bezúhonnosti. A prosím, aby byl evidován jako varianta první: Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona považuje ten, komu soud pravomocným rozhodnutím neuložil zákaz výkonu lékařské činnosti. Bezúhonnost se dokládá výpisem z evidence rejstříku trestů, který nesmí být starší tří měsíců.
Varianta B ke stejnému paragrafu odst. 3: Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona považuje ten, kdo nebyl pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin - vkládají se slova - "v souvislosti s poskytováním zdravotní péče". Dále pokračuje dosavadní znění.
Za konec stejného odstavce se před tečku vkládají slova: "a může být zaměstnavatelem požadován při přijetí do zaměstnání nebo správním úřadem před jeho rozhodnutím o registraci nestátního zdravotnického zařízení, jde-li o lékaře ambulantního zdravotnického zařízení a v odůvodněných případech i později."
K § 2 písm. d): Akreditovaným zdravotnickým magisterským studijním programem je program, který - v tomto písmenu navrhuji následující úpravu. Slova "získal souhlas" se nahrazují slovy "splňuje podmínky stanovené vyhláškou" a slova "ke způsobilosti absolventů vykonávat" se nahazují slovy "a absolventi takového studijního programu získávají způsobilost".
K § 4 odst. 2 navrhuji následující změnu. Slova "dále činnost vzdělávací, výzkumná a vývojová, posudková a revizní" se nahrazují slovy "dále činnost, pro jejíž výkon je taková podmínka zákonem stanovena".
K § 5 odstavce 4, 5 a 6 navrhuji vypustit a nahradit novým odstavcem číslo 4, který by zněl: "Specializační vzdělávání se uskutečňuje na základě programů specifikovaných vyhláškou ministerstva, která stanoví minimální rozsah a obsah vzdělávání. Dále stanoví požadavky na teoretické znalosti a praktické dovednosti v absolvování vzdělávacích akcí, kursů, seminářů, stáží a další nezbytné podmínky pro získání specializované způsobilosti. Vzdělávací program obsahuje charakteristiku činnosti absolventů specializačního vzdělávání.
Další odstavce by se přečíslovaly.
K § 15: V odstavci 1 za slova "odborné praxe" se doplňují slova "z hlediska splnění podmínek pro udělení akreditace stanovených vyhláškou ministerstva. Akreditační komise udělení akreditace ministerstvu navrhne vždy, jestliže podmínky pro udělení akreditace stanovené vyhláškou byly splněny.
V odstavci 2 se vypouštějí slova "na návrh odborných společností České lékařské komory, Stomatologické komory, České lékárnické komory, vysokých škol připravujících studenty k výkonu zdravotnického povolání s ohledem na obory, které mají být specializačním vzděláváním zabezpečeny, nebo s ohledem na zaměření doplňující odborné praxe".
Vzhledem k tomu, že jde o poměrně vážný zásah, dovolím si krátké zdůvodnění. Vzhledem k tomu, že odpovědnost za naplnění tohoto zákona nese ministr, je v zájmu ministra, aby do komisí jmenoval takové zástupce, kteří skýtají záruky, že žádosti posoudí kvalifikovaně a nestranně. Jestliže některý z členů takto nepostupuje, nelze čekat, že někdo, kdo odpovědnost nenese, navrhne jeho odvolání. Z téhož důvodu si myslím, že je nepřijatelné i omezení, které je navrženo v odstavci 3.
K odstavci 3 § 15. Věta "Před uplynutím funkčního období může být člen akreditační komise odvolán z funkce jen pro ztrátu bezúhonnosti, pro dlouhodobou neúčast na práci akreditační komise nebo na vlastní žádost." se vypouští.
Krátké zdůvodnění. Má-li nést ministr odpovědnost za dodržování zákona, nemůže být jím navržený člen komise neodvolatelný. Tak by mohl beztrestně postupovat v rozporu se zákonem.
§ 16 odst. 1 se vypouští a další odstavce se přečíslují.
§ 17 odst. 6 se vypouští a další odstavce se přečíslují.
§ 19 odst. 5 se vypouští a další odstavce se přečíslují.
§ 20 - navrhuji vypustit slova "který je zaměstnancem akreditovaného zařízení". Důvod je jednoduchý - akreditovaným zařízením mohou být například i jednotliví praktičtí lékaři, kteří působí jako fyzicky podnikající osoby a nemají žádné zaměstnance.
§ 21 - Atestační zkouška. Za slova "odvolává ministr zdravotnictví" se doplní slova "z vlastního rozhodnutí a dále". V dalším pokračuje text v nezměněné podobě.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Nyní se o slovo přihlásil pan zpravodaj poslanec Milan Cabrnoch. Máte slovo, pane zpravodaji.
Poslanec Milan Cabrnoch: Děkuji. Mám jeden jediný pozměňovací návrh, a to k § 3. V § 3 navrhuji vypustit odst. 1 písm. b) a odst. 2.
Dále, jestli mohu využít toho, že mám slovo jako zpravodaj, rád bych se ujistil, že pozměňovací návrh pana kolegy Krákory byl přednesen k usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, nebo k původnímu vládnímu návrhu.
Dále pak prosím, aby totéž bylo upřesněno v případě pana kolegy Maštálky. Předpokládám, že to bylo k usnesení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Ostatní kolegové, kteří přednášeli pozměňovací návrhy, to vyslovili jasně ve svém vystoupení.
Jak jsem již řekl, případné pozměňovací návrhy k usnesení výboru pro evropskou integraci jsou nehlasovatelné.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nemám žádné další přihlášky do podrobné rozpravy. Podrobnou rozpravu končím a táži se paní ministryně a pana zpravodaje, zda chtějí využít svého práva závěrečného slova. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Milan Cabrnoch: Já bych ještě jednu větu řekl. Ve vystoupení kolegů v rámci obecné a později i podrobné rozpravy zazněla mnohá poděkování. Rád bych řekl, abychom tento zákon a způsob jeho projednávání vnímali prosím jako určité memento toho, jak by práce na zákonech vypadat neměla. Je to norma velmi složitá a tlaky odborných a dalších skupin jsou významné. Nakonec o tom dobrým důkazem, aniž bych to jakkoliv chtěl kritizovat, je sada pozměňovacích návrhů přednesených panem kolegou Maštálkou, který je, jak členové výboru vědí, současně předkladatelem komplexního pozměňovacího návrhu, který přijal výbor pro sociální politiku a zdravotnictví.
Já bych rád apeloval na všechny předkladatele a především na vládu, aby normy byly předkládány do Poslanecké sněmovny v takové podobě, aby přijímání 160 plus zhruba 40 dnešních, tedy bezmála 200 pozměňovacích návrhů k zákonu, který má něco přes 40 paragrafů, se nestalo běžnou praxí. Chtěl bych upozornit, že v takovém případě je nejen věcně správnější, ale také z časového hlediska efektivnější podpořit návrhy na vrácení k dopracování.
***