(11.50 hodin)
(pokračuje Kocourek)

Takže v tomto ohledu chápu, že je třeba vytvořit prostor, nicméně nepovažuji za vhodné jej vydefinovat během pěti dnů. Považuji za vhodnější vyčkat dalšího vývoje kolem arbitráže, a teprve poté definitivně rozhodnout, nicméně v rámci standardního rozpočtového projednávání jak v rozpočtovém výboru, tak na Poslanecké sněmovně. Z tohoto důvodu poslanci ODS nebudou hlasovat pro zkrácení lhůty o 55 dní. Toto je postoj klubu ODS.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan ministr Sobotka nahlásil náhradní kartu č. 15.

Hlásí se pan poslanec Svatomír Recman do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Svatomír Recman: Paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, rovněž já vnímám tu kauzu jako velice složitou, kde manévrovací prostor vlády České republiky je minimální vzhledem k rozhodnutí arbitrážního soudu, který rozhodl, že Česká republika jako žalovaná je povinna zaplatit sankci žalobci, to znamená společnosti CME, ve výši 270 milionů amerických dolarů. Samozřejmě tím, že tento konečný nález je závazný a ihned vykonatelný a každý den, kdy česká strana nesloží potřebné finanční prostředky, je zatěžována úrokovými sankcemi. Z toho důvodu chci ocenit dohodu, kterou uzavřelo Ministerstvo financí s firmou CME. Složením vkladů na vázaný účet Deutsche Bank ve Švédsku se zastavil nárůst této částky.

Nicméně bych se chtěl zeptat pana ministra financí na jednu věc. On zde vzpomněl situaci, že Česká republika - teď se odvolávám i na důvodovou zprávu k tomuto zákonu - podniká od roku 2001 prostřednictvím svých právních zástupců právní kroky k napadení uvedené kauzy ve švédském Stockholmu. Pokud dobře vnímám tuto situaci, hlavní jednání švédského odvolacího soudu bylo nařízeno na období od 3. března do 3. dubna letošního roku. Tento termín již uběhl. Chci se zeptat pana ministra financí, jestli má informaci o tom, že skutečně v tomto období švédský soud zasedal, případně skončil projednávání této kauzy, s tím, že jsem si vědom, že rozhodnutí soudu bude v řádu minimálně týdnů, maximálně měsíců. Jsem si vědom i skutečnosti, že samozřejmě jedině rozhodnutí tohoto soudu může zvrátit konečné rozhodnutí arbitráže, tím pádem ušetřit České republice výše uvedenou částku 270 milionů dolarů. Z toho důvodu se chci pana ministra na tuto situaci zeptat.

Druhý dotaz. Jsem si vědom toho, že bychom se měli z této kauzy poučit i do budoucnosti, protože řada mezinárodních smluv i některých legislativních aktů, jak jsou dnes podepsány a schváleny, nemusí zabránit opakování podobné situace. Víme, že řada dalších zahraničních firem v České republice zvažuje možnost obrátit se prostřednictvím arbitrážního řízení k tomu, aby vymáhaly po České republice finanční prostředky za to, že stát neochránil jejich investice v České republice. Jsem přesvědčen o tom, že by stálo minimálně za odbornou expertizu, za úvahu, podívat se na některé mezinárodní smlouvy, které se týkají oblasti ochrany zahraničních investic, že by bylo možná vhodné legislativním způsobem ošetřit vztah České republiky k těmto smlouvám a dohodám. Můj dotaz tedy směřuje k tomu, jestli se na Ministerstvu financí nad takovýmto úkolem zamýšlejí, jestli to nějakým způsobem připravují.

Závěrem chci říci, že nebudeme bránit projednávání této materie, protože jsme si vědomi, že je potřebné to vyřešit. Vnímáme to tak, že rozhodujícím tahounem v řešení tohoto problému by měla být česká vláda, česká exekutiva. Aktivním způsobem nepodpoříme projednávání tohoto bodu, protože se dotýká státního rozpočtu na rok 2003 a poslanecký klub KSČM měl značné výhrady a ve svém posledním hlasování o státním rozpočtu návrh na letošní rok nepodpořil. Nicméně vnímáme to jako významnou kauzu, která skutečně má mimořádný negativní dopad na veřejné finance, mimořádný dopad na státní rozpočet České republiky, a nebudeme bránit koalici, aby tím způsobem, který předložila do Poslanecké sněmovny, návrh zákona schválila ve třetím čtení.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan zpravodaj.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Paní předsedající, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, dovolte stručnou reakci na vystoupení pana poslance Kocourka, který upozornil na to, že nepodpoří zkrácení lhůty. Rád bych upozornil, co to znamená.

Vláda zahájila finanční operace a učinila výdaj, který je velmi problematický ve vztahu k rozpočtovým pravidlům a schválenému návrhu státního rozpočtu. Učinila tak z jednoho jediného důvodu - ve snaze minimalizovat škody, které vznikly. Byl to jediný možný a jedině správný krok. Proto by neměla být ponechávána suverénem vůči státnímu rozpočtu, tedy Poslaneckou sněmovnou, ani o den déle, než je nezbytné, v právní nejistotě, že tento krok má také oporu v zákoně a v naší vůli, že si přejeme, aby vláda takto postupovala. Projednávání tohoto návrhu v běžných lhůtách, to znamená až na příští schůzi Poslanecké sněmovny, prodlužuje tuto nejistotu. Upřímně řečeno legislativní čistotu tohoto kroku činí problematickou, a to by bylo nejen škoda, ale od Poslanecké sněmovny by to bylo i trochu nefér vůči vládě, protože všichni cítíme, že krok byl učiněn z jediného důvodu - minimalizovat škody. A minimalizovat škody si přejeme všichni.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Jestliže nikdo, obecnou rozpravu končím.

Táži se pana ministra, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, v tomto arbitrážním sporu směřujeme k závěru, k definitivnímu rozhodnutí. Definitivní rozhodnutí bude s největší pravděpodobností rozhodnutí švédského odvolacího soudu a tento soud již oznámil, že své definitivní rozhodnutí zveřejní 15. května.

Chtěl bych upozornit, že Česká republika je přirozeně v ohrožení toho, že protistrana může vymáhat plnění konečného nálezu, mohla ho vymáhat v těchto dnech a vymáhala by ho, pokud bychom mezitím nedosáhli dohody mezi Ministerstvem financí a CME o tom, jak upravíme své vzájemné vztahy do doby rozhodnutí právě tohoto švédského odvolacího soudu.

Arbitrážní nález je nálezem, který je v rámci běžného arbitrážního procesu konečným nálezem. Je to nález, který je vykonatelný. Česká republika, pokud by nepodala odvolání k odvolacímu soudu, byla by povinna plnit na základě tohoto konečného arbitrážního nálezu.

My si o něm můžeme myslet cokoli. My se nedomníváme, že tento nález byl dosažen na základě objektivního projednávání české kauzy. Máme k němu velké množství výhrad. Všechny tyto výhrady, zejména procesního charakteru, jsme uplatnili před švédským odvolacím soudem v rámci líčení, které před tímto švédským odvolacím soudem v uplynulých dnech už skončilo. Toto řízení je ukončeno a v tuto chvíli již nelze předkládat žádné nové důkazy, povolávat svědky. Soud si vyhradil čas do 15. května na to, aby definitivně rozhodl o českém odvolání vůči konečnému nálezu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP