(15.10 hodin)
(pokračuje Opálka)

Myslím, že problém, který zde v interpelaci kolegy Gongola zazněl, je vcelku jednoduchý. Jde o to, že částka, která byla stanovena na začátku, nebyla podrobena valorizaci. Stačila malá novela, aby se tato valorizace ze zákona děla. Problém je v tom, že finanční prostředky jsou omezeny. Zřejmě i koaliční dohody vedou k tomu, aby se na této straně rozpočtu rozpočet nezvedal. Možná že se čeká na nějakou jinou iniciativu kteréhokoli poslance, který to předloží a bude se sledovat, jestli to bude, či nebude schváleno. Myslím si ale, že je to alibistické a že tato nespravedlnost mohla být řešena už v zárodku.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Moje otázka zní, kdo se dále hlásí do rozpravy. Žádnou přihlášku nevidím, rozpravu končím.

Budeme hlasovat o návrhu usnesení, které předložil pan poslanec Gongol, kterým Poslanecká sněmovna vyslovuje nesouhlas s odpovědí ministra práce a sociálních věcí Zdeňka Škromacha na jeho interpelaci.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 270. Kdo je pro předložený návrh? Kdo je proti?

Z přítomných 142 poslanců pro návrh 76, proti 59. Tento návrh byl přijat.

 

Počkám ještě na kontrolu hlasovacího zařízení. Žádnou námitku nevidím, takže Poslanecká sněmovna vyslovuje nesouhlas s odpovědí na tuto písemnou interpelaci.

 

Vážené kolegyně, vážení kolegové, jak jsem již avizoval, budeme nyní pokračovat v dalším programu do bodu Ústní interpelace.

 

Dalším bodem je

 

43.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 260/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády návrh uvede ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, účelem návrhu tohoto zákona je zejména harmonizace našeho práva s právem Evropské unie, k níž jsme se zavázali pro tuto oblast v článku 86 asociační dohody z roku 1993. Zásadním podnětem pro vypracování této novely byla směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropských společenství z prosince 2001, která obsáhle novelizovala původní směrnici č. 308 z roku 1991. Do návrhu, jak je nyní předkládán k projednání, byl zapracován i soubor doporučení mezinárodním orgánům, a to jak doporučení obecná, tak i konkrétně směřovaná vůči České republice v rámci předvstupního procesu. Také proto jsou v návrhu přiměřeně realizovány mezinárodní závazky týkající se i boje proti financování terorismu.

Hlavní a zásadní změnou je rozšíření okruhu povinných subjektů o takové, které se ve své činnosti mohou setkat s legalizací výnosu z trestné činnosti nebo k ní mohou být zneužity. Zákon jim uloží aktivně se zapojit do boje proti tomuto nebezpečnému jevu. Týká se to zejména auditorů, daňových poradců, externích účetních, soudních exekutorů, notářů a advokátů. V zákoně jsou přitom zakotvena omezení povinnosti pro jednotlivé vyjmenované kategorie, tak aby nedocházelo k omezení zásadních práv, jako je např. právo na obhajobu či právní poradenství. Povinnosti z tohoto zákona se budou vztahovat i na případy, kdy podnikatel bude uskutečňovat rozsáhlejší hotovostní transakce.

S těmito změnami souvisí i změna terminologie zákona. Dosavadní legislativní zkratka finanční instituce bude nahrazena obecnějším pojmem povinná osoba. Hraniční částky použité v zákoně jsou nově stanoveny v hodnotě ekvivalentu evropské měny euro, aby bylo dosaženo shody s evropskou směrnicí. Vyhýbáme se tím nutnosti buď ponechat velkou rezervu, nebo měnit určení těchto částek v závislosti na kursu.

K problematice boje proti financování terorismu je třeba nejprve uvést, že se v zásadě nejedná o represi zaměřenou na legalizaci výnosů z trestné činnosti, ale jde naopak o preventivní opatření, která mají za cíl přerušit tok financí z mnohdy legálních či pololegálních zdrojů pro mezinárodní terorismus. Přesto se však i v dalších státech osvědčuje využít pro tyto účely s příslušnými modifikacemi systémy, které již byly vytvořeny pro potírání praní špinavých peněz.

Úprava, kterou přináší navrhovaná novela, je dosud první konkrétní reakcí naší legislativy na přijaté mezinárodní závazky v této oblasti. Doplněna a upřesněna jsou i ustanovení o provádění identifikace, která by v souladu s doporučeními mezinárodních orgánů měla vést až k odhalení beneficienta jednotlivého obchodu.

Poprvé v zákonné úpravě vůbec je vymezen průkaz totožnosti jako pojem využitelný v právním systému obecně. Podobně vyřešen je i postup identifikace na dálku prováděné pro povinnou osobu např. notářem či matrikou.

Další z podstatných změn sleduje zainteresovanost této oblasti i pro jiné orgány státu, které se v rámci své specializované činnosti mohou setkat se stopami praní špinavých peněz. Jsou to zejména Česká národní banka, Komise pro cenné papíry a dále úřady, které vykonávají svoji dozorovou a kontrolní činnost vůči družstevním záložnám, pojišťovnám, penzijním fondům, loteriím a kasinům.

Rovněž mezinárodní spolupráce by se měla i na základě dosavadních dobrých zkušeností rozšířit na principu vzájemnosti i na další státy a mezinárodní organizace, které se angažují v oblastech, do nichž zasahuje tento zákon. Sledujeme tím zejména spolupráci se státy usilujícími současně jako Česká republika o vstup do Evropské unie nebo rovněž o těsnou spolupráci s Evropskou unií jako takovou do doby našeho vstupu do Evropské unie.

Pokud se týká dalších zákonů, které navrhujeme upravit v souvislosti s touto novelou, jedná se zejména o úpravy mlčenlivosti ve speciálních zákonech určujících práva a povinnosti nově zařazených povinných osob.

Vážené dámy, vážení pánové, dovoluji si požádat o podporu tohoto návrhu zákona, jak je předložen, vzhledem k tomu, že tento zákon zajišťuje plnou slučitelnost s právem Evropské unie. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní uděluji slovo panu zpravodaji pro prvé čtení, kterým je pan kolega Petr Braný.

 

Poslanec Petr Braný: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, máme před sebou vládní návrh novely zákona č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů. Tento návrh byl vládou předložen Poslanecké sněmovně v průběhu letošního března.

Dovolte mi, abych jako zpravodaj především potvrdil to, co nám zde právě řekl k účelu zákona pan ministr financí jako zástupce předkladatele. Rád bych ovšem ještě v této souvislosti navázal a zmínil zde celkovější rámec problematiky.

Především jde o to, že stávající zákon 61/1996 i jeho navrhovaná novela je pouze dílčí částí boje proti legalizaci finančních výnosů plynoucích ze zločinu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP