(10.50 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

Naší snahou samozřejmě také bylo, abychom se propočty dokázali dostat pod tuto cenu, zejména pro nás byly nadějné signály z projektové společnosti, že tato částka může být až 112 miliard nebo 117 miliard, tak jsme usilovali o to, aby tato částka byla zakotvena do smlouvy a zakotvena způsobem, který by se propsal i do finančního modelu, který by byl pro financování závazný. To znamená nikoliv text té smlouvy, kde bylo v jedné větě řečeno, že 125 miliard je jaksi cena stínového mýtného, ale aby s tím počítal i finanční model, což se nám bohužel za celou dobu vyjednávání nepodařilo dosáhnout. To znamená, že to stínové mýtné a tyto platby 125 miliard by byly možné v průběhu výstavby nebo v průběhu 30 let trvání smluvního vztahu by mohly být překročeny z několika důvodů, zejména z důvodu zvýšení inflace o více, než je předpokládáno v projektu, ve finančním modelu, samozřejmě také ze zvýšení při provozu, zvýšeném provozu, při změnách úrokových sazeb, při přizpůsobení finančního modelu, když budou některé okolnosti na stavbě, které nebyly předpokládány v projektu. Mezi ně se počítají také daňové a jiné zákony přijímané Parlamentem ČR, které by naprosto neurčitě mohly kdykoliv v budoucnu znamenat, že se bude diskutovat o zvýšení ceny projektu a toho stínového mýtného, aniž by stát měl dostatečné nástroje k tomu, aby mohl řídit tady toto riziko.

Ukazuje se, že také ta diskuse, jestli 125 miliard je ve stálých cenách, nebo v cenách běžných, se stala také velmi užitečnou, a nakonec ten finanční model prokázal, že 125 miliard Kč je skutečně v cenách stálých přepočtených k tomu roku 2001. V cenách běžných podle předpokladů inflace by tato částka byla až 180 miliard a v tom druhém finančním modelu 205 miliard.

Další zvýšení plateb státu, které jsme také chtěli ze smlouvy odstranit, bylo, že společnost byla - nebo podle ustanovení této smlouvy inkasovala i při nulovém provozu na dálnici 10% inkaso zisku, což nám připadalo nemravné, a trvali jsme na tom, že pokud tato dálnice nebude uvedena do provozu, tak je jaksi minimálně od toho zhotovitele přiměřené, aby neinkasoval zisky. Samozřejmě by se platily všechny poplatky a další platby tak, aby společnost je nenesla jen na své tíži, ale dividendy a zisky pokládáme za nepříliš mravné požadovat.

K našemu překvapení finanční model, který předložila 25. března projektová společnost, byl ještě horší, než byl finanční model, který jsme kritizovali. Tento finanční model dokonce určoval, že většina těch plateb se odehraje v první třetině trvání smlouvy během deseti let, což je pro Českou republiku samozřejmě velký nápor. Zejména se dosáhlo toho, že byla prolomena ta hranice 10 miliard platby za každý - rok, myslím, že okolo roku 2012, a to trvání pět let po sobě, což si myslím, že bylo velmi v rozporu s tím, jak se postupovalo při uzavírání smlouvy k tomu, aby tyto platby nepřesáhly 5 miliard každý rok, protože nebudeme stavět pouze tuto dálnici.

Další vážný problém, který se ukázal při projednávání, byla skutečnost, že skutečný rozsah stavby oproti tomu předpokládanému před rokem se zvýšil. Je to zejména tím, že se území lépe poznalo, protože původní odhady se dělaly na základě studie a nyní projektová dokumentace pro územní řízení a někde i pro stavební řízení ukázala, že ta stavba, tak jak byla předpokládána, je poddimenzována a pravděpodobně za všechny ty tři fáze, kdy se jednalo o zvýšení asi 8,5 miliardy Kč, přičemž v té fázi 2 a 3 je ta situace ještě velmi nejasná, protože tam skutečně v některých částech není ještě zpracována studie nebo není projektová dokumentace pro územní řízení. To znamená, že se pohybujeme stále ještě ve studijních podkladech. Těch 8,5 miliardy Kč bychom platili mimo stínové mýtné okamžitě z rozpočtu. Na to není rozpočet připraven. Myslím si, že naše úsilí směřovalo k tomu, aby na těchto rizicích se podílel také zhotovitel. Tam jsme bohužel nedosáhli narovnání, pouze takových vágních slibů, ale do formulace právní ve smlouvě se nám nepodařilo zakotvit, že zvýšený rozsah stavby nebude mít vliv na celkovou cenu díla.

Stanovení realistických termínů pro předávání území nezbytného pro výstavby dálnice. Zde mohu říci, že projektová společnost byla připravena se podílet na přípravě území, zejména v získávání pozemků, které jsou mimo dosah státu. Zejména jsou to ty pozemky, které jsou v konkursním řízení některých společností. Tam myslím jsme dosáhli poměrně vytyčení velkého prostoru pro budoucí dohodu a toto ustanovení si myslím, že by nebyl tak velký problém. Zejména byla výhoda to, že jsme oddálením podpisu nebo výkonu té smlouvy dosáhli zhruba 8 měsíců odkladu a za tu dobu se podařilo získat kontrolu nad 82 % - poslední stav je 82 % z té stavby, která bude připravena nebo je připravena do soutěže na podzim letošního roku a měla být zahájena a bude zahájena samozřejmě v říjnu, nebo tou soutěží v říjnu letošního roku. Takže tam jsme získali kontrolu nad tou první fází, to je nesporně také výhoda, kterou jsme dosáhli.

Myslím, že komentovat další důvody, proč jsme trvali na vyjednávání, není nutné. Opakoval bych opakoval jen to, co je psáno. Jistě naše zásada byla, aby se podmínky této smlouvy blížily podmínkám, které jsou obvyklé v Evropě u podobných projektů, a tam je zcela zřejmé, že pokud nejezdí po této dálnici vozidla, a tudíž ta dálnice nespojuje bod A a bod B, v našem případě Lipník nad Bečvou a státní hranici České republiky a Polska za Bohumínem, a nejezdí auta po celé délce 82,5 km, tak bychom neměli platit další náležitosti společnosti, jako jsou dividendy, zisk atd., což jsem již uvedl.

V části 2 této zprávy se popisuje stávající stav přípravy a její výstavba po úsecích. Je zřejmé, že tato rozpracovanost celé stavby se zlepšila po těch osmi měsících, získala se větší kontrola nad územím, dosáhlo se získání více územních rozhodnutí o stavbě, což je základní předpoklad pro to, abychom mohli efektivně vykupovat pozemky ve veřejném zájmu. Zůstávají pouze zatím neznámé pro nás některé úseky, zejména úsek 5, 6, a to jsou úseky, které vedou okolo Hladkých Životic, Bělotína, to jsou úseky, které jsou spíše pouze ve studijním provedení, a pro nesouhlas místních samospráv nebylo zatím dosaženo územního rozhodnutí. Zde některé z vás mohu možná potěšit tím, že jednání s těmito starosty probíhají pozitivně, nebudou už činěny překážky pro zahájení územního řízení. Došli jsme k dohodě a věřím, že i tyto úseky budou připraveny tak, abychom mohli získat územní rozhodnutí a zahájit výkupy i ve veřejném zájmu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP