(11.40 hodin)
(pokračuje Vymětal)

A také je třeba připomenout, že lze právem předpokládat, že nerealizace této dálnice způsobí katastrofální sociálně ekonomické důsledky pro Moravskoslezský kraj.

Snad bych jen řekl ostatním kolegům, že analýza profesora Zahradníka visí na serveru Sdružení pro obnovu a rozvoj Moravskoslezského kraje, můžete se s ní všichni podrobně seznámit.

Teď bych se vrátil trochu k historii. Výstavba této dálnice není ani rok stará, ani tři roky stará, její výstavba se už plánuje více než deset let, takže zcela určitě to není nic nového. Ta současná příprava realizace probíhala od března 2001 do června 2002, tedy to trvalo celkem 15 měsíců, a zahájení stavby mělo být provedeno v srpnu loňského roku. Zahájeno nebylo nic, protože po volbách na sliby vlády a ČSSD nebyl čas, ustavila se vládní koalice a jejím výsledkem byl ministr dopravy a spojů v té době, dnes už pouze ministr dopravy Šimonovský. Pod tímto novým panem ministrem dopravy, musím říci - a on to koneckonců přiznal - začalo mnohaměsíční studování podkladů realizace novým týmem ustaveným novým panem minstrem místo toho, aby pokračoval v práci dosavadní přípravný tým, byť s novými úkoly, které mu uložil nový ministr. Samozřejmě, že to byla mnohaměsíční náročná práce, a hlavně se nestavělo. V průběhu k problému zasedla vláda v listopadu, jak zde už bylo řečeno, a rozhodla o zahájení jednání o úpravě realizační dohody. Jednání měla být ukončena, a tak to bylo i smluvně zakotveno, do konce února letošního roku. Pořád se nic nestavělo. Dnes už víme, že pan ministr dopravy tento termín nesplnil a navíc, jak bylo řečeno veřejně na semináři hospodářského výboru, ještě 3. března, tedy dávno po termínu, vznesl další požadavky Ministerstva dopravy na zhotovitele.

Pan ministr zde dnes ještě připomněl jednu závažnou věc, že i on jako jeho Ministerstvo dopravy požádal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, aby posoudil celou tuto smlouvu, zejména stanovenou cenu. Je dost podivné, když stát má stavět státní dálnici za ve svém konci státní prostředky a někdo má zkoumat, jestli je ohrožena hospodářská soutěž. Navíc pokud jde o zkoumání ceny, koneckonců máme zkušenosti, že to úřadu může trvat rok a léta, než dojde k nějakému výsledku. Hlavně se nebude stavět dálnice.

Pan ministr zde hovořil, když informoval o jednáních mezi zhotovitelem a Ministerstvem dopravy, jaké věci se chtěly, co se podařilo a nepodařilo, tak mluvil také o tom, že jeho vláda a jeho ministerstvo chtělo, aby ve smlouvě byla zakotvena fixní cena výstavby dálnice plus 30 let jejího provozování, a hovořilo se o částce 125 mld. Kč. Nevím, jestli to byla první mezinárodní smlouva, kterou pan ministr Šimonovský držel v ruce - ale pane ministře, v jakékoliv mezinárodní smlouvě, kterou byste chtěl uzavřít dnes v nějaké částce a chtít do ní zakotvit, že tato částka bude platit za 30 let, tak se vám každá protistrana vysměje. To je prostě nesmysl.

Do vlády 19. března šel pan ministr dopravy s požadavkem odložit konečné rozhodnutí vlády na konec května 2003 a protáhnout tak jednáním se zhotovitelem. Koneckonců tak o tom informoval i na semináři v hospodářském výboru. Naštěstí v tomto případě vláda nevyhověla tomuto návrhu, a naopak uložila ministru dopravy předložit konečný návrh realizační dohody do 31. března. Z průběhu těchto jednání bylo stále jasnější, že je snaha ministra dopravy o ukončení a zrušení dosavadních příprav výstavby, což se také stalo usnesením vlády z 31. března, o jehož důvodech se ovšem ve zprávě nic nedozvídáme.

Chci zde prohlásit, že nejsem žádným agentem firmy Housing & Construction, ale jsem tvrdým zastáncem co nejrychlejší výstavby této dálnice, která je tak důležitá pro Moravskoslezský kraj. Všechny tyto kroky ministra dopravy ovšem ve mně vyvolávají dojem, že z mně neznámých důvodů dělá vše pro to, aby se výstavba dálnice oddálila, zkomplikovala, a tedy nerealizovala. No, možná že by se nějaké ty důvody našly, ale v každém případě to svědčí o odpovědnosti a chování ministra dopravy k úkolům a prioritám vlády. A bohužel vláda mu to baští.

Je zcela logické, že jsem při rozpravě o programu 12. schůze sněmovny navrhl vzhledem k tomuto stavu zařazení nového bodu "Informace vlády o zajištění výstavby dálnice D 47" a o čekával jsem tedy, že v této zprávě vláda vysvětlí důvody svého rozhodnutí o ukončení všech dosavadních přípravných prací a sdělí nový věcný a časový harmonogram zajištění výstavby. To sněmovna schválila, ale poté neschválila celý program. Organizační výbor, jak víme, na tuto schůzi už tento bod zařadil. Očekával jsem tedy od vlády odpovědi na otázky, které jsou v názvu toho bodu, který máme zařazen, ale jak vidět marně. Nevím, jestli vláda 31. března rozhodla tak, jak rozhodla, bezdůvodně, nebo jen tak, aby naštvala občany Moravskoslezského kraje, nebo skočila na lep ministru dopravy. Nevím to dosud. Písemný materiál, který jsme dostali, o tom nic neuvádí, stejně jako neuvádí, jakou má vláda představu o dalších krocích, které povedou k urychlení výstavby dálnice. To se snad dovídáme, že má být projednáno ve vládě do konce dubna, a ministr dopravy zde říkal, že už snad je to připraveno. Je konec dubna a vláda snad na některé ze svých příštích schůzí bude tento materiál projednávat.

Z toho tedy pro mne vyplývá, že vláda rozhodla, aniž měla jasno, jak bude dál postupovat v jedné, jak tvrdí, ze svých priorit. To prohlašuje. Není koneckonců dodnes jasné financování, a bylo zde také hovořeno, jsou pouze uvažované formy - dluhopisový program, návrh zákona jsme dostali, půjčka od Evropské investiční banky, využití kohezních fondů EU. Není tedy jasný čas pro zajištění financování a nejsou ani jasné náklady spojené se zvolenou formou financování. Ona každá něco stojí. Nevíme, jestli zajištění financování bude trvat rok nebo dva roky. Sice tady pan ministr říkal, že snad by se to mohlo koncem roku, ale snad samozřejmě není žádná jistota. U Evropské investiční banky to klidně může trvat dva roky.

Pokud jde o cenu dálnice, ve zprávě, kterou jsme obdrželi, ministr dopravy uvádí - a koneckonců to dnes tady zopakoval pro ty, kteří si to už nepamatovali ze zprávy - že platby státu na výstavbu dálnice v žádné z variant nepřesáhnou 80 mld. Kč. Tak to si nejsem vůbec jist, protože ani dnes samozřejmě, když neznám formu financování, nemohu znát náklady, úrokové sazby atd. Pokud bychom ovšem přičetli k této částce 80 mld. Kč, kdybychom ji vzali jako základ, náklady na 30 let provozování a údržby dálnice, potom bychom možná dospěli k číslu 120 mld., a potom už mi není vůbec jasné, proč se dálnice už dávno nestaví podle původního projektu, když se vlastně nic neušetří.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP