(11.50 hodin)
(pokračuje Vymětal)

A poznámka ještě k tomu. Pokud by výstavba dálnice D 47 pod vedením vlády měla probíhat stejně tak jako výstavba Jaderné elektrárny Temelín, jejíž dva bloky už běží na plný provoz, jistě jsme všichni rádi po 17 letech, tak kdybych to chtěl možná srovnat se stejným systémem, pokud by se cena výstavby a stavby vyvíjela stejným způsobem a výstavba ve stejném čase, tak dálnice bude stát 200 miliard a dostavěna bude v době, kdy já i pan ministr budeme dávno mrtví. (Poslanec Kraus mimo mikrofon: To mi vadit nebude.) Jak říká tady pan kolega Kraus, to mu vadit nebude. Mně to vadit bude a občanům Moravskoslezského kraje zcela určitě ano.

Protože tedy není jasné financování, logicky není jasná realizace staveb, délka výběrových řízení, vyvolává ve mně úsměv to, co říkal pan ministr dopravy, že v říjnu chtějí zahájit u první stavby výběrové řízení, a myslí si, že ho do konce roku ukončí. To snad, pane ministře, nemyslíte vážně. Jste velký optimista. Já tomu prostě nevěřím. Nejsou jasné výkupy pozemků, vůbec všechny přípravné práce.

Takže z těchto kroků, co Ministerstvo dopravy pod vedením nového ministra dopravy dělá, docházím k závěru, že ministr dopravy těmi svými kroky dosáhl svého - místo aby urychlil realizaci, jsem přesvědčen, že podnikal a podniká všechny kroky, aby výstavbu odložil, zpomalil a zkomplikoval.

My jsme od pana ministra zejména v hospodářském výboru dostali řadu materiálů a dokumentů, dokonce i v tak tlusté sloze, stále to roste. Snad ministr dopravy si myslí, že si to ani nepřečteme, chce nás zahltit informacemi, abychom to, co potřebujeme vědět, se vůbec nedověděli. Nicméně jsem tam přece jenom našel jeden zajímavý dokument.

Já jsem si, pane ministře, prošel všechny ty papíry a našel jsem dokument, který tady mám v ruce jak v originále, tak v překladu, který ukazuje, že již 9. prosince loňského roku jednal pan ministr dopravy ve věci financování D 47 s viceprezidentem Evropské investiční banky panem Rothem, což svědčí podle mého názoru o neserióznosti ministra dopravy ve vztahu k jednání s firmou Housing and Construction, a už v té době, jak vidět, směřoval k ukončení vztahů a nové, jiné přípravě realizace výstavby. Přesto ještě další měsíce tahal vládu a sněmovnu za nos a dokazoval a koneckonců dneska znovu zopakoval, jak intenzivně jednal s firmou Housing and Construction.

Bohužel vláda na tuto hru ministra dopravy přistoupila, a protože si zřejmě teď už neví rady, tak podle známého principu "nevíš-li si rady, ustav komisi", zřídila řídící a koordinační výbor v čelem s ministrem dopravy samozřejmě a pracovní skupinu v čele s jeho náměstkem, což je zcela jistě geniální způsob, jak zakrýt kolektivní vinou neschopnost zabezpečit tuto prioritu. Anebo je to opět způsob, jak realizaci výstavby D 47 nadále komplikovat. Já bych rozuměl tomu, kdyby - na rozdíl od kolegy Sýkory - kdyby vláda například ustavila zmocněnce vlády pro tuto významnou stavbu, který by byl osobně vládě zodpovědný, a k němu zřídila kontrolní komisi. Tomu bych rozuměl., ale to vláda neudělala.

Ministr dopravy se tady dušuje a pan premiér to potvrdil ještě, že by realizace měla být ukončena o rok dříve, v roce 2008, pan ministr dokonce v médiích prohlásil, že dává všanc svou funkci, pokud se dálnice o rok dřív nepostaví. - Jenže v té době, pane ministře, už dávno nebudete ve funkci, takže tato garance je směšná.

Z výše uvedených důvodů považuji postup ministra dopravy za velký podvod na vládu, která si to nechala líbit, za podvod na Poslaneckou sněmovnu, která žádá marně o urychlení výstavby dálnice D 47, a za velký podvod na Moravskoslezský kraj s nedozírnými důsledky pro jeho občany. Jsem přesvědčen o tom, že jsou dostatečné závažné důvody k tomu, aby - já se dívám, jestli za mnou nesedí pan premiér; bohužel ho to asi nezajímá - aby byl ministr dopravy na návrh předsedy vlády prezidentem republiky odvolán z funkce za opakované závažné neplnění svých úkolů, po vzoru vlády, která ze stejných důvodů prosadila odvolání velké vysílací rady, a tak mi jistě pan premiér i vláda budou velmi dobře rozumět.

V tomto duchu, dámy a pánové, v podrobné rozpravě navrhnu usnesení Poslanecké sněmovny, které bude směřováno ke konstatování, že vláda zřejmě nehodlá naplňovat usnesení Poslanecké sněmovny číslo 182 z 29. listopadu loňského roku k urychlení výstavby dálnice D 47; na vládu, aby na květnovou schůzi Poslanecké sněmovny předložila k projednání časový a věcný harmonogram jednotlivých kroků postupu zajištění výstavby dálnice a návrh na odvolání ministra dopravy z funkce.

K druhému bodu - protože je otevřena spojená rozprava, dovolte mi několik slov k vyšetřovací komisi. Pokud se Poslanecká sněmovna domnívá, že je vhodné k této záležitosti zřídit vyšetřovací komisi, domnívá se, že by mohla odhalit některé skutečnosti, které ještě nejsou známy nebo ve kterých by orgány, které šetří tuto kauzu, různé orgány, nemohly dospět k nějakému závěru, tak to respektuji plně, ale myslím si, že by tato komise měla řešit především skutečnosti, které se rozhodovaly od června loňského roku do března letošního roku, aby se prokázalo či neprokázalo, jak Ministerstvo dopravy se snažilo naplnit usnesení vlády, usnesení Poslanecké sněmovny, svou prioritu a potřeby Moravskoslezského kraje, republiky i Evropy.

Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Karlu Vymětalovi, který vystoupil v obecné rozpravě. Dalším přihlášeným do této sloučené obecné rozpravy je pan poslanec Jaromír Schling, kterému tímto uděluji slovo. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaromír Schling: Paní předsedající, dámy a pánové, projednáváme záležitost, která, ač se jedná o stavbu, se stala politikem. Už to není záležitost technická, organizační, finanční, už je to skutečně politikum. Bohužel ke škodě především severomoravského regionu, ale i ke škodě celé této země. O mnohých důsledcích toho kroku, tj. ukončení smlouvy s projektovou společností, tady již mluvili předřečníci. Přesto mi dovolte, abych se poměrně obšírně k té věci vyjádřil.

Především chci říct, že skutečně to, co dnes projednáváme, nelze hodnotit jinak než jako selhání Ministerstva dopravy. Po řadu měsíců jsme byli v hospodářském výboru i na jiných fórech i v usneseních vlády ujišťováni o tom, že projektová společnost je připravena ustoupit v některých věcech, že se vedou jednání, že se smlouva s projektovou společnosti zdokonalí, že stavba bude pokračovat bez jakéhokoliv zdržení. Nehovořilo se o ukončení smlouvy. Čili Ministerstvo dopravy nesplnilo úkol, který opakovaně v usneseních vlády dostalo, a vláda prostě na základě výsledků jednání, která vedlo Ministerstvo dopravy, a možná i na základě velmi nekvalitních informací, které dostala od Ministerstva dopravy, prostě rozhodla o ukončení smlouvy. Že ty informace byly neúplné a jednostranné, to se pokusím dokázat i na základě té zprávy, kterou jsme dostali my, která je jistě mnohem stručnější než materiál, který projednávala vláda, ale který nepochybně svým duchem je stejný.

V posledních měsících, a nehovořím tady o tom poprvé, se tato záležitost skutečně stala terčem až neskutečného ostouzení. Například hovořilo se o tom, že stavba bude stát 200 miliard, a různé podobné částky padaly - stavba. Je to samozřejmě lež a ti, kteří to říkali, to zřejmě věděli. Ministerstvo dopravy nevystoupilo oficiálně, aby dementovalo takovéto dezinformace.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP