(14.10 hodin)
(pokračuje Tlustý)

Služby v oblasti telekomunikací, služby v oblasti nemovitostí, zpracování dat a související služby, výzkum a vývoj, služby právní, účetnické, vedení účtů, daňové poradenství, služby telekomunikací, reklamní služby, zprostředkovací služby v oblasti zaměstnanosti a služby s tím související, služby pátrací a služby bezpečnostních agentur.

Vidím v řadách vládní koalice jistý neklid z toho dlouhého předčítání, ale vaše trpělivost není nic ve srovnání s trpělivostí obyvatel a s důsledky, které tento váš návrh obyvatelům České republiky přinese. (Potlesk.)

Dovolte mi velmi stručně dokončit seznam: Tabákové výrobky, textilní výrobky, konfekční výrobky, usně, galanterní a sedlářské výrobky, dřevo upravené a výrobky ze dřeva, ostatní nekovové výrobky, kancelářské stroje, počítače, nábytek atd. atd.

A toto všechno jste právě, vážené kolegyně a vážení kolegové, rozhodnutím této Poslanecké sněmovny zdražili o 17 %. Moje paměť nesahá tak daleko, abych si vzpomněl, kdy naposledy si ve svém životě pamatuji, že by tolik zboží a tolik výrobků a tolik služeb bylo jednorázově rozhodnutím politické reprezentace zvýšeno o 17 %. (Potlesk.)

Jak jsem řekl v úvodu, zaplatíme to všichni dvakrát. Za prvé v cenách uvedeného zboží, výrobků a služeb, za druhé v negativním důsledku na hospodářský rozvoj této země, protože zdražení všech těchto služeb a všech těchto výrobků se samozřejmě projeví negativním vlivem na další rozvoj této země. Je to další zátěž na bedra našich občanů a našich podniků.

Obávám se, že jste, vážené kolegyně a vážení kolegové, nedomysleli katastrofické důsledky kroku, který jste tady právě touto sněmovnou prohlasovali. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: O slovo nyní požádal pan ministr financí, poté předseda poslaneckého klubu KSČM kolega Kováčik. Vystoupení pana ministra otevře rozpravu, takže mohu udělit slovo i dalším osobám, které nemají přednostní právo vystoupit.

(Ministr Škromach z místa: Bod je uzavřen.)

Pane ministře Škromachu, nepokřikujte na mě, pan ministr vystoupí. Poznámku beru, nicméně v tomto smyslu přece jen byste na mne neměl pořvávat. Děkuji. (Smích v sále.)

Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane místopředsedo, dámy a pánové, chtěl bych poukázat na několik základních skutečností, které pan předseda Tlustý ve svém vystoupení nezmínil.

Především základní sazba daně z přidané hodnoty ve výši 22 % byla stanovena v době, kdy byla ODS nejsilnější vládní stranou, byla součástí vládní koalice a měla předsedu vlády. (Potlesk.) Tato sazba byla navržena ODS, tehdy ministrem Kočárníkem, v rámci nové daňové soustavy. Pokud by ODS neměla v úmyslu základní sazbu daně z přidané hodnoty stanovit ve výši 22 %, pak měla plnou možnost a v té době i dostatečnou sílu v této Poslanecké sněmovně, aby navrhla např. sazbu 17 nebo 16 %. Byla to základní sazba daně z přidané hodnoty a tehdy ODS ji stanovila ve výši 22 % a u celé řady zboží a služeb občané od této doby platí 22procentní sazbu. To je fakt číslo jedna.

Fakt číslo dvě. Možná si vzpomenete, seděli jsme tady v této Poslanecké sněmovně loni na podzim. Tehdy vláda přišla s návrhem, který směřoval k tomu, aby se učinil první krok ve sbližování sazeb daně z přidané hodnoty. Tehdy jsme navrhovali, aby se snížená sazba zvýšila na 7 % a základní sazba aby se snížila na 21 %. Cílem tohoto návrhu bylo předejít tomu, abychom museli následně skokově řešit přeřazování zboží a služeb z pětiprocentní do dvaadvacetiprocentní sazby. Naším cílem bylo tomuto zabránit a minimálně v první fázi o tři procentní body tento rozdíl snížit. Byla to tehdy právě ODS, která svými hlasy zabránila tomu, aby k tomuto sblížení sazeb v České republice došlo. To je fakt číslo dvě. (Potlesk.) Kdyby k tomuto sblížení došlo, tak se zde pan předseda Tlustý dnes nemusel pohoršovat nad 17procentním rozdílem, který v tuto chvíli vznikl, mohl se zde pohoršovat nad rozdílem, který byl daleko nižší, a občané mohli ušetřit finanční prostředky. (Potlesk.)

Fakt číslo tři. Tato změna není nic překvapivého. Je to věc, která je dlouhodobě projednávána, je debatována v odborných kruzích, byla debatována v rámci přístupového jednání České republiky o vstupu do Evropské unie, je součástí nového zákona o dani z přidané hodnoty a dlouhodobě vláda avizovala záměr v roce 2004 přesunout zboží a služby ze snížené sazby do základní sazby a o této věci předem informovala i občany České republiky. Není to žádný překvapivý krok a v žádném případě to také není překvapivý krok pro poslance ODS, protože to byla v minulosti i ODS, která uvažovala a předkládala návrhy na to, aby se snížily přímé daně a výpadek na příjmové stránce státního rozpočtu v oblasti přímých daní se kompenzoval právě zvýšením daní nepřímých. (Potlesk.)

Skutečnost číslo čtyři. Tato změna, kterou v tuto chvíli schválila Poslanecká sněmovna, je součástí záměru vlády České republiky na konsolidaci a stabilizaci veřejných rozpočtů v příštích třech letech. My programově, cíleně a v každém okamžiku usilujeme o to, abychom stabilizovali situaci českých veřejných rozpočtů, a toto opatření je významnou součástí snahy o tuto stabilizaci, snahy o zpomalování tempa zadlužování České republiky, snahy o to, aby se deficity veřejných rozpočtů v příštích letech snížily na přijatelnou mez. Toto opatření je součástí snahy vlády zvýšit příjmy veřejných rozpočtů a stabilizovat veřejné finance.

Děkuji. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Jestli pan předseda Kováčik umožní s faktickou poznámkou vystoupit panu poslanci Tlustému, a potom samozřejmě on. Prosím.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Dámy a pánové, dovolte mi uvést tyto faktické údaje.

Za prvé. ODS zařadila vámi přeřazované položky do sazby pět procent. To je naprosto nepochybné, a pokud by chtěl někdo obviňovat ODS z toho, že vymyslela jinou sazbu, tak by musel ve svých obviněních jít až ke starým Arabům za to, že vymysleli arabská čísla.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP