(15.40 hodin)
Místopředseda PSP Ivan Langer: O slovo nyní požádal předseda poslaneckého klubu ODS pan Vlastimil Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi pokusit se vyvrátit některé nepravdy, které jsou tady opakovaně šířeny o vztahu Občanské demokratické strany k výstavbě této dálnice a k výstavbě všech ostatních dálnic.
Za prvé mi dovolte zopakovat už po mnohokráte, že ODS podporuje výstavbu dálnic, a to nejenom slovy, ale že ji podporovala konkrétními činy, neboť rychlá a úspěšná výstavba dálnice z Prahy přes Plzeň do Rozvadova se uskutečnila právě v dobách, kdy Občanská demokratická strana se podílela na vládě. To za prvé. My stejně tak jako výstavbu D5, D5 podporujeme i výstavbu D47 a nikdy jsme neřekli nic proti faktu, že dálnice být postavena má.
Za druhé mi dovolte připomenout, že to byli právě poslanci ODS, kteří upozornili na to, že původní záměr vlády, vlády minulé, vystavět tuto dálnici na základě objednávky v soukromé instituci, objednávky, která měla být uskutečněna bez výběrového řízení, by to znamenalo ztrátu pro Českou republiku v rozsahu desítek miliard korun, a že tato argumentace nakonec dovedla stávající vládu k tomu, aby původní nešetrný způsob nakládání s penězi našich občanů byl zrušen.
Naše dnešní argumentace je velmi podobná minulé. Nezpochybňujeme fakt výstavby dálnice. Pouze říkáme, že vláda se dopouští ekonomické a taktické chyby, když v situaci, kdy sama přesně neví, kolik tato dálnice bude stát, zveřejněním a vydáním dluhopisů v naprosto přesném rozsahu dává celému trhu, všem stavebním firmám informaci o tom, kolik je připravena utratit, a tím způsobuje, že se cena k této avizované částce nakonec přiblíží. To je ekonomicky nerozumné. Domníváme se, že to je ze stejného arzenálu této vlády jako zvýšení cen, které předvedla před několika desítkami minut. Je to nešetrné ke kapsám našich daňových poplatníků, bude to znamenat zbytečné náklady, které by nemusely být vydány, kdyby vláda vládla kompetentně.
Děkuji za pozornost. (Potlesk v části sálu.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: O slovo požádal ještě jednou pan ministr dopravy. Prosím.
Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane místopředsedo, dámy a pánové, rád bych odpověděl na ty obavy.
Tady skutečně je zakořeněna, a už jsem to slyšel v rozpravě o mém odvolání před zhruba třemi nedělemi nebo čtrnácti dny, představa, že skutečně investor, kterým je stát, si počíná velmi primitivně a je to začátečník. Samozřejmě nebudeme poptávat tuto stavbu - zde je 47 miliard, a prosím pěkně, nabídněte nám, kdo to postaví. Celá tato akce je rozdělena do osmi staveb a jednotlivé stavby budou poptávány a samozřejmě to, co je ve 47 miliardách, jsou náklady také na výkupy pozemků, jsou tam náklady, které jsou rezervní, které vůbec nebudou poptávány nebo nemohou být součástí vlastní výstavby. Takže ujišťuji, že stavební náklady, které budou součtem stavebních nákladů obsažených ve veřejných soutěžích, budou podstatně menší než 47 miliard, a jsem ochoten se znovu vsadit s některým chodcem o tom, že budou velmi blízké 30 miliardám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře.
Kolegyně a kolegové, tajně jsem doufal, že bychom přece jen půlhodinku do interpelací mohli strávit společně ještě nějakým třetím čtením, které bude velmi krátké. Nicméně dokázali jsme významnou část pauzy zaplnit debatou na téma "dálnice D47" a v tuto chvíli si myslím, že by nebylo smysluplné zahajovat žádné třetí čtení. Zůstávají nám tedy na středu příští týden a pokusme se prosím udělat vše pro to, abychom ve středu náš program zvládli celý.
V tuto chvíli přerušuji jednání sněmovny do 16 hodin, kdy budeme pokračovat ústními interpelacemi na předsedu vlády, resp. vládu České republiky.
(Jednání přerušeno v 15.45 hodin.)
***