(9.50 hodin)
(pokračuje Palas)

Myslím si, že je to další krok ke stabilizaci trhu s půdou a umožnění našim zemědělcům půdu nabývat.

Takže věřím, že jsem tímto způsobem vysvětlil, jak vláda, ale také my poslanci v této sněmovně se snažíme stabilizovat zemědělce, umožnit mu jakýmsi předkupním právem nabývat půdu za velmi - podtrhuji velmi - výhodných podmínek.

Ještě mi dovolte několik slov k těm třem základním bodům, které zde přednesl pan poslanec Kučera. On zde hovořil o nestabilitě na půdě, o nestabilitě na trhu a o existenční nestabilitě. Co se týká nestability trhu, souhlasím s tím, že stabilita trhu pro zemědělce může vzniknout tím, že se zemědělci budou sdružovat do odbytových družstev. My v rámci dotačního systému podporujeme a podporovali jsme sdružování do odbytových center, podporovali jsme vznik odbytových center. V této chvíli v rámci dotačního systému se snažíme zvýhodnit ta odbytová centra, která společně se zemědělci své produkty odbytují přes odbytová centra. Tento dotační systém prostě je takto nastaven. Nesouhlasím s panem poslancem Kučerou v tom, že jsme zavedli kvóty a že je to v rozporu s jakýmsi evropským trendem. Myslím si, že naopak, že naše dotační politika minimálně tři roky je v kontextu s dotační politikou EU a naše dotační politika zhruba v 90 % je shodná s dotačním systémem EU. V této chvíli pouze ten systém dopilováváme a aplikujeme další prvky dotačního systému Evropské unie.

Existenční nestabilita v zemědělství je vždycky. Zemědělství je podnikání svým způsobem výjimečné. Je výjimečné v tom, že je ovlivňováno klimatickými podmínkami. Když není sucho, je povodeň, prostě je to tak, zemědělství je prostě takové obecně, nejen u nás v našem státě, ale všude v Evropě. Je to velmi rizikové podnikání, kdy banky velmi obezřetně půjčují nebo se dívají na resort zemědělství jako takový, i banky pokládají resort zemědělství za velmi rizikový. My se snažíme v této chvíli nepříznivou situaci v resortu zemědělství, která nastala ať už povodněmi, nebo meziročním poklesem cen o 9,5 % za loňský rok a dalším poklesem cen v tomto roce - chci jen říci, že půldruhého roku je index cen zemědělských výrobků na 86 %, ceny klesly výrazným způsobem, a samozřejmě také zaorávky 300 ha, to vymrznutí, které postihlo naše zemědělce, jsou další ztráty, představují jen v těch přímých nákladech 1,2 mld. Hledali jsme mimořádné zdroje, abychom mohli kompenzovat aspoň zčásti ztrátu, která meziročně vznikla, a ta ztráta je 6,3 mld Kč. Našli jsme zdroje v objemu 3,4 mld.

Já a někteří další poslanci bychom chtěli předložit určité legislativní změny na této schůzi, abychom mohli poskytnout našim zemědělcům prostředky v celkovém objemu 3,4 mld. Z tohoto pohledu bych chtěl i pana poslance Kučeru požádat, aby byl nápomocen tomu, aby tyto legislativní změny prošly, abychom mohli transfer těchto mimořádných finančních prostředků našim zemědělcům poskytnout.

V této chvíli vedeme jednání s Ministerstvem financí z pohledu rozpočtu příštího roku, kde vytváříme jakýsi rámec kapitoly Ministerstva zemědělství tak, aby naši zemědělci mohli obstát v konkurenci po vstupu do Evropské unie. Já jsem pevně přesvědčen, že se mi to podaří.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Kdo se dále hlásí? Vidím přihlášku pana kolegy Miloslava Kučery a uděluji mu slovo.

 

Poslanec Miloslav Kučera: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, protože okruh diskutujících je velice úzký a blíží se rozhodující hlasování, nemohu, než vystoupit a reagovat na slova pana ministra zemědělství. Zdůvodňoval nám zde, že vláda vlastně tuto situaci nestability našich zemědělců řeší, a řekl i čím. Zdůvodňoval to dvěma cestami. Velmi zvýhodněný nákup státní půdy pro zemědělce - a já to popíšu jednoduše. Trvá to už téměř osm let a tímto prodejem státní půdy, velice zvýhodněným, na třicetileté splátky, se podařilo za tu dlouhatánskou dobu prodat několik málo desítek tisíc hektarů z jednoho prostého důvodu - že zemědělci pořád i tyto třicetileté splátky musejí platit ze zisku zcela nekompromisně po zdanění.

Druhou cestou, kterou zde říkal, je, že vláda připravuje jakousi půdní banku přes PGRLF a bude podporovat půjčky od komerčních bank úhradou úroků. Tuto cestu také známe. Já bych zde jménem vás všech k vašemu rozhodnutí požádal pana ministra zemědělství, aby na základě disponibilních zdrojů, které PGRLF na toto dá, zde řekl jasnou kalkulaci, kolik pravděpodobně podpor se na tento účel v jednotlivých letech dá a za kolik let je možné v ideálním případě takto nakoupit našimi zemědělci dva až tři miliony hektarů zemědělské půdy. Pokud to nebude smysluplné, tak se, prosím vás, rozhodněte, podpořte tento návrh, nechte ho projít do druhého čtení. Odstraníme tam tu jednu nedokonalost a můžeme zemědělcům nabídnout, aby si svoji stabilitu vyřešili sami.

Moc tedy prosím prostřednictvím pana předsedajícího, aby pan ministr by ve své odpovědi zcela konkrétní a vyčerpávající a vy jste se na základě toho mohli objektivně rozhodnout, kudy vede cesta pro naše zemědělce a jejich přežití po našem vstupu do EU. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Pan ministr bude reagovat a já mu k reakci uděluji slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Pane předsedající, dámy a pánové, pan poslanec Kučera mě vyzval, abych sdělil některé věci. Ta diskuse je naprosto legitimní. Tedy k prodeji půdy prostřednictvím PGRLF, tedy té speciální instituce, kterou jsem popsal, chci říci, že předpokládáme, že podpora půdy bude představovat zhruba 500 mil. ročně prodeje půdy. To znamená, že chceme trh podpořit touto částkou z prostředků PGRLF. To je konkrétní odpověď.

Ještě bych chtěl reagovat, pokud mám slovo, na to, že již osm let prodáváme státní půdu. Zákon o prodeji státní půdy, to znamená zákon 95, není v platnosti osm let. Půda se prodává zhruba tři roky s tím, že v letošním roce má Pozemkový fond úkol a cíl prodat 74 tisíc hektarů zemědělské půdy. Je předpoklad, že se prodá půl milionu hektarů, 500 tisíc hektarů státní půdy. Můžeme si udělat nějaký sčot, za jakou dobu by státní půda měla být prodána. Kapacita Pozemkového fondu je nastavena tak, aby těch 74 tisíc hektarů se v letošním roce prodalo. Mechanismus prodeje jsem zde popsal, to znamená třicetileté splátky s tím, že zemědělci, kteří pracují na půdě, mají předkupní právo.

A ještě mi dovolte jednu poznámku. Používá se velmi laciný argument, ale ten nezaznívá jen ve vystoupení pana poslance Kučery, ale i některých představitelů agrárního sektoru, že je zde masově v tisíci hektarech vykupována zemědělská půda zahraničními subjekty. Prosím, není tomu tak. Samozřejmě jsou zde případy, kdy přes třetí osoby se nakupuje zemědělská půda, ovšem to je věc velmi těžce postižitelná, takže odmítám argument, že by se masově vykupovala česká státní zemědělská půda cizími subjekty.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Kdo se další hlásí do rozpravy? Žádnou přihlášku nevidím, rozpravu tedy končím.

Dávám možnost vystoupit se závěrečným slovem nejprve panu navrhovateli, poté panu zpravodaji, a pak přikročíme k hlasování.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP