(15.20 hodin)
(pokračuje Frank)
Odůvodnění ke všem třem paragrafům, kde jsem tyto změny navrhoval. Chci konstatovat, že se domnívám, že příplatek by měl náležet příslušníkům v režimu směnné služby.
Další pozměňovací návrh je k § 125 odst. 4, kde navrhuji nový text tohoto znění - odst. 4 by tedy zněl: Příslušníka, který je vynikajícím, všeobecně uznávaným odborníkem, splňuje kvalifikační předpoklady a vykonává službu v deváté až jedenácté tarifní třídě nebo podle § 117 odst. 5, lze ocenit za mimořádně kvalitní výkon služby nebo kvalitní plnění úkolu většího rozsahu, než plní jiní příslušníci, přiznáním osobního příplatku až do výše 80 % jeho základního tarifu.
Další pozměňovací návrh je k § 191 odst. 7, kde doporučuji vypustit slova "za jednání, kterým příslušník porušil služební slib".
Odůvodnění k oběma předcházejícím změnám je obdobné jako u předešlých paragrafů: protože se domnívám, že by šlo o další propouštěcí důvod založený na porušení služebního slibu, který nemá konstruktivní charakter.
Další pozměňovací návrh je rovněž k § 191 odst. 9, kde navrhuji tento text - odst. 9 by zněl: Kázeňský trest za kázeňský přestupek lze uložit nejdříve 24 hodin po jeho spáchání, nejpozději však do 30 dnů ode dne, kdy se služební funkcionář o jeho spáchání dozvěděl, a do jednoho roku ode dne, kdy došlo k jeho spáchání.
Tuto změnu odůvodňuji tím, že v podstatě navrhuji přejmout konstrukci § 55 zákona č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání. Jsem přesvědčen, že z povahy vojenské organizovanosti bezpečnostních sborů ani z nároku na služební kázeň u nich nevyplývají žádné důvody, proč by úprava pro příslušníky měla být přísnější, než je u vojáků.
Další pozměňovací návrh je k § 203 odst. 1, kde navrhuji v návětí za slova "a dále" doplnit slovo "zejména".
I zde tuto změnu odůvodňuji tím, aby se zavedla úprava, která je v podstatě shodná s ustanovením § 125 odst. 1 služebního zákona č. 218/2002 Sb. Tato úprava i koresponduje právu odborů na informace a konzultace, které jsou zakotveny v Evropské sociální chartě, a která je i součástí našeho právního řádu.
Další změna je k § 203 odst. 1 písm. e), kde navrhuji nový text tohoto znění - písm. e) by znělo: projednat a zaujmout stanovisko k návrhům služebních předpisů, to neplatí v případě, že nevydání služebního předpisu by ohrozilo plnění neodkladného úkolu bezpečnostního sboru.
Navrhuji tuto změnu proto, že právní předpisy vydává jednak Parlament, vláda, samozřejmě také resorty. Připomínkovým místem by tedy logicky měl v tomto případě být buďto vyšší odborový orgán, nikoliv odborová organizace. Ta by měla mít možnost i připomínkovat některé předpisy služební, protože ty jsou vydávány bezpečnostním sborem nebo i příslušným služebním funkcionářem.
Další úprava, respektive změna je k § 203 odst. 3 písm. a), kde navrhuji nový text tohoto znění - písm. a) by tedy znělo: projednávat a zaujímat stanoviska v záležitostech uvedených v odst. 1 písm. a), b), e) a f) a k právním předpisům týkajícím se příslušníků.
I tento návrh v podstatě vychází z bodu 16 a je logicky legislativně technickým dotažením v rovině oprávnění vyššího odborového orgánu.
Další změna je k § 220 odst. 5, kde navrhuji nový text tohoto znění: Příslušníka staršího 50 let ustanoveného do funkce podle dosavadních právních předpisů je možno se souhlasem ředitele bezpečnostního sboru dnem nabytí účinnosti tohoto zákona ustanovit na služební místo a jmenovat ho do služební hodnosti referent, vrchní referent, asistent nebo vrchní asistent, jestliže nesplňuje stupeň nebo zaměření vzdělání stanovené pro toto služební místo a služební hodnost.
Tato změna navazuje na již mnou zdůvodněná opatření.
Poslední pozměňovací návrh je k § 225, kde navrhuji slova "anebo jiné výdělečné činnosti v pracovním nebo obdobném poměru" zrušit.
I to bylo již v mých pozměňovacích návrzích zdůvodněno, z jakých důvodů.
Kolegyně a kolegové, v této chvíli děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Frankovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Zdeněk Maršíček. Po něm bude hovořit pan poslanec Jan Vidím, dále pan místopředseda Ivan Langer, pan poslanec Karel Černý, pan poslanec Petr Ibl.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, již v průběhu prvého čtení projednávání tohoto návrhu zákona jsem se zmínil o potřebnosti přijmout tento zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Zmínil jsem se rovněž obecně o některých nedostatcích. Předkládám dnes tedy do podrobné rozpravy po projednání ve výboru pro obranu a bezpečnost tyto pozměňovací návrhy:
1. § 13 odst. 1 písm. b) se mění na toto znění: je starší 21 let a jde-li o služební poměr příslušníka Hasičského záchranného sboru České republiky starší 18 let.
Odůvodnění - navrhuji tedy vypustit možnost přijetí příslušníka zpravodajské služby do služebního poměru v 18 letech tak, jak je uvedeno v návrhu zákona, a to z důvodu náročnosti této služby, nutností mít zkušenosti z práce u bezpečnostních sborů, malých životních zkušeností, a koneckonců je předpoklad, že takovýto příslušník bude pracovat s utajovanými skutečnostmi a prověrka na stupeň přísně tajné stanoví jednu z podmínek, a to je 21 let,
2. § 14 odst. 1 písm. a) a b) se mění na toto znění: Za bezúhonného se pro účely tohoto zákona nepovažuje občan, který byl a) pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin, b) v posledních pěti letech pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný z nedbalosti, jestliže jeho jednání, kterým spáchal trestný čin, je v rozporu s požadavky kladenými na příslušníka. Písm. c), d) § 14 odst. 1 se vypouští.
Odůvodnění - u Policie České republiky by neměl sloužit jistě příslušník, který se v minulosti dopouštěl páchání trestných činů. Jednak se jedná i o autoritu příslušníků, veřejné mínění a nelze vyloučit ani možnosti kontaktů na kriminálně závadové osoby,
3. § 229 odst. 4 - tento odstavec navrhuji vypustit v plném rozsahu. Jedná se o diskriminační opatření vůči příslušníkům, kteří byli zařazeni do složek Státní bezpečnosti či do politickovýchovného aparátu. Řada těchto příslušníků prošla, jak jsem se zmínil v prvém čtení, občanskými a prověrkovými komisemi s tím, že neporušili zákonnost, nedopouštěli se trestné činnosti.
***