(15.40 hodin)
(pokračuje Ibl)

U služební hodnosti vrchní komisař nahradit slovo "major" slovem "štábní kapitán". U služební hodnosti rada slova "podplukovník nebo plukovník" slovy "major nebo podplukovník".

Tato změna zachovává současný stav na úrovni ředitelů okresních ředitelství, tedy hodnostní označení podplukovník. Označení plukovník by bylo užíváno v zásadě u ředitelů správ krajů, útvarů služeb a vedení bezpečnostního sboru. Hodnostní označení štábní kapitán pak vychází z historie bezpečnostních sborů.

K návrhu uvedenému pod bodem 17 výboru pro obranu a bezpečnost - změna § 32, kde se vkládá nový odstavec, a to v zájmu legislativně technickém je třeba v pozměňovacím návrhu nahradit slova - cituji: "který podle služebního hodnocení dosahuje neuspokojivých výsledků ve výkonu služby" - konec citace - slovy "odvolaný z dosavadního služebního místa podle § 26 odst. 4".

Skutečnost, že příslušník je neuspokojivý, je totiž obsažena již v § 26 odst. 4.

Další změna, která se týká § 42 odst. 1. V důsledku této změny bude potřeba provést ještě změny ve vládním návrhu, a to v tomto znění. § 42 odst. 2 písm. b): "skončí jeho služební poměr uplynutím dvou kalendářních měsíců následujících po dni doručení rozhodnutí o propuštění". A do § 42 odst. 5 doplnit písm. c), které zní: "písm. m) skončí jeho služební poměr uplynutím dvou kalendářních měsíců následujících po dni doručení žádosti o propuštění, jestliže služební funkcionář nerozhodne na základě žádosti příslušníka o době kratší".

Faktickou změnou je pouze nové znění písm. b), které reaguje na nový důvod k propuštění. Nové písm. c) je pouze původním písm. b).

K návrhu výboru pod bodem 29, kde se navrhuje zrušit § 123, doporučuji v nezbytném rozsahu kompenzovat úpravou, která převezme původní odst. 1, a doporučuji, aby se to realizovalo formou doplnění v § 112 odst. 3, který zní: "Příslušníkovi, který nevykonával službu proto, že na jeho obvyklý den výkonu služby připadl svátek, se služební příjem nekrátí."

Další návrh, který je podle usnesení výboru pod bodem 44 a týká se kázeňských trestů. Návrh doporučuji nahradit kompromisním zněním, které respektuje skutečnost, že pro kázeňské vyřízení přestupků podle zákona 200/90 Sb., o přestupcích, platí pouze objektivní jednoroční lhůta, a ten pozměňovací text zní: "§ 9. Kázeňský trest za kázeňský přestupek lze uložit nejpozději do dvou měsíců ode dne, kdy se služební funkcionář dověděl o jednání, které má znaky kázeňského přestupku, a nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy ke spáchání kázeňského přestupku došlo. Kázeňský trest za jednání, které má znaky přestupku, lze uložit nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy došlo ke spáchání přestupku."

A nyní jako poslední věc mám komplexní návrh k problematice odměňování a zde je uvedeno pět bodů.

V prvním případě avizuji to, že výbor pro obranu a bezpečnost pod bodem 20 učinil návrh usnesení. Já proti tomu namítám to, že by se měl zachovat návrh vládního textu, tedy § 54.

Další bod. V návrhu podle bodu 23 usnesení výboru pro obranu a bezpečnost je třeba doplnit text pod písm. e), které zní: "služební příjem za službu přesčas". A písm. e), f) a g) přečíslovat.

Další pozměňovací návrh. Do § 112 vládního návrhu vložit nový odst. 2, který zní: "příslušníkovi je stanoven služební příjem s přihlédnutím k případné službě přesčas v rozsahu 300 hodin u příslušníků ve dvousměnném, třísměnném nebo nepřetržitém režimu služby a 150 hodin u ostatních příslušníků. Příslušníkovi je služební příjem stanoven s přihlédnutím k veškeré službě v noci a ve svátek. Ve služebním příjmu ředitele bezpečnostního sboru a jeho zástupce je přihlédnuto k veškeré službě přesčas, v noci a ve svátek." Odstavec 2 pak označit jako nový odstavec 3.

Další pozměňovací návrh podle bodu 29 usnesení výboru pro obranu a bezpečnost nahradit tímto návrhem. "§ 121 Náhradní volno a služební příjem za službu přesčas. Odst. 1. Příslušník má nárok na náhradní volno za hodinu služby přesčas v rozsahu služby přesčas nad rozsah stanovený v § 112 odst. 2. Neposkytne-li mu bezpečnostní sbor náhradní volno v době šesti kalendářních měsíců po výkonu služby přesčas, má nárok na část základního tarifu, příplatku za službu, osobního příplatku a zvláštního příplatku a na příplatek ve výši 25 % průměrného hodinového služebního příjmu, a jde-li o dny nepřetržitého odpočinku v týdnu, na příplatek ve výši 50 % průměrného hodinového výdělku, který připadá na jednu hodinu služby bez služby přesčas v kalendářním měsíci, v němž službu přesčas konal. Na žádost příslušníka může bezpečnostní sbor příslušníkovi poskytnout místo náhradního volna část základního tarifu, příplatku za službu, osobního příplatku a zvláštního příplatku a příplatek podle věty první. Odst. 2. Za dobu čerpání náhradního volna se služební příjem nekrátí."

Poslední pozměňovací návrh podle bodu 39 usnesení výboru pro obranu a bezpečnost nahradit tímto novým textem: "§ 136. Postup při poskytování služebního příjmu za službu přesčas a odměny za služební pohotovost. Při poskytování služebního příjmu za službu přesčas a odměny za služební pohotovost sčítá bezpečnostní sbor celkovou dobu výkonu služby a dobu služební pohotovosti, kterou příslušník konal v kalendářním měsíci, a po sečtení poskytne služební příjem nebo odměnu pouze za celé hodiny."

Tolik ke všem pozměňovacím návrhům. Děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Byl jste posledním písemně přihlášeným do podrobné rozpravy.

Vidím přihlášku místopředsedy vlády pana ministra Stanislava Grosse. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, už bych asi na závěr přednesl jen tři myslím poměrně drobné pozměňovací návrhy, které vyplývají právě i z průběhu dosavadního projednávání. Čili nyní vystupuji jako poslanec, avizuji.

První pozměňovací návrh. V návrhu znění § 130 odst. 2 - teď hovořím o vládní předloze - je třeba za slova "podle § 139" doplnit slova "odst. 1". Tady jde o legislativně technický problém, kdy je zapotřebí docílit stavu, kdy vyloučení odměny za služební pohotovost bude vázáno na ředitele bezpečnostních sborů a jejich zástupce, kteří mají k dispozici některé technické prostředky v relativně neomezené formě, ale nikoli na širší okruh funkcionářů. Čili za slova "podle § 139" doplnit slova "odst. 1".

***




Přihlásit/registrovat se do ISP