(15.50 hodin)
(pokračuje Gross)

Druhý pozměňovací návrh se týká § 171 vládního návrhu. Z ustanovení první věty je třeba vypustit slova "podle tohoto zákona". Tady jde o technickou změnu, která odstraňuje problém, který by ve své podstatě vznikl z aplikace tohoto zákona, především v prvním roce účinnosti návrhu, kdy by výpočet hrubé mzdy v prvním roce účinnosti zákona byl velmi komplikovaný. Čili v § 171 vládního návrhu vypustit slova "podle tohoto zákona".

Poslední návrh, který předkládám, se týká § 203 odst. 1 písm. e) vládního návrhu. Týká se diskutované působnosti odborů. Myslím si, že kompromisní návrh by mohl znít takto:

§ 203 odst. 1 písm. e): projednat a zaujmout stanovisko s návrhům služebních předpisů, které se týkají podmínek výkonu služby příslušníků.

Jde o další návrh na toto téma, abychom v průběhu třetího čtení měli z čeho vybírat.

Nyní mi dovolte, abych na závěr řekl jednu obecnou poznámku k vystoupení pana místopředsedy Langera, když hovořil o účinnosti tohoto návrhu zákona. Já jsem skutečně hovořil o tom, že s největší mírou pravděpodobnosti nebude přijat šestnáctitřídní tarifní systém, ale chyběl tam dovětek s původně předpokládanou částkou, tzn. řádově čtrnáct nebo patnáct miliard korun. Jak dopadne tarifní vyjednávání, to v tuto chvíli předjímat nemohu, ale byla-li základní dohoda na tom, že pozměňovací návrhy, které budou směřovat vůči tomuto návrhu, by neměly extendovat nároky na státní rozpočet, tak z toho vyplývalo jednání, na které se tady odvolával pan místopředseda Langer. Čili jde mi jenom o to, aby někdo nevyvozoval jiné závěry, které by měly poměrně velké dopady než ty, které asi byly na mysli ve vystoupení.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Registruji ještě přihlášku místopředsedy sněmovny Ivana Langera s dalšími pozměňujícími návrhy. Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně a kolegové, dovolte mi přece jenom pro jistotu - a předesílám pro jistotu - načíst jeden pozměňující návrh, který alternativním způsobem řeší pozměňovací návrh pana kolegy Ibla, který přednesl tuším k bodu 29 usnesení výboru pro obranu a bezpečnost, který se zabývá problematikou služby přesčas, stanovením limitu a odměňování, resp. poskytování náhradního volna za službu přesčas. Je to proto, abychom měli možnost v týdenní lhůtě srovnat dva návrhy a vybrat z nich ten, který je legislativně technicky lepší, je dokonalejší, neboť mám pocit, že došlo ke shodě nad věcným řešením problematiky a můžeme se lišit jenom v detailech.

Pozměňovací návrh zní takto: § 54 - Služba přesčas.

Odst. 1: Příslušníkovi lze v důležitém zájmu služby nařídit výkon služby přesčas nejvýše v rozsahu 150 hodin ročně, příslušníkovi ve dvojsměnném, třísměnném či nepřetržitém režimu služby lze v důležitém zájmu služby nařídit výkon služby přesčas nejvýše v rozsahu 300 hodin ročně.

Odst. 2: Jestliže bude vyhlášen krizový stav podle zvláštního právního předpisu - odkaz pod čarou, zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení a o změně některých zákonů, krizový zákon, ve znění zákona č. 320/2000 Sb. - anebo ve výjimečných případech ve veřejném zájmu, lze příslušníkovi nařídit po dobu krizového stavu anebo po nezbytnou dobu ve veřejném zájmu službu přesčas i nad rozsah stanovený v odst. 1.

Odst. 3: Za službu přesčas se podle odst. 1 a 2 považuje služba vykonávaná nad základní dobu služby v týdnu mimo rámec směn. U příslušníka s kratší dobou služby v týdnu se za službu přesčas nepovažuje služba, která nepřesahuje základní dobu služby v týdnu.

Druhý pozměňovací návrh, a předesílám, že oba dva spolu souvisejí, a pokud se o nich bude hlasovat, měly by být hlasovány společně, zní:

Za § 129 vložit nový § 129a, který zní: § 129a - Náhradní volno a služební příjem za službu přesčas.

Odst. 1: Příslušník má nárok na náhradní volno za hodinu služby přesčas pouze v rozsahu služby přesčas podle § 54 odst. 2. Neposkytne-li mu bezpečnostní sbor náhradní volno v době 6 kalendářních měsíců po výkonu služby přesčas podle § 54 odst. 2 a 3, má nárok na část základního tarifu zvýšeného podle § 115 odst. 2 osobního příplatku a zvláštního příplatku. Za přesčas podle § 54 odst. 1 a 3 se náhradní volno ani služební příjem za službu přesčas příslušníkovi neposkytuje.

Odst. 2: Za dobu čerpání náhradního volna se služební příjem nekrátí.

Odst. 3: Vedoucímu příslušníkovi je služební příjem stanoven s přihlédnutím k případné službě přesčas. To neplatí i o službě přesčas konané podle § 54 odst. 2 a 3 v noci, ve dnech nepřetržitého odpočinku, v týdnu a ve svátek. Ve služebním příjmu ředitele bezpečnostního sboru a jeho zástupce je přihlédnuto k veškeré službě přesčas.

Ještě jednou předesílám, že je to jiné technické řešení stejné problematiky, tak jak jsme o ní hovořili, a myslím si, že bychom měli mít možnost v době, která zbývá do třetího čtení, oba dva návrhy porovnat, posoudit, který problematiku řeší lépe, a vybrat ten, který bude lepší.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy. Neregistruji žádnou přihlášku, proto podrobnou rozpravu končím.

Nezazněl zde žádný návrh, a to ani na zamítnutí a ani na vrácení zákona k novému projednávání, proto mohu skončit druhé čtení tohoto návrhu zákona, pokud ovšem nemají ještě zájem vystoupit pan ministr a pan zpravodaj.

Není tomu tak, proto končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Zahajuji bod, kterým je

 

14.
Vládní návrh zákona o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona
o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
/sněmovní tisk 257/ - druhé čtení

 

Já teď poprosím, abyste pochopili situaci, ve které se ocitáme, a dávám slovo paní poslankyni Horníkové.

 

Poslankyně Zdeňka Horníková: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, velice se omlouvám, stalo se mi to poprvé v tomto volebním období, leč stalo.

Chtěla bych v tomto okamžiku zpochybnit poslední hlasování, které proběhlo v této Poslanecké sněmovně. Bylo to hlasování pořadové číslo 58 a týkalo se školského zákona, jeho novely podané Olomouckým krajem (bod 2). Proč vystupuji až teď? Od doby posledního hlasování, žádné jiné hlasování neproběhlo, a protože probíhal bod a nechtěla jsem vstupovat do projednávaného bodu, zpochybňuji toto hlasování až teď. Hlasovala jsem proti zamítnutí zákona, na sjetině mám "ano".

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Chtěla bych jenom pro naše kolegyně a kolegy uvést, že jste mě o toto vystoupení požádala v průběhu podrobné rozpravy předcházejícího bodu, a to ve chvíli, kdy mluvil první z přihlášených do této rozpravy, pan poslanec Frank. Došlo mezi námi k dohodě, že svou námitku přednesete až ve chvíli, kdy bude tento bod ukončen. Věřím, že to s pochopením přijmou členové Poslanecké sněmovny.

Snažila jsem se mezitím vás všechny svolat a v tuto chvíli budeme hlasovat o námitce, kterou vznesla paní poslankyně Horníková.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 59 a ptám se vás, kdo je pro tuto námitku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 59 z přítomných 159 poslanců pro 96, proti 12. Námitka byla přijata.

 

Budeme tedy opakovat hlasování. Registruji žádost o odhlášení. Prosím, abyste se znovu zaregistrovali, a budeme opakovat hlasování.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP