(18.30 hodin)
(pokračuje Filip)
Věřím, že se nemýlím.
Všechny vás odhlásím a požádám vás o novou registraci před závěrečným hlasováním. Věřím, že všichni, kteří chtějí hlasovat o návrhu změny zákona o integrované prevenci, se dostaví do sněmovny.
A můžeme rozhodnout o případném zamítnutí návrhu v hlasování pořadové číslo 68. Takže jsem zahájil hlasování pořadové číslo 68 a ptám se, kdo je pro zamítnutí předloženého návrhu změny zákona o integrované prevenci. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 68 z přítomných 147 pro 98, proti 44. Návrh byl přijat.
Návrh novely v tisku 325 byl tedy zamítnut. Ostatní návrhy jsou nehlasovatelné. Končím tím bod č. 30.
Budeme pokračovat ve schváleném pořadu schůze bodem
31.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního vysílání
a o změně dalších zákonů, ve znění zákona č. 309/2002 Sb.
/sněmovní tisk 341/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, aby se postupovalo podle § 90 odst. 2. To znamená, abychom vyslovili souhlas se zákonem již v prvém čtení.
Nyní prosím, aby z pověření vlády předložený návrh zákona uvedl ministr kultury Pavel Dostál. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ještě předtím, než začnete mluvit, bych požádal, aby se ukončily vzrušené rozhovory po zamítnutém bodu č. 30.
Věřím, že už je dostatečný klid na projednávání. Prosím, pane ministře.
Ministr kultury ČR Pavel Dostál Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, návrh zákona, kterým se mění zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, ve znění zákona č. 309 z loňského roku, je předkládán Poslanecké sněmovně již podruhé v krátkém čase. Vláda již 2. října 2002 svým usnesením 942 schválila návrh novely zákona č. 231, jehož jediným účelem bylo dosažení plné slučitelnosti tohoto zákona s právem Evropských společenství a jenž byl za tímto účelem vypracován Ministerstvem kultury na základě konkrétních požadavků Evropské komise. Při minulém projednávání uvedeného návrhu novely ve třetím čtení v Poslanecké sněmovně 16. dubna letošního roku však došlo k tomu, že Poslanecká sněmovna sice rozhodla o přijetí nebo nepřijetí všech uplatněných pozměňovacích návrhů, ale na vyslovení souhlasu s celým vládním návrhem zákona se nakonec neusnesla.
Vzhledem k tomu, že za účelem dosažení plné slučitelnosti právní úpravy rozhlasového a televizního vysílání s příslušnými předpisy Evropských společenství je nezbytné z hlediska harmonizace práva a uzavření kapitoly kultury provést v zákoně č. 231 určité dílčí změny, vypracovalo Ministerstvo kultury opětovně návrh tzv. euronovely mediálního zákona, do něhož již zapracovalo pozměňovací návrhy, které Poslanecká sněmovna přijala při čtení původního návrhu novely zákona č. 231. Nad tento rozsah původního vládního návrhu zákona je do normativního textu nově doplněn bod 12, který uvádí § 19 zákona do souladu se zákonem o soudním řádu správním. Změny platné právní úpravy se tedy opět tedy týkají především -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás ještě jednou přeruším a požádám sněmovnu o klid. Ti, kteří diskutují v hloučcích, nechť odejdou diskutovat mimo sněmovní síň. Věřím, že pan předseda klubu ČSSD klub uklidní, aby mohl ministr jeho vlády hovořit v klidu. Věřím, že i ostatní umožní panu ministru kultury, aby návrh změn uvedl.
Prosím, pane ministře, můžete pokračovat.
Ministr kultury ČR Pavel Dostál - ustanovení § 3, kterým je vymezována působnost zákona, respektive jurisdikce České republiky v oblasti předmětu úpravy zákona ve vztahu k členským státům Evropských společenství.
Další nedostatky, které v zákoně spatřuje Evropská komise a které je nutné touto novelou odstranit, se týkají používání pojmu teleshopping a teleshoppingové šoty v některých ustanoveních zákona a v definicích a úpravě reklamy a teleshoppingu tak, aby znění příslušných ustanovení zákona odpovídalo směrnici Evropského společenství, která se jmenuje Televize bez hranic.
V případě ostatních navrhovaných změn se jedná o precizování textu některých ustanovení dle znění směrnice, popřípadě o formulační změny těch ustanovení, která nebyla zcela v souladu se smlouvou o založení Evropského společenství.
Toliko na úvod. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru kultury a zároveň žádám, aby se u stolku zpravodajů usadil pan poslanec Petr Pleva, který je zpravodajem pro prvé čtení, a aby se ujal své zpravodajské zprávy. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Petr Pleva: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, úvodem své zpravodajské zprávy bych chtěl pochválit Ministerstvo kultury za to, že mnohé připomínky, které zde byly v Poslanecké sněmovně vzneseny při minulém projednávání tohoto zákona, a bylo to opravdu nedávno, zapracovalo do nové předlohy. Nicméně aby chvála nebyla úplná, zbývá zde ještě jedna maličkost.
Ona to není maličkost, ale spíše věc zcela zásadní - a to je okamžitá vykonatelnost správního rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání o udělení, odejmutí licence a uložení sankcí. Proto ve zdůvodnění Ministerstva kultury v důvodové zprávě je řečeno, že jsou tyto paragrafy proto, že je to uváděno do souladu s novelou správního řádu soudního. A protože tento soudní správní řád říká, že žaloba může mít odkladný účinek, pokud tak stanoví zvláštní zákon, věřím, že jde pouze o legislativní nedopatření ze strany Ministerstva kultury a že se nejedná o snahu ještě více přitlačit na elektronická média, aby prostřednictvím Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a prostřednictvím okamžitě vykonatelné sankce mohl být na ně vyvíjen ještě větší nátlak.
Nic takového si nemyslím, proto také nebudu navrhovat zamítnutí tohoto návrhu zákona. Nicméně jistě uznáte, že toto legislativně technické nedopatření ministerstva je zapotřebí odstranit, což v režimu § 90 odst. 2 nejde. Proto předám panu předsedajícímu veto více než 50 poslanců na projednávání podle § 90 odst. 2.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane zpravodaji. Bylo mi doručeno krátkou cestou.
***