(10.50 hodin)

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji paní zpravodajce. Otevírám obecnou rozpravu, do které se dosud nikdo nepřihlásil ani nehlásí. Obecnou rozpravu končím. Myslím, že ani navrhovatel, ani paní zpravodajka nemají, co by k tomu dodali.

Budeme hlasovat o přikázání k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh. Jelikož tomu tak není, přistoupíme k hlasování o přikázání zemědělskému výboru.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, abychom předložený návrh přikázali k projednání zemědělskému výboru, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 79 z přítomných 154 poslanců pro hlasovalo 94, proti jeden. Návrh byl přijat.

 

Vyčerpali jsme vše, co jsme mohli odhlasovat k tomuto bodu. Děkuji navrhovateli i paní zpravodajce. Končím projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem je

 

44.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb.,
o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o posuzování vlivů na životní prostředí)
/sněmovní tisk 354/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh by měl uvést ministr životního prostředí pan Libor Ambrozek. Prosím pana ministra, aby uvedl tento zákon.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi předstoupit před vás s návrhem novely zákona, kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, sněmovní tisk 354, který byl vládou schválen 4. června.

Návrh novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí si bere za cíl zejména transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES ze dne 27. června 2001, o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí, do českého právního řádu. Tato problematika byla diskutována už při projednávání stávajícího zákona č. 100/2001 Sb., tehdy ovšem ještě směrnice nebyla Evropským parlamentem a Radou přijata, byla teprve v procesu legislativním, a proto do našeho zákona ještě nebyla transponována s tím, že tak bude učiněno až po jejím zveřejnění na evropské úrovni.

Transpozici se navrhuje provést zrušením dosavadní právní úpravy obsažené v ustanovení § 14 zákona č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů rozvojových koncepcí a programů na životní prostředí, a jejím nahrazením novým dílem 3 části první zákona č. 100/2001 Sb., nazvaným "Posuzování vlivů koncepce na životní prostředí". Ta problematika byla už tedy v českém právním řádu upravena a deset let se uplatňovala, ovšem kvůli transpozici směrnice je třeba ji zpřesnit.

V návrhu se nově definuje předmět posuzování a v porovnání se stávající úpravou se upřesňuje a konkretizuje rozsah a zejména postup při posuzování koncepcí. Z procesního hlediska vychází návrh z praxe, která při posuzování koncepcí funguje podle zákona č. 244/1992 Sb. od roku 1992.

Rovněž se navrhuje zachovat konstrukci, podle níž je stanovisko ke koncepci neopominutelným podkladem pro její schválení, to znamená, že bez jeho vydání nelze koncepci platně schválit. Odchylka od uvedeného postupu se navrhuje na základě iniciativy Ministerstva průmyslu a obchodu u tzv. celostátních koncepcí, to je těch, které zpracovávají ústřední správní úřady. U těchto koncepcí má zajišťovat posuzování vlivů na životní prostředí sám zpracovatel koncepce a Ministerstvo životního prostředí zde stanovisko nevydává.

V souladu se směrnicí 2001/42/ES a dále Úmluvou o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států, tzv. ESPOO konvence, se do zákona vkládají i ustanovení o tzv. mezistátním posuzování koncepcí - § 14a a § 14b).

Další změny zákona se týkají záměrů a nejsou závažnějšího charakteru. Jedná se o legislativně technickou nápravu nedostatků v textu zákona, resp. úpravu odůvodněnou požadavky praktické aplikace těchto předpisů či potřebou transpozice dalších požadavků plynoucích z předpisů Evropských společenství, zvláště v hlavě II upravující posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice České republiky. Po dohodě s Ministerstvem zdravotnictví se dále navrhuje zpřísněný postup při zpracování dokumentace z hlediska vlivů na veřejné zdraví. Změny navrhované v příloze č. 1 mají za cíl zpřesnění platného znění, popřípadě odstranění chyb vyskytujících se v některých bodech.

Závěrem si vás dovoluji požádat o propuštění návrhu zákona do dalšího projednávání v Poslanecké sněmovně. Jsem přesvědčen, že zejména problematika § 10j bude předmětem diskuse ve výborech. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji vám, pane ministře, za uvedení. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro první čtení pan poslanec Lubomír Suk.

 

Poslanec Lubomír Suk: Vážený pane předsedající, vládo, kolegyně a kolegové, projednávaná novela zákona 100/2001 Sb. podle důvodové zprávy vkládá do současné úpravy posuzování vlivů záměrů na životní prostředí, tzv. EA, samostatný oddíl, kterým se upravuje posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí, neboli SEA. Před roubováním SEA do zákona 100/2001 Sb. bych preferoval samostatnou úpravu uvedeného procesu.

Dále jsem se v důvodové zprávě dočetl, že směrnice usiluje o včasné a účinné zapojení veřejnosti, orgánů samosprávy i správních úřadů. Cílem je prý získat pro příslušný úřad dostatečné množství relevantních informací. Pravděpodobně proto je např. v § 10f odst. 5 uvedeno, že písemné vyjádření k návrhu koncepce může v zákonem stanovené lhůtě zaslat příslušnému úřadu každý. Domnívám se, že ono nevinné slůvko "každý" nepřiměřeně rozšiřuje okruh účastníků řízení.

Z dikce zákona pak pro mne vyplývá, že ochrana životního prostředí má přednost před ochranou veřejného zdraví, což považuji rovněž za nepřijatelné pořadí.

Ze všech výše uvedených důvodů navrhnu v rámci obecné rozpravy zamítnutí novely zákona 100/2001 Sb. v prvním čtení. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Vyslechli jsme návrh na zamítnutí. Otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky nemám. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Marta Bayerová: Vážený pane předsedo, vážení kolegové, v návrhu novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí je zcela scestný mechanismus zajišťování posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí. Předkladatel koncepce si má posuzovat svoji koncepci z hlediska vlivu na životní prostředí sám a podle metod, které sám uzná za vhodné. Toto zcela scestné pojetí EA - SEA ve vládě vybojovalo - on tady naštěstí pan ministr není, takže to mohu říci - Ministerstvo průmyslu a obchodu proti Ministerstvu životního prostředí.

Navrhuji, aby návrh novely byl připuštěn do druhého čtení, ale při projednávání ve výboru je třeba se vrátit ke stanovisku Ministerstva životního prostředí. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také vám děkuji, paní poslankyně. Opakuji, že probíhá obecná rozprava k návrhu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. O slovo se hlásí pan zpravodaj.

 

Poslanec Lubomír Suk: Tak jak jsem avizoval ve své úvodní řeči, navrhuji novelu zákona 100/2001 Sb. zamítnout v prvním čtení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP