(11.10 hodin)
(pokračuje Pelc)

Zpřesňují se zde některé pojmy, doplňují se pojmy jako zdroj rizika, domino efekt a havarijní připravenost. Hodnocení rizik závažné havárie se upřesňuje požadavkem na provedení analýzy. Rozsah účasti veřejnosti se mění na základě nově přijatých právních úprav o utajovaných skutečnostech a zvláštních skutečnostech uvedením postupu, který musí provozovatel splnit, aby nebyly utajované skutečnosti a zvláštní údaje uvedeny v dokumentaci, ke které samozřejmě bude mít přístup veřejnost.

Do správních úřadů jsou nově zahrnuty krajské úřady a krajské hygienické stanice. Proto tento návrh novelizuje i zákon o okresních úřadech z roku 1990.

Jako nová věc je v zákoně uvedeno to, že dokumentace těch podniků, které nejsou zařazeny do systému A a B, nezůstává u těchto provozovatelů, ale v kopii zůstává na krajských úřadech, a tudíž je dostupná pro řešení případných krizových situací a havarijních situací i v těchto menších podnicích.

Uvedená právní úprava vzhledem k závažnosti řešené problematiky zasluhuje plnou podporu a určité dílčí úpravy je možné provádět v podrobnějších diskusích ve výboru. Proto doporučuji sněmovně propustit návrh zákona do druhého čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já také děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které písemné přihlášky nemám. Ale třeba se ještě někdo přihlásí. Nevidím nikoho, proto mi nezbývá, než obecnou rozpravu ukončit.

Pravděpodobně nemáme nic k hlasování kromě přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má někdo jiný návrh? Pokud tomu tak není, tak přistoupíme k hlasování o tomto přikázání.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 82 skončilo. Ze 146 přítomných pro hlasovalo 101, proti nikdo. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

To je vše. Děkuji navrhovateli i zpravodaji a končím projednávání tohoto bodu.

 

Dalším, kterým bychom se měli zabývat, je bod 46, kterým je

 

46.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb.,
o odpadech a změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 357/ - prvé čtení

 

Opět prosím pana ministra Libora Ambrozka, aby i tento návrh uvedl. Prosím, pane ministře.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Pane předsedo, dámy a pánové, sněmovní tisk 357 obsahuje vládní novelu zákona 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů. Hlavním důvodem novelizace zákona je transpozice předpisů Evropského společenství, konkrétně směrnic Evropského parlamentu a Rady z roku 2000 č. 53 ES z 18. září 2000 o vozidlech s ukončenou životností, jejímž gestorem je Ministerstvo životního prostředí.

Navrhovaná právní úprava stanoví povinnosti výrobcům a dovozcům a provozovatelům zařízení a zpracovatelům autovraků, a to jak pro nakládání se všemi autovraky vymezenými definicí ve stávající právní úpravě, § 36 zákona o odpadech, tak pro nakládání s vybranými autovraky vymezenými v souladu s definicí autovraků stanovenou směrnicí 2000/53/ES, pro které jsou také požadavky směrnice plně převzaty. Novelou zákona jsou transponovány vyšší nároky kladené v předpisech Evropských společenství na zpracovatele vybraných autovraků, to je certifikace a povinnost nakládat s vybranými autovraky tak, aby bylo dosaženo směrnicí stanovených kvót pro opětovné použití a materiálové využití demontovaných částí vybraných autovraků.

Kromě transpozice požadavků citované směrnice je dalším cílem navrhované právní úpravy regulovat možnost dovážet na území České republiky použitá vozidla, která jsou vesměs značně poškozená a často naplňují definici pojmu odpad podle § 3 odst. 1 zákona o odpadech. Novelou zákona o odpadech se navrhuje zavedení poplatku za dovážená použitá vozidla podle úrovně emisí ve výfukových plynech a pro individuální dovozy nových vybraných vozidel jednotný poplatek na podporu sběru, zpracování a recyklaci vybraných autovraků, aby se i neakreditovaní dovozci ojetých vozidel podíleli na financování systému nakládání s vybranými autovraky. Poplatky by měly být placeny do Státního fondu životního prostředí na zvláštní účet určený výhradně pro nakládání s autovraky a příjemci prostředků by vedle podnikatelských subjektů byly i obce např. při odstraňování autovraků z veřejných prostranství. Výhodou shromažďování poplatků státního fondu je jeho personální a materiální připravenost včetně existence detašovaných pracovišť v krajích.

Na rozdíl od výhod některých zemí EU, ale i třeba Slovenska, nenavrhujeme zavést tento poplatek i pro nová vozidla.

Je nesporné, že pro plnou transpozici směrnice o vozidlech s ukončenou životností bude nezbytné, aby spolu se změnami touto novelou navrženými byly přijaty i navrhované změny zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, a zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů. Tyto úpravy tvoří dohromady vyvážený a doplňující systém, který zaceluje mezery a odstraňuje některé nejasnosti ve stávajících dotčených právních předpisech.

Z důvodu harmonizace s předpisy Evropských společenství se doplňují i některá ustanovení týkající se skládek odpadu. Jedná se o přechodné ustanovení, kterým se v souladu s čl. 14 směrnice 93/31/ES stávajícím skládkám odpadu dává větší časový prostor pro přizpůsobení se novým požadavkům na skládky, a to formou plánů úprav skládky, který provozovatelé předloží příslušnému správnímu úřadu ke schválení. Dále se stanoví povinnost provozovatele skládky složit před zahájením provozu na zvláštní vázaný účet částku v hodnotě stanovené příslušným krajským úřadem jako finanční záruku.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám také děkuji. Prosím paní poslankyni Ivu Šedivou, aby jako zpravodajka pro prvé čtení se vyslovila.

 

Poslankyně Iva Šedivá: Vážený pane předsedo, vážení přítomní, dovolte tedy i mně, abych se krátce vyjádřila k tomu, co bylo předneseno a co je předmětem sněmovního tisku, který je nyní projednáván. Jedná se o návrh zákona, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech, který je změnou zákona a který nabyl účinnosti 1. 1. 2002. Pravidla pro nakládání s autovraky platí od 1. 1. 2003. Od této doby došlo k ověření jeho fungování v praxi, našly se body, které se jevily jako nejednoznačné, čili nedostatečně propracované. Proto, a nejenom kvůli transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/53/ES ze dne 18. září 2000 o autovracích, je vám změna předkládána.

Vzhledem k tomu, že pan ministr základní změny zmínil ve svém projevu, dovolte mi, abych jenom krátce zmínila to, co zmíněno nebylo, vzhledem k tomu, že je zde hodně poslanců, kteří mají mnoho společného s komunální politikou, a jsou to věci, které se komunální politiky týkají.

Předně je to věc, která se týká doplnění definice komunálního odpadu tak, že např. stavební odpad či vrak auta fyzických osob není možno řadit mezi komunální odpad. Toto jsou věci, které v legislativě vadily v předcházejícím období. Vedle toho dochází k upřesnění doplnění nakládání s PCB odpady, odpady z výroby, oxidu titaničitého.

Dále je zde nastolena nová úprava ustanovení, která se týká plánu odpadového hospodářství, přičemž z plánu odpadového hospodářství České republiky formou nařízení vlády byla vyhlášena pouze závazná část, ostatní části mají pouze normativní charakter.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP