(10.10 hodin)
(pokračuje Němcová)
Zahajuji projednávání bodu
20.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 154/1994 Sb.,
o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 308/ - druhé čtení
Předložený návrh z pověření vlády uvede předseda vlády Vladimír Špidla. Prosím, abyste se ujal slova, a doufám, že vás před příchodem do této síně nezdržela právě Bezpečnostní informační služba. (Hluk v sále.)
Pan premiér mě žádá o tříminutovou přestávku, samozřejmě této žádosti vyhovuji a budeme pokračovat v 10.15 hodin.
(Po třech minutách.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Je 10.15 hodin, uplynula lhůta pro tříminutovou přestávku, kterou si vyžádal premiér Vladimír Špidla, a já ho tedy prosím, aby se ujal slova a uvedl vládní návrh zákona o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů. Prosím, pane premiére.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů.
Důvodem pro uvedení této novely zákona o Bezpečnostní informační službě je problém, který skutečně vznikl při interpretaci komunikačních zákonů. V zásadě se dá říci tolik, že zákon č. 154/1994 jako zákon dřívější neobsahuje pravomoci, které dává zákon 151/2000 Sb. jako zákon pozdější, které stanoví Bezpečnostní informační službu orgánem oprávněným získávat informace podle zákona 151/2000. To oprávnění je upraveno pouze legislativní poznámkou pod čarou odkazující obecně na zákon 154/1994 Sb. Z této legislativně nedostatečné právní úpravy pramení výkladové problémy mezi BIS a právnickými osobami vykonávajícími telekomunikační činnosti, které ve svém důsledku neumožňují Bezpečnostní informační službě plnit úkoly vyplývající z její působnosti. Z výše uvedeného důvodu předložený návrh zákona výslovně stanoví odpovídající oprávnění BIS přímo v zákoně č. 154.
O co jde? Navrhovaná právní úprava stanoví právo BIS získávat data související s poskytováním telekomunikační služby, databázi účastníků veřejné telefonní služby, připojení zařízení pro odposlouchávání a zaznamenávání telekomunikačního provozu. Dámy a pánové, to je klíčová část tohoto návrhu zákona a chápu, že to je část, která je mimořádně citlivá. Přesto mi dovolte, abych odůvodnil jednak důvody právními, protože nepochybně jak zákonodárci, kteří předkládali zákony, kterými je upravena činnost BIS, předpokládali, že bude možné využít operativní techniky v potřebném rozsahu, tak stejně tak tvůrci zákona o telekomunikacích - jak koneckonců odkazuje i poznámka pod čarou - nepředpokládali, že by BIS nemohla využívat služeb těchto operátorů.
Jaká je současná situace? Čistě teoreticky lze využít operativního postupu i za použití telekomunikačních pojítek. Ano, lze. Problém je, že administrativní operace, která má umožnit, aby toto bylo možné, probíhá tak komplikovaně a tak dlouho, že dochází ke ztrátě aktuálnosti.
Dámy a pánové, nelze se domnívat, že Česká republika je v bezpečné části světa. Česká republika je součástí neklidného světa, kde kterékoli místo se v kterýkoli okamžik může stát cílem teroristického útoku nebo nějaké operace související s proliferací zbraní hromadného ničení nebo velkou operací organizovaného zločinu. Bezpečnostní informační služba je organizací, která ze zadání státu plní tento velmi obtížný, mnohdy nebezpečný a jistě vždy velmi nevděčný úkol. Myslím si, že není možné, abychom nevytvořili prostor, který umožní, aby tato služba pracovala efektivně. Jde o příliš mnoho. Ty základní úkoly jsou boj proti terorismu, proliferace zbraní hromadného ničení, organizovaný zločin. To jsou velká nebezpečí moderního světa, pro jejichž potírání musíme napřít veškeré síly. Mohu s plnou vážností sdělit, že v některých případech skutečně prodlení vedlo k účinkům, které podle názoru odborníků znehodnotily operaci a znemožnily, aby ústavní orgány a orgány veřejné moci mohly zasáhnout účinně.
Jistěže je námitka - a mnohdy oprávněná námitka - že je možné vyčkat nějaké celkové úpravy. Ano, je to možné takovýmto způsobem uvažovat, ale chtěl bych podtrhnout, že čas a riziko probíhají kontinuálně. Celková nová moderní úprava, o které se již vede vážná debata, bude probíhat řadu týdnů a možná i měsíců. Myslím si, že si nemůžeme dovolit, abychom něco tak citlivého projednávali v režimu, který by byl jiný než normální, který by byl jiný než takový, aby umožnil skutečně hlubokou a přesvědčivou úvahu.
Dámy a pánové, po mém soudu v legislativním procesu jistou nedůsledností došlo k chybě, která znemožňuje nebo ztěžuje situaci v oboru nad jiné důležitém a významném pro bezpečnost České republiky a jejích občanů.
***