(14.20 hodin)
(pokračuje M. Urban)

Chtěl bych říci, že tato euronovela není v neprospěch investičních pobídek, ale naopak znamená v praxi to, že přidělené pobídky na základě tohoto novelizovaného zákona o investičních pobídkách nebudou muset být hodnoceny individuálně Úřadem na ochranu hospodářské soutěže, ale stanou se součástí národního programu veřejné podpory, na jehož základě bude udělená veřejná podpora automaticky považována za kompatibilní veřejnou podporu bez nutnosti individuálního posuzování Evropskou komisí.

Tato novela byla v březnu 2003 projednávána a dohodnuta s Evropskou komisí.

Rád bych zdůraznil, že tento vládní návrh novely zákona byl zpracováván týmem, ve kterém bylo zastoupeno vedení Ministerstva průmyslu a obchodu a agentury CzechInvest. Tým pak dále tvořili zástupci Ministerstva financí, Ministerstva práce a sociálních věcí a Úřadu na ochranu hospodářské soutěže.

Dále bych chtěl konstatovat, že předkládaný návrh neznamená žádný dodatečný dopad do státního rozpočtu.

Na závěr bych rád uvedl, že v souvislosti s doporučením Evropské unie dojde po dvou letech k vyhodnocení systému, což bude konzultováno i s Evropskou komisí. Na základě tohoto vyhodnocení bude prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu vládě předložena zpráva o problematice investičních pobídek v České republice.

Na závěr mi ještě dovolte konstatovat, že systém investičních pobídek, který byl zaveden v roce 1998 vládou, byl přijetím zákona o investičních pobídkách výrazným způsobem přizpůsoben tomu, aby růst českého hospodářství byl takový, jaký dnes je.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji vám, pane ministře, a prosím nyní zpravodaje pana poslance Miloše Melčáka, aby se dostavil k pultíku a uvedl tento návrh. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážený pane předsedo, vážená vládo, jmenovitě vážený pane ministře průmyslu a obchodu, vážené paní poslankyně a páni poslanci, dovolte, abych v krátké zpravodajské zprávě se zmínil o tom, že investiční pobídky výrazným způsobem pomohly zvýšit produkci českého průmyslu, přivedly do České republiky řadu významných investorů zahraničních, a že tudíž neustálé zlepšování tohoto zákona, zejména v souvislosti s úpravami, které jsou navrhovány v důsledku vstupu do Evropské unie, jsou pro zákon velmi užitečné.

Doporučuji proto sněmovně, aby nenamítala proti projednání tohoto zákona ve druhém čtení a do druhého čtení jej postoupila.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji vám, pane zpravodaji.

Jen ještě sdělím, že pan poslanec Kubinyi má náhradní kartu č. 22.

Otevírám obecnou rozpravu k tomu návrhu, do které mám v tuto chvíli pět přihlášek. Jako první se do obecné rozpravy přihlásili pan poslanec Eduard Vávra. Dalším, kdo bude vystupovat je pan poslanec Martin Říman.

 

Poslanec Eduard Vávra: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, na začátku svého vystoupení si dovolím sdělit několik následujících údajů:

V roce 2002 pokračuje zpomalení hospodářského růstu. Hrubý domácí produkt byl v roce 2001 3,3 %, v roce 2002 již jen 2 %. Pokračuje tzv. globální ochlazení. Zahraniční poptávka slábla. Hospodářství drží domácí poptávka podtržená spotřebitelskými úvěry.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Promiňte, pane poslanče, já se velice omlouvám, musím ale konstatovat, že ti, kteří by chtěli sledovat vaše vystoupení, nemají možnost. Dovolte tedy, abych vyzval ty, kteří nemají zájem o toto vystoupení, aby buď opustili sněmovnu, nebo se zdrželi jakýchkoli rozhovorů. Prosím opravdu sněmovnu, např. pana poslance Teplíka, aby se věnovali projednávané novele.

Omlouvám se vám, pane poslanče, a prosím, abyste pokračoval.

 

Poslanec Eduard Vávra: Snížil se růst průmyslové výroby a zpomalila se výroba stavební. Růst nezaměstnanosti dosáhl 10 %, a to i přes aktivní politiku zaměstnanosti. - Zde bych udělal krátkou poznámku. Když jsem o 10% nezaměstnanosti hovořil na 6. schůzi v pátek 11. října roku 2002, pan ministr Škromach se této prognóze usmíval. Skutečnost a pravda byly na počátku tohoto roku 2003 ještě horší. - Klesla hodnota obratu v zahraničním obchodě vlivem největších odběratelů Evropské unie. Produktivita práce klesla. Příliv zahraničního kapitálu omezuje konkurenční schopnost českých exportérů a nadměrně zhodnocuje českou korunu.

To je výčet ze závěrečného účtu za rok 2002 kapitoly 322 Ministerstvo průmyslu a obchodu, a to z hlavních vývojových tendencí české ekonomiky v roce 2002 a z návrhu státního závěrečního účtu České republiky za rok 2002.

Ve zprávě vyhodnocení systému investičních pobídek z dubna letošního roku se v závěru sděluje například, že investoři by měli do roku 2005 proinvestovat téměř 45,4 mld. amerických dolarů a zavázali se vytvořit 44 440 nových pracovních míst. Převažuje dovoz strojního zařízení a až 90 % strojního zařízení se v důsledku toho dovezlo. To má dopad na obchodní bilanci České republiky. Předpokládaná výše daňové úlevy všech druhů projektů dosáhla již 21,9 mld. korun a na str. 39 této zprávy se píše: Lze namítnout že některé firmy - a já se domnívám, že skoro všechny - k nám přicházejí pouze na období, po které jsou od daní osvobozeny, a potom své podniky přemístí. Ve zprávě se píše, že takové tvrzení může být v některých případech opodstatněné, ale rozhodně tato situace nenastane u významného počtu firem.

Jelikož ovšem u většiny firem daňové prázdniny dosud nedosáhly deseti let, je toto tvrzení velmi odvážné. Čas ale ukáže.

A nyní k samotné normě.

Systém investičních pobídek má vliv na hospodářství České republiky, a teprve časem se ukáže jaký. Nemohu souhlasit s tím, že napomáhá aktivní politice zaměstnanosti. My sice známe čísla, kolik je u takto podpořených firem zaměstnanců, ale i přes aktivní politiku zaměstnanosti roste nezaměstnanost, která je, jak jsem již sdělil, kolem 10 %. Co ale neznáme, je fakt, kolik občanů přešlo z úřadů práce do těchto nových firem a kolik odešlo od jiných firem.

V této novele se říká, že to je úprava technická, že dochází k přesunu z Úřadu pro hospodářskou soutěž přímo na Evropskou komisi. Po posouzení zákona - pokud ho schválíme, nebo neschválíme - Evropskou komisí bude možno tyto pobídky realizovat na základě zákona. Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví přípustnou míru a hodnotu podpory, posoudí podklady a vydá nebo zamítne poskytnutí investičních pobídek.

A teď mám pár otázek na pana ministra a byl bych rád, kdyby odpověděl zde na mikrofon. Kdo na Ministerstvu průmyslu a obchodu bude posuzovat žádosti? Bude to nový odbor? Jaký? Bude do toho zapojena agentura CzechInvest, která se právě slučuje s agenturou CzechIndustry a s Agenturou pro rozvoj a podnikání?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP