(16.40 hodin)
(pokračuje Váňa)

Dovolte mi, dámy a pánové, abych z tohoto místa ocenil tu skutečnost, že ke konci roku 2002 došlo v plné míře k přesunu finančních prostředků z Fondu národního majetku do rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení, a tím tak Fond národního majetku v plné míře splnil své závazky, a celý převod a transfer činil 27 mld. Kč. Tím byly vytvořeny v plné míře pro rok 2002 veškeré prostředky, aby Státní fond rozvoje bydlení byl připraven poskytovat veškeré podpory na programy v souladu s jednotlivými nařízeními vlády.

Jako pozitivum rovněž oceňuji i tu skutečnost, že pracovnímu aparátu fondu se podařilo v průběhu roku 2002 v rámci dobrého hospodaření s dočasně volnými disponibilními zdroji dosáhnout finančního výnosu 330 mld. Kč, což několikanásobně převyšuje náklady aparátu fondu jako takového, a to si myslím, že je dobré z tohoto místa ocenit.

Fond za rok 2002 svými přímými investičními dotacemi docílil vznik 14 tisíc nových bytových jednotek. Je to nepochybně významný výsledek státní bytové politiky, ale je možná dobré si připomenout, že forma podpor v podobě dotačních titulů je velmi nákladná a velmi náročná, a proto oceňuji a podtrhuji tu skutečnost, kterou zde vzpomenul pan ministr, a sice to, že fond je připraven postupem přejít na revolvingový čili na návratný způsob a na návratnou formu financování. Z toho důvodu je dobré si připomenout, že se podařilo Státnímu fondu rozvoje bydlení v rámci roku 2002 nastartovat tři nové programy, které již v tomto roce pracovaly na tomto zmiňovaném revolvingovém principu hospodaření.

Po prostudování veškerých předložených materiálů musím také s poklidem konstatovat, že účel využití státních dotačních titulů na výstavbu nájemních bytů je účel efektivní, jinými slovy se domnívám, že je dobré, že státními dotačními tituly je podporována výstavba bytů, kde průměrná rozloha jednoho bytu činí zhruba 60 metrů čtverečních a pořizovací cena jednoho bytu se pohybuje zhruba kolem 940 tisíc korun. Jinými slovy chci říci, že státními dotačními penězi nejsou podporovány a není podporována výstavba luxusních nadstandardních bytů.

Dále mě v oblasti výroční zprávy zaujala pasáž, která pojednává o kontrolní činnosti fondu, a to proto, že k 31. 12. 2002 bylo provedeno celkem 102 závěrečných kontrol a celkem 85 kontrol průběžných. Průběžné kontroly jsou jakousi specifikou a specifickou činností Státního fondu rozvoje bydlení a jsem přesvědčen, že právě tato činnost má za následek ty skutečnosti, které je dobré pozitivně ohodnotit, že z celkového objemu vynaložených státních finančních prostředků formou dotací z fondu bydlení za rok 2002 bylo navráceno pouze 3,7 % dotací, které byly využity v rozporu s nařízením vlády. Chci tím říci, že tato preventivní kontrolní činnost, jak praxe sama ukazuje, se bezesporu vyplácí.

Dámy a pánové, v závěru mi dovolte pouze několik málo čísel a tím má zpravodajská zpráva se chýlí do konečné fáze. Podpora výstavby nájemních bytů se pohybovala v roce 2004 (?) zhruba v rozsahu 4 mld. Kč, podpora výstavby domů s pečovatelskou službou byla v rozsahu 2 mld. Kč a prostředky použité na úrokovou dotaci v rámci programu "Panel" činily zhruba 250 mil. Kč.

Dámy a pánové, z předloženého materiálu, tak jak je před námi, vyplývá, že Státní fond rozvoje bydlení za rok 2002 splnil veškeré úkoly, které mu byly předloženy vládou, a veškeré úkoly, které mu byly předloženy schváleným rozpočtem Poslaneckou sněmovnou, a proto mi dovolte, abych vám sněmovní tisk 278 doporučil ke schválení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku, ale registruji přihlášku paní poslankyně Vlčkové. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Miroslava Vlčková: Vážená paní předsedající, vážení přítomní, podruhé v historii projednáváme roční výsledky působnosti Státního fondu rozvoje bydlení. Jako jedna z poslankyň, která před třemi lety vznik Státního fondu rozvoje bydlení podpořila, jsem ráda, že aspoň po dvouročním zpoždění se podařilo plně naplnit jeho fondy. Tedy již nic nebrání tomu, aby rozvinul své funkce, na jejichž nedostatečný výkon jsem si dovolovala upozornit. V této souvislosti se domnívám, že sněmovna by měla definovat konkrétního viníka, který je odpovědný za neplnění rozpočtových výdajů fondu pouze na výši 43,3 % schváleného rozpočtu. Ale nyní ke konkrétním číslům.

Začátkem rozpočtového roku 2002 měl fond na bankovních účtech k dispozici 8,185 mld. Kč, rezerva na schválené platby fondu z roku 2002 dosahovala 2,491 mld. Kč a schválený rozpočet výdajů fondu na rok 2002 činil 7,760 mld. Kč. Vedení fondu a jeho orgány tedy stály před rozhodnutím, zda zůstatek rozpočtu na rok 2001 ve výši 5,694 mld. Kč má být kapitalizován, nebo použit aspoň k částečnému plnění rozhodnutí sněmovny o rozpočtových výdajích na rok 2002. Nakonec bylo rozhodnuto čerpat 3,358 mld. Kč, tedy 58,97 % zůstatku a 4,3 % schváleného rozpočtu pro rok 2002. Dle komentáře k finančnímu hospodaření, strana 7 odstavec druhý, je fond s takto koncipovaným rozhodnutím spokojen, vláda zřejmě též. Cituji: Fond prakticky splnil své hlavní úkoly dané rozpočtem na rok 2002 ve všech realizovaných programech, u nichž vláda stanovila podmínky k použití prostředků fondu ve formě nařízení vlády.

Já s polovičním plněním rozpočtu fondu spokojena nejsem, protože za 4,4 mld. Kč mohlo být postaveno 11 944 nájemních bytů nebo 6 568 nájemních bytových jednotek v domech s pečovatelskou službou. Jde o velká čísla, která mohla výrazně přispět k uspokojení poptávky po nájemním bydlení, a tím i k obnově rovnováhy na trhu s byty. A to nehovořím o vedlejších produktech, kterými mohla být snížena nezaměstnanost, vyšší koupěschopnost populace, rychlejší dynamika ekonomického růstu a také vyšší příjmy státního rozpočtu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP