(17.00 hodin)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Můžeme tedy po těchto závěrečných slovech přistoupit k hlasování. Nejprve budeme hlasovat o návrhu na usnesení, který předložil výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pod číslem 91. V tomto usnesení nám doporučuje sněmovní tisk 278, tedy Roční účetní závěrku Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2002 a Výroční zprávu o činnosti Státního fondu rozvoje bydlení, schválit. Poté budeme hlasovat o doprovodném usnesení, které navrhla paní poslankyně Miroslava Vlčková.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 330. - Musím toto hlasování prohlásit za zmatečné, protože až po jeho zahájení jsem dostala návrh na vaše odhlášení. Takže vás požádám, abyste se znovu zaregistrovali.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 331. Táži se vás, kdo je pro přijetí usnesení výboru tak, jak nám bylo předloženo a doporučeno zpravodajem. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování pořadové číslo 331 skončilo. Přítomno bylo 135, pro se vyslovilo 97, proti jeden. Návrh tohoto usnesení byl přijat.
Následovat bude hlasování o doprovodném usnesení, které předložila paní poslankyně Miroslava Vlčková. Toto usnesení zde zaznělo před chvílí, domnívám se proto, že není zapotřebí je číst znovu. Táži se, zda chce někdo, aby znovu bylo toto usnesení přečteno - ale nevidím takový požadavek.
Proto můžeme hlasovat, a to v hlasování pořadové číslo 332, které jsem zahájila. Táži se vás, kdo je pro toto doprovodné usnesení. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 332, které právě skončilo - z přítomných 140 se pro vyslovilo 66, proti 50. Návrh doprovodného usnesení nebyl přijat.
Končím projednávání bodu 105.
Dovolte mi, abych vám oznámila, že pan poslanec Patočka má náhradní kartu č. 7.
A dovolte mi, abych vám dále oznámila, že se budeme nyní zabývat bodem č. 106 schváleného pořadu schůze, kterým je
106.
Návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2002
/sněmovní tisk 315/
Body č. 107 a 108 jsme v předchozích hlasováních vyřadili z tohoto pořadu schůze, a budou proto po státním závěrečném účtu následovat body, které jsou z resortu obrany, a to body 109 až 115.
Po těchto upozorněních tedy zahajuji projednávání bodu 106, kterým je návrh státního závěrečného účtu České republiky za rok 2002, sněmovní tisk 315. Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu bylo rozdáno jako sněmovní tisk 315/1. Prosím, aby se slova ujal ministr financí Bohuslav Sobotka a předložený návrh uvedl. Prosím, pane ministře.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, návrh státního závěrečného účtu za rok 2002 byl zpracován podle zákona o rozpočtových pravidlech, jehož ustanoveními se řídilo rozpočtové hospodaření v průběhu roku 2002. Podle tohoto zákona také vláda předkládá návrh státního závěrečného účtu k projednání Poslanecké sněmovně. Jeho součástí je rovněž návrh na úhradu schodku státního rozpočtu za uplynulý rok. Návrh státního závěrečného účtu projednávala vláda České republiky 23. dubna a schválila ho usnesením č. 383. Podrobnější expozé k tomuto návrhu jsem uvedl již v rámci prvého čtení a dovolil bych si na něj odkázat.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu ministrovi. Rozpočtový výbor projednal tento materiál a jeho usnesení nám bylo rozdáno jako sněmovní tisk 315/2. Prosím, aby nás o jednání výboru informoval pan poslanec Miroslav Kalousek, předseda rozpočtového výboru.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Paní předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vás informoval, že na své 15. schůzi rozpočtový výbor po poradě se zpravodaji jednotlivých garančních výborů doporučil Poslanecké sněmovně státní závěrečný účet za rok 2002 schválit.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane předsedo. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které mám jednu písemnou přihlášku, a to od pana poslance Svatomíra Recmana, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Svatomír Recman: Paní místopředsedkyně, pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, mám v úvodu svého vystoupení pro vás dvě zprávy, jednu dobrou a jednu špatnou. Začnu tou špatnou, jak se vždycky říká. Ta spočívá v tom, že mé vystoupení bude obsáhlejší, než bývá zvykem, protože jsem přesvědčen o tom, že státní rozpočet i závěrečný účet si zaslouží, aby se jim věnovalo více než jenom pět deset minut pozornosti. Ta druhá spočívá v tom, že mé vystoupení bude podstatně stručnější a i časově kratší, než bylo vystoupení k státnímu závěrečnému účtu za rok 2001 nebo ke státnímu rozpočtu na letošní rok. Přesto jsem přesvědčen o tom, že kuřáci si mohou své dvě cigarety v klidu vykouřit.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, že vás přeruším. Pouze doplním, že kouření škodí zdraví. Prosím, pokračujte, pane poslanče.
Poslanec Svatomír Recman: Vážené kolegyně a kolegové, do práce.
Zpráva vlády doprovázející státní závěrečný účet za rok 2002 je z mého pohledu neodůvodněně optimistická. Chci se odvolat na svazek B, kde jsou příslušné citace. Obdobně účelově hodnotí zpráva i výsledky veřejných rozpočtů. Zde bych se odvolal na svazek B část II. strany 13 a 14. Při takto prezentovaných, řekl bych optimistických úvahách vzniká otázka - proč vlastně vládní koalice připravuje tvrdou restrikci rozpočtových výdajů a zvýšení daňového zatížení obyvatelstva? Lze na ni odpovědět při použití diplomatického slovníku tak, že o vypovídajících schopnostech zprávy lze alespoň v některých pasážích úspěšně pochybovat.
Rychle se zhoršující výsledky hospodaření lze v nejstručnější podobě shrnout do následujících údajů.
V roce 2002 vznikl schodek veřejných rozpočtů o 38 % a dosáhl 153 mld. korun. Státní dluh vzrostl o 15 % a dosáhl 396 mld. korun. Vláda se snažila zakrýt před veřejností prohlubující se finanční nerovnováhu. Omezovala sledovaný schodek státního rozpočtu a pasivum přesouvala do mimorozpočtových fondů. Tam se během roku více než zdvojnásobil jejich schodek a poprvé převýšil schodek státního rozpočtu. Chci zde potvrdit skutečnost, že rozpočtové příjmy z reálné ekonomiky v loňském roce zaostávaly. Zpráva uvádí, že rozpočtové příjmy v roce 2002 vzrostly o 78,8 mld. korun, což je 12,6 %. Rozhodující část přírůstku byla zahrnuta již do schváleného rozpočtu, takže jejich úpravy v průběhu roku dosáhly jen 0,6 % schválené výše a dosažená výše se lišila o dalších 1,5 % úprav, což z mého pohledu je přijatelná tolerance.
Ve srovnání s růstem domácího produktu v běžných cenách o 4,6 % vyjadřuje vykázaný růst u rozpočtových příjmů opticky vysokou mobilizaci příjmových zdrojů. Ve skutečnosti jde o údaj formálně pravdivý. Při schvalování rozpočtu byly do příjmu zahrnuty mimořádné a neopakovatelné položky, které neměly vazbu na procesy probíhající v ekonomické realitě. Byly to deblokace starších pohledávek v Ruské federaci v rozsahu 20,400 mld. korun, příjmy z privatizace ve výši 20,600 mld. korun, prodej nepotřebného majetku ve výši 4 mld. korun a příjem z prodeje IPB ve výši 8,5 mld. korun, který však nebyl včas uzavřen a neovlivnil vykazovanou skutečnost.
***