(16.40 hodin)
(pokračuje Pospíšil)

Ale je to můj názor, možná jsem získal nějaký špatný sněmovní tisk. Prosím o vysvětlení.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo pan poslanec Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, myslím si, že pan místopředseda vlády svým projevem prokázal, o co vlastně kráčí. My si přece pamatujeme, že byla i situace, kdy opoziční poslanec byl ve vazbě a díky tomu, že nebyl přítomen při volbě prezidenta, byl zvolen prezident. Vždyť známe, jak lze zneužívat výkonnou moc. Od toho je právě imunita, aby zákonodárný sbor byl chráněn před zvůlí moci výkonné. Dovedu si představit vykonstruovaná obvinění, a ta klepeta budou následovat.

Ale chtěl bych říci, že mě mrzí, že pan místopředseda vlády na mě křičel jako na opozičního poslance.

Pane místopředsedo vlády, až vy a vaše strana budete v opozici, já vám nepřeji, aby vládní koalice na vás křičela. A o to jde i v úpravě ústavy.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní se přihlásil o slovo pan zpravodaj poslanec Koudelka.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Chtěl bych jen reagovat na předřečníky, napřed na kolegu Vymětala. Moc by mě zajímalo, až tato vládní koalice bude v opozici, kdo tu budoucí vládní koalici bude dělat. Za druhé bych chtěl říci, že příklad pana poslance Sládka je podle mě nepatřičný, protože vůbec nehovoří o tom, že by tehdejší vláda zneužila svého postavení. Prostě proto, že pan Sládek se dostal do vazby svojí vlastní nechutí respektovat soudní rozhodnutí a nechodil k soudu. Jestli bych se o něco snažil v rámci toho, aby tato Poslanecká sněmovna přijímala v oblasti reformy soudnictví, tak o to, aby lidé věděli, že se k soudu má chodit, a poslanci by v tom měli být příkladem. Příklad pana Sládka nebyl útokem na parlamentní demokracii, příklad pana Sládka byl útokem na lidi, kteří si myslí, že jsou nad zákonem a nemohou být nijak stíháni.

A co říkal pan kolega Pospíšil ohledně zákona o Ústavním soudu a toho, že by měl být podle vládního návrhu i tento zákon povinně schvalován Senátem. Článek 40 není o tom, jaký tam bude výčet zákonů, ale o vztazích mezi oběma komorami, o tom, jaké bude mít Senát mocenské postavení. Já to vidím bez jakýchkoli ideologických příkras. Nicméně kdybychom se na to ideologicky nebo teoreticko-právně podívali, snad pouze tento obyčejný zákon by opravdu měl být schvalován Senátem, a to prostě proto, že je to jediný obyčejný zákon, kterým je Ústavní soud vázán. Ústavní soud je vázán ústavními zákony a tímto jedním obyčejným zákonem. Tím de facto se dostává na úroveň ústavních zákonů a Ústavní soud nemůže prohlásit tento zákon neústavním, byť je to formálně vzato pouze obyčejný zákon. Takže i tady vidím určitý teoretický moment, aby tento zákon opravdu byl Senátem schvalován.

Ale znovu zdůrazňuji, teorie je až druhořadá v této věci, prvořadé je mocenské postavení Senátu a Senát, pokud vůbec nějakou ústavní změnu schválí - a to jsme zažili právě na té poslední vrácené ze Senátu sem do sněmovny ohledně soudní moci - tak tam bude chtít zřejmě to, čemu bude říkat všelijak barvitě, ideově, rozumně a všelijak to zdůvodňovat. Ale prakticky jde o to, aby tím posílil své mocenské postavení v této zemi.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu zpravodaji. Slovo má místopředseda vlády pan Pavel Rychetský.

 

Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Rychetský: Jen bych stručně reagoval, a to pouze na pana poslance Pospíšila. Pokud se týče vymezení zákona o NKÚ a ČNB a úplně odlišné koncepce, já jsem nehovořil o rozsahu a podrobnostech, já jsem hovořil o ústavním přístupu. Zatímco u NKÚ je jasně řečeno v platné ústavě, že kontroluje státní majetek, a kdybychom chtěli, aby kontroloval jiný, musíme to dát do ústavy, tak u ČNB naopak je ta možnost, že se to svěřuje - a většina kompetencí ČNB je dnes v zákoně, vůbec není v ústavě, např. její funkce ústředního orgánu státní správy. A to si myslím, že je námět právě pro naši komisi pro otázky změny ústavy, protože si dovedu představit, že by bylo správné, aby se ústava omezila u NKÚ na státní a veřejné prostředky, a pak teprve ústavně delegovala na zákon další detaily.

Pokud se týče čl. 41 ústavy, tak tady se omlouvám. To byl původní návrh, který jsme rozeslali do připomínkového řízení, a na základě připomínek byl tento návrh stažen, sem už nedospěl, a já ještě pořád žiji v duchu toho původního návrhu.

Pokud se týče čl. 40, odkazuji na to, co říkal pan poslanec Koudelka. Podle mého soudu to, pokud se týče zákona o Ústavním soudu, rozšíření čl. 40 tady nepochybně logiku má. Na druhé straně jsem si vědom toho, že horní komora českého parlamentu bude mít požadavky poněkud širší.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu místopředsedovi vlády. Vážené kolegyně, vážení kolegové, nezbývá mi v tuto chvíli nic jiného, než přerušit projednávání tohoto bodu, a to do úterý 8. 7. Předpokládám, že tento bod bude doprojednán jako první odpolední bod, a pak ty další, co byly na dnešek napevno, budeme pokračovat. Myslím, že by nemělo smysl, abychom pokračovali novými body. Dokončíme v úterý ve 14.00 tento doprojednávaný bod.

Děkuji vám a přeji hezký večer.

Nepřeji vám hezký večer, za 13 minut začnou interpelace na jednotlivé členy vlády, takže všichni, kteří budou interpelovat a mají zájem interpelovat, samozřejmě mohou pokračovat.

 

(Jednání přerušeno v 16.47 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP