(9.40 hodin)
(pokračuje Tlustý)
Spotřební daně - také často diskutované zvýšení sazeb, a to ve většině případů tam, kde to po nás Evropská unie nepožaduje. Stačí porovnat současné sazby spotřebních daní u pohonných hmot, lihu a cigaret s minimálními sazbami, které ukládá členským zemím Evropská unie, abyste dospěli k závěru, že je to vláda a sociální demokracie, která se rozhodla tyto sazby zvyšovat, a že pouze v jediném případě se může opřít o požadavek Evropské unie, u všeho ostatního je to iniciativa této vlády. I tady se dá říci, že zvýšení spotřebních daní u těchto výrobků není ničím jiným než prostým plošným zdražením těchto produktů.
Daň z příjmů - je navrhováno postupné snižování sazby daně z příjmu právnických osob v příštích letech tak, aby v roce 2006 byla tato sazba namísto dnešních 31 % 24 %. To by samo o sobě bylo chvályhodné, kdyby nebylo možné ve vládním dokumentu se dočíst, že toto opatření je kompenzováno - a dovolte mi citovat - výše odpisů nebo leasingových splátek na automobily bude omezena na 1,5 milionu korun, možnost omezovat ztrátu v předchozích letech bude snížena ze sedm na pět let, možnost jednorázového zahrnutí 10 až 20 % z ceny z investice do nákladů bude zrušena, bude zavedeno plné zdanění dividend, bude zaveden jednotný systém zdanění mateřských a dceřiných společností, nebudou valorizovány odečitatelné položky a sazební pásma zdanění fyzických osob. Důsledky těchto doplňkových opatření nejenže smazávají a plně kompenzují, ale ve svém důsledku i zcela anulují jakýkoliv efekt takovéhoto opatření. A tak toto snižování daně z příjmů právnických osob považujeme spíše za symbolický krok, sice symbolicky jdoucí správným směrem, ale věcně tam kompenzovaný, že jeho důsledky do ekonomiky se určitě v pozitivním smyslu nedostaví. Navíc všechna doplňková opatření, která jsem tu citoval, povedou ke ztížení podmínek podnikání, povedou ve vztahu k fyzickým osobám k zavedení dvojího zdanění a faktickému zvýšení daně zmrazením daňových pásem. Snížení sazby tedy nepovede k tomu, co vláda deklaruje, ale k pravému opaku.
Ještě jedno mi ale dovolte uvést. Porovnejte sazbu daně z příjmu právnických osob, jak ji navrhuje vláda, s realitou okolních zemí. Porovnejte zejména s tím, že Slovensko přistupuje k zavedení tak často u nás vysmívané rovné daně se sazbou 19 %. Myslím, že zdravý selský rozum vám odpoví. Je-li v okolních zemích výrazně nižší sazba daně z příjmů právnických osob, vaše snižování, dámy a pánové, je pro kočku. Naopak povede k odlivu zisku ke zdanění právě do okolních zemí, neboť není nic snazšího než takový vývoz zisků po zdanění uskutečnit. Myslím, že každý podnikatel a živnostník by vám, vážená vládo, uměl říci jak.
Daň z nemovitostí - bude převedeno na hodnotový princip, a to bez účasti znalců. Mohlo by to být analyzováno podrobně, řeknu k tomu jediné. Těžko lépe vytvářet korupční prostředí než zavedením systému, ve kterém bude oceňováno jednou tak, podruhé onak, jednou těm, kteří se lépe zorientují, podruhé těm, kteří se hůře zorientují.
Daň z převodu nemovitostí - je v tomto výčtu velkou výjimkou, protože to je jediný bod, u kterého s čistým svědomím mohu říci, že toto je krok správný, neboť snížení sazby z 5 procent na 3 procenta je správnou podporou. Hodnotíme ho proto pozitivně. Nicméně hned v tuto chvíli musím dodat jakési přirovnání: Je-li ve svíčkové jedna krásná brusinka, ještě to neznamená, že celá svíčková je vynikající pokrm. Je-li tato jedna brusinka doplněna těmi všemi hrůzami, tím vším, co nám tato vláda chce naordinovat, nezlobte se, že Občanská demokratická strana nepodporuje tuto reformu jako celek a tento, jak jsem to kdysi nazval, dort pejska a kočičky odmítá prostě proto, že by z něho bylo špatně úplně všem.
Daň dědická - sazby ve druhé a třetí skupině budou zvýšeny na úroveň sazeb daně darovací. Už mnohokrát jsme tu říkali, že snaha zvyšovat tuto daň není ničím jiným než snahou trestat ty, kteří investují právě do nemovitostí, ty, kteří své peníze nespotřebovávají jinak.
Místní poplatky a obecní daně, zavedení a rozšíření okruhu obecních daní, posílení obcí při stanovení výše těchto daní - to na první pohled může někomu, zejména starostům, znít libě. Ale bez stanovení stropu a přesného vymezení pravomocí může tato úprava vést k nekontrolovatelnému nárůstu daňové kvóty.
Ve sféře správy daní zavedení registračních pokladen, jeden z pilířů tzv. reforem, který tady opakovaně sociální demokracie navrhuje asi popáté nebo pošesté. Opět doporučím pohled na Slovensko. Podívejte se, jak tam tento pokus dopad. Dovolte mi, abych výsledky tohoto experimentu na Slovensku jasně uvedl. Vedl k omezení drobného podnikání, protože cena registrační pokladny je pro určitý okruh živnostníků s určitým malým obratem samozřejmě limitující a vede k zániku takové živnosti. Za druhé - evidentním přínosem byl zvýšení zisk výrobců těchto pokladen. Ti na tomto kroku jako jediní profitovali.
Zavedení majetkového přiznání - a tady mi dovolte podtrhnout neuvěřitelný dovětek "pro vybrané plátce". Mohu se vás zeptat, dámy a pánové, kdo z vás bude vybírat vybrané, kdo bude říkat, kdo z občanů České republiky je hoden zvláštní péče a bude prokazovat majetkové přiznání, svůj majetek, kdo naopak nebude vybrán? Budou to nějaké akční výbory nebo jiné speciální úderné jednotky sociální demokracie, které budou ukazovat prstem na ty nejvybranější, zatímco jiní vybraní budou ponecháni v klidu? (Potlesk ze strany poslanců ODS.) I tady stačí říci jediné - je to dokonalý nástroj pro korupci, protože mnoha lidem se určitě vyplatí dobře zaplatit akčnímu výboru za to, že nebudou vybráni.
Sociální a zdravotní pojištění - postupně se budou zvyšovat odvody prostřednictvím zvyšování vyměřovacího základu na sociální a zdravotní pojištění a na nemocenskou pro osoby samostatně výdělečně činné, neboli pro živnostníky, během let 2004 až 2006, a to z dnešních 35 na 50 % rozdílu mezi příjmy a výdaji; povinný minimální odvod se bude zvyšovat stejným způsobem, a to ze 40 % v roce 2004 na 50 % v roce 2006.
I tady mi dovolte stručný komentář. Je to opatření na likvidaci živnostníků, opatření, které povede ke zvýšení nezaměstnanosti a zvýšení cen. U tohoto opatření by bylo na místě se zeptat, jestli je to záměr této vlády - obávám se, že ano, protože mnohokrát jsem z úst sociálně demokratických politiků slyšel, že voličská základna sociální demokracie je spíše v zaměstnaneckých kategoriích, nikoli v kategoriích živnostníků - a pokud tomu tak je, považuji tento nástroj za skandální a tuto politickou tendenci za ještě skandálnější. Domnívám se, že právě živnostníci jsou zdravým základem každého státu. A tento útok na ně - a to není jediný útok - považuji za jeden z důvodů, pro který je celá reforma, jak ji vláda navrhuje, pro nás nepřijatelná.
Důchody - tady je zajímavé, že vláda hovoří o změnách okamžitých a o změnách systémových. Dovolte mi, abych jako analytik odvodil, že změny okamžité tím pádem nepovažuje za změny systémové, jinak by to členění bylo jiné.
***